IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

До 20 г. европейските летища няма да могат да се справят с ръста на трафика

Натоварването на летищата ще спре растежа на авиокомпаниите и ще увеличи забавянето на полетите

22:16 | 01.08.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Големите летищни оператори в Европа предизвикват завист с добрите си резултати. Операторът на парижките летища ADP отчете повишение на приходите с 37% през първото полугодие, а секторът като цяло отбелязва траен ръст и двуцифрени маржове, пише френският вестник Les Echos.

Общото между големите летища и луксозните стоки е, че са рядък и следователно скъп ресурс. От стоте основни летища в света с над 20 млн. пътници на година 40 вече са близо до точката на насищане. А ако се вярва на прогнозите за ръст на въздушния трафик, недостигът на летищни площи ще се изостри в идните години, особено в Европа.

Милион и половина полета в повече

Всички играчи в сектора на въздушния транспорт са съгласни, че при среден годишен растеж от 2% до 3% европейските летища няма да могат да се справят с въздушния трафик. Според неотдавнашно изследване на Европейската агенция за контрол на въздушния трафик Eurocontrol до 2040 г. разликата между капацитета на летищата в Европа и нуждите на авиокомпаниите може да е от порядъка на 1,5 млн. полета, което означава загуба на близо 160 млн. пътници и 8% от търсенето, което няма да бъде задоволено.

Това ще се случи въпреки възобновяването на инвестициите и 111 европейски летища в строеж, които трябва да доведат до повишаване на капацитета с 16% до 2035 г. и с 28% в 20-те основни летища на Стария континент.

Причината е, че според прогнозите на Eurocontrol до 2040 г. броят на полетите ще нарасне с 53%. В най-лошия сценарий, при който въздушният трафик в Европа нараства почти двойно в идните 20 години, както се случи между 1988 и 2008 г., 16% от търсенето няма да бъде задоволено през 2040 г. Това се равнява на 3,7 млн. изгубени полета, а 28 големи европейски летища ще бъдат принудени да работят на ръба на капацитета си спрямо шест в момента.

Седемкратно увеличаване на закъсненията с повече от един час

За пътниците това положение на основните европейски летища ще означава по-чести и по-големи забавяния на полетите. Според Eurocontrol средното закъснение може да надмине 12 минути, достигнати в пиковия период на миналото лято, и да достигне 20 минути на полет през 2040 г. А броят на полетите с един до два часа закъснение ще нарасне седемкратно. Така пътуващите, засегнати от тези закъснения с над един час, ще се увеличат от 50 хил. на ден тази година до 470 хил. на ден през 2040 г.

За да се справят с този проблем правителствата в Европа, които изпитват недостиг на средства, опитват да привлекат частни капитали чрез частична или пълна приватизация. Според Асоциацията на летищните оператори (ACI) 41% от световния трафик вече преминава през частни летища или такива с частична частна собственост, а в Европа, която е шампион по приватизация, равнището дори достига 75%. Данните на ACI сочат, че приватизираните летища са инвестирали с 12% повече средства от държавните в последните пет години.

Това обаче не успокоява въздушните компании, които са разтревожени от недостига на летищен капацитет, както и от размера на необходимите инвестиции.

„Между 2006 и 2016 г. летищните такси са нараснали над два пъти в Европа, докато средната цена на самолетните билети е намаляла с 8%“, каза неотдавна генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Александър де Жуниак. А приватизацията не е магическо лекарство. Летище „Хийтроу“ в Лондон, което стана първото приватизирано в Европа още през 1987 г., днес е най-скъпото и най-натоварено летище на Стария континент. Това обаче не пречи на авиокомпанията British Airways да се развива успешно там.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:35 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още