IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Джонсън не обеща на британците пълни рафтове по магазините за Коледа

Въпреки затрудненията премиерът не възнамерява да се поддаде на призивите за облекчаване на затегнатите след Brexit имиграционни правила

16:44 | 03.10.21 г. 12
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Британският премиер Борис Джонсън. <em>Снимка: EPA/NEIL HALL</em></p>

Британският премиер Борис Джонсън. Снимка: EPA/NEIL HALL

Британският премиер Борис Джонсън потисна надеждите на сънародниците си за Коледа без дефицити по бензиностанциите и на рафтовете в супермаркетите. „Сподемям оценката на министъра на финансите Риши Сунак, че кризата може да продължи и през празниците“, каза Джонсън в интервю за BBC. В същото време премиерът призна, че недостигът на шофьори на камиони се е очертавал от дълго време.

Въпреки затрудненията Джонсън не възнамерява да се поддаде на призивите за облекчаване на затегнатите след Brexit имиграционни правила. „Това, което не искаме, е да се върнем в ситуация, в която логистичната индустрия разчита на много евтината имиграция“, каза Джонсън, посещавайки болница в Лийдс. Последицата от това според него би било, че „заплатите не се повишават и качеството на работните места не се повишава“. Икономиката на Обединеното кралство трябва да прекрати зависимостта си от нископлатените чуждестранни работници, за да се превърне в „добре платена, добре образована, високопроизводителна икономика“, убеден е премиерът.

Смята се, че в момента във Великобритания има недостиг на над 100 000 шофьори на камиони. Това създава големи проблеми, особено на бензиностанциите във Великобритания, тъй като няма достатъчно камиони-цистерни, които могат да доставят горивото на място. През последните няколко дни безброй бензиностанции останаха без гориво, а дори и в супермаркетите вече има недостиг на някои продукти.

След като британското правителство призова населението да не прави панически покупки, ситуацията се влоши: имаше дълги опашки пред онези бензиностанции, които все още разполагаха с бензин и дизел. Сега кабинетът сякаш се е поучил от грешките си.

BBC съобщи в четвъртък, позовавайки се на вътрешни документи, че правителството е инструктирало местните власти да не използват думите „паника“ или „панически покупки“ в публичните си съобщения относно горивата. Пред бензиностанциите се образуват дълги опашки и много от тях вече не разполагат с гориво. Ситуацията е особено напрегната в Лондон и югоизточната част на страната. В Шотландия и около северната част на Англия имаше признаци, че натискът намалява.

Но има и значителен недостиг на работници в други сектори, например в месната промишленост. Голям брой работници от източните страни на ЕС бяха емигрирали, откакто британците решиха да напуснат ЕС. В хранителния сектор напускането на работници от Източна Европа след смекчаването на блокадите заради COVID-19 принуди много свинеферми да се борят за оцеляването си и в петък те призоваха търговците на дребно да не се насочват към по-евтиното свинско месо от ЕС.

Националната асоциация на свиневъдите съобщи, че индустрията увеличава заплатите и опитва да обучава хора и да засили автоматизацията, за да разреши проблемите в сектор, който винаги е изпитвал недостиг на работна ръка. В същото време обаче фермерите са изправени пред остър недостиг на месари и касапи, в резултат на който близо 150 хил. свине, които вече е трябвало да бъдат заколени, остават във фермите.

А поради излизането от ЕС много шофьори на камиони също напуснаха страната и се върнаха на европейския континент. Кризата с горивата заплашва да засенчи и текущата конвенция на Консервативната партия в Манчестър, където Джонсън искаше да се съсредоточи върху възстановяването на икономиката след пандемията.

Великобритания напусна единния пазар на ЕС в началото на тази година, което не позволява на транспортните компании да наемат шофьори от блока. За да се справи с недостига, правителството съобщи, че ще издаде временни визи на 5000 чуждестранни шофьори, мярка, която първоначално беше отхвърляна.

„Искаме да гарантираме, че сме направили всички необходими приготовления, за да издържим до Коледа и след това, не само за снабдяването на бензиностанциите, а за всички части на веригите ни за доставки“, каза Джонсън.

Транспортни компании, бензиностанции и търговци на дребно твърдят, че няма бързи решения, тъй като недостигът на шофьори е много остър, а транспортирането на гориво изисква обучение и издаване на лиценз. Шофьорите от страни членки на ЕС също може да не са склонни да приемат предложената виза, която е валидна само до 24 декември.

А още в понеделник около 200 британски военни, включително 100 шофьори на камиони, се очаква да помогнат за разпределението на горивата. 

Правителството също така предложи осъдените престъпници да бъдат използвани като шофьори. Отчаяна кампания с писма пък предизвика удивление сред германците в страната, в рамките на която очевидно безразборни хора с подходящите шофьорски книжки са били помолени да седнат зад волана на камионите - дори и никога досега да не са правили това. Тъй като шофьорските книжки от клас 3, които са били издавани в Германия до 1999 г., позволяват и управление на камион до 7,5 тона, според статия на Independent хиляди германци са получили такива писма.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:46 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

12
rate up comment 4 rate down comment 0
khao
преди 2 години
за кво са ви пълни рафтове, като немате пари... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 0
0pk
преди 2 години
Британците, ако имат ток за коледа вече ще им е достатъчен повод за радост :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 6 rate down comment 0
nikiangel
преди 2 години
Говорят си двама британци.-Лошо Джон, лошо. Ще трябва да се работи.-Кой бе, ние ли?-Не бе, ти пък. Пакитата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 2
korn
преди 2 години
Познавам руснаци, не винаги съм съгласен с тяхното мислене, но ги уважавам. Но руските роби като теб сте ми много противни. Няма такива смешници като вас. Отивай да лъскаш руския ботуш робе.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 3
дядя Вова
преди 2 години
EUSSR = СССР, да се готви Малобритания. Не бих се учудил след 2 години (цирк) да се появи обединена Ирландия, а после независима Шотландия. В САЩ Портланд отдавна !!! е независим - тия часове например подпалиха щатското знаме, завързано за вратата на кметството.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 2
bgMan
преди 2 години
Поне все още имат хубава реална стойност паундите, не са като рублите дето стават само да си кладиш огън с тях или да си бършеш ***@.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 2
дядя Вова
преди 2 години
хартийки де
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 2
дядя Вова
преди 2 години
Ще нарисуват. И тук има още балъци да колекционират хартийски със сияйният лик на баба Бети.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 0
korn
преди 2 години
Интересно е да видим до къде ще доведе този експеримент. Всичко това ще струва много пари и нерви на данъкоплатците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 1
mrynmryn
преди 2 години
Ще издадат 5000 визи, валидни до 24 декември, тия обаче наистина са се взели на сериозно, кой ще си напусне сегашната работа като шофьор, за да ходи до Ънглия за има няма 3 месеца? То само докато си оправят документите и ги извикат, че е станало средата на ноември. Виждам как тия 300 шофьори от армията, ще компенсират за липсата на 100к такива. И тия неща не се оправят с пари, щото ако ще всеки да прави по 100к паунда на година, то няколко месеца ще има липса на продавачи, сервитьори и тн. Ще вдигнеш после техните заплати? Ами половината офиси се изпразват и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още