IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дългият път към възстановяване на въздушния транспорт

Авиокомпаниите приемат с облекчение новините около ваксините срещу COVID и продължават с мерките срещу разпространението на вируса

14:18 | 07.12.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Въздушният транспорт е една от големите жертви на пандемията от коронавируса. Затворени граници, опасения от пренасяне на вируса и налагани карантини направиха пътуванията непривлекателни, а на моменти въздушният трафик буквално спря.

Данни на Евростат, представени в края на миналата седмица, показват срив на въздушния транспорт (пътнически, карго и пощенски самолети) в Европа с по около 90% през април и май. А в последвалите месеци, както и през периода на традиционните летни отпуски, този спад не можа да бъде наваксан.

air air

Източник: Евростат

През октомври движението отново е надолу на фона на втората вълна от коронавируса, която обхвана Европа и света.

Летищата опустяха въпреки гаранциите за дезинфекция, поставените плексигласови прегради, меренето на температурата и възможността в огромните зали на терминалите да се спазват изискванията за физическа дистанция. В силно засегнатите от коронавируса Италия и Испания пътуващите са рядкост, а идващите от чужбина пасажери - направо изключение.

Обслужените полети на летище "Фиумичино" в Рим например са с 65% по-малко, а на летище "Барахас" в Мадрид - с 60 на сто, показват още данните на Евростат. Летището на Палма де Майорка е обслужило с 66% по-малко полети за първите десет месеца на годината.

От бранша са категорични - въпреки всички опасения рискът от зараза с коронавирус по време на пътуване в самолет не е голям. Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) коментира за само 50 потвърдени случая на заразяване при пътуване в самолет.

Пътуването в самолета предвижда стоене на едно място през по-голяма част от времето, което намалява физическия контакт между пасажерите. Гърбовете на седалките играят до голяма степен роля на преграда и пръските с вирусен товар не се предават толкова лесно.

В допълнение повечето компании сложиха специални HEPA филтри, подобни на тези в операционните зали на болниците, които унищожават вируси, бактерии и гъбички във въздуха. Въздухът в кабините на самолетите се обновява на всеки 2-3 минути, посочват от IATA.

Авиокомпаниите задължават своите пасажери да носят маски през целия полет, което е допълнителна бариера пред предаването на вируса. Задължителни са дезинфекциите на самолетите, включително и с иновативни UV системи, разработени специално за самолетите.

У нас технологията се използва от "България еър", паралелно с одобрените препарати за почистване и дезинфекция на кабините на самолетите.

В допълнение към хигиенните мерки от Lufthansa обявиха и пилотна програма за полети, на които всички пътници, включително бебета и деца, и екипажът са тествани за COVID с бързи антигенни тестове напълно безплатно преди качването на борда. Засега тази опция се предвижда за полети между Мюнхен и Хамбург, но ако има успех, ще бъде прилагана и за други дестинации, обещават от компанията.

Но всички тези мерки все още не успокояват институциите и мерките на повечето правителства по света продължават да бъдат блокада, както и препоръка да се въздържаме от пътувания и че оставането вкъщи е основен фактор в намаляването на броя на заразените.

Затова и новините за ваксините срещу COVID се посрещат с облекчение сред авиокомпаниите. Много от тях вече съобщиха, че от 2021 година ще подновят своите пътувания по далечни дестинации. Една от тях - Singapore Airline, дори ще възстанови най-дългия полет без кацане за презареждане в света - 19-часовото пътуване между летищата в Ню Йорк и Сингапур.

Но преди масовото ваксиниране да започне, от IATA изготвиха и препоръки към авиокомпаниите, които до голяма степен да успокоят страховете за пътуващите. Всички мерки в тях са базирани на научни доказателства и целят бързо и безопасно отваряне на границите, коментират от организацията.

Ваксинирането ще отнеме поне 12-24 месеца, преди да има ефект, се казва в доклада, който препоръчва като една от мерките пасажерите да бъдат тествани с бързи, но и сигурни тестове, преди да се качат на борда.

В документа е записано, че сертификатите от тестването трябва да бъдат стандартизирани и могат да бъдат част от т.нар. "здравни паспорти" за пътуващите. Организацията си оставя отворена вратата в тези паспорти да има страница за сертификат, който да отбелязва дали пасажерът има поставена ваксина срещу COVID. Идеята вече се дискутира от една от авиокомпаниите - Qantas, но засега не e добила популярност в сектора.

Темата за изискването за поставяне на ваксина срещу COVID всъщност тепърва ще набира популярност. В САЩ вече коментират, че това ще е задължително за здравните работници, както и в момента е задължителна ваксинацията срещу редица заболявания, включително и сезонния грип.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:04 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още