Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

ЕК глоби оператори на товарни влакове с 49 млн. евро заради картел

Австрийската Express Interfracht и германската Schenker са фиксирали цените и са си разпределяли клиентите в Европа

ЕК глоби оператори на товарни влакове с 49 млн. евро заради картел

Снимка: архив Ройтерс

Европейската комисия (ЕК) наложи глоби в размер на 49,154 млн. евро на Express Interfracht, част от австрийската железопътна компания Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), и на Schenker, част от германската железопътна компания Deutsche Bahn (DB), заради създаването на картел на пазара на товарни превози с т. нар. „маршрутни влакове“ в нарушение на антитръстовите правила на ЕС, съобщиха от пресцентъра на ЕК.

Предприятията са фиксирали цените и са си разпределяли клиентите в Европа за своите услуги Balkantrain и Soptrain в продължение на почти 8 години.

Швейцарската компания Kühne+Nagel, която е една от най-големите транспортни и логистични компании в Европа, също е участвала в картела, но не е глобена, защото е разкрила съществуването на картела, поради което ѝ е предоставен имунитет.

Глобите на Express Interfracht и Schenker пък са намалени, защото компаниите са сътрудничили при разследването. Така глобата на Express Interfracht е 17,356 млн. евро, а на Schenker — 31,798 млн. евро.

И трите компании са постигнали споразумение с Комисията.

Комисар Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията, коментира: „Много съм разочарована, че проект за подобряване на ефективността на транспорта и за насърчаване на екологосъобразните товарни превози се е превърнал в картел. Европейският съюз се нуждае от пазари на товарен железопътен транспорт, които функционират ефективно въз основа на реална конкуренция, а не в полза на нечии интереси и в ущърб на потребителите“.

„Маршрутен влак“ е влак за превоз на товари от една точка до друга, без вагоните да се разделят или съхраняват по пътя. По този начин клиентите от множество сектори, особено тези, които имат големи обеми за превоз, спестяват време и пари. По принцип маршрутните влакове са икономически по-ефективни от традиционния товарен железопътен транспорт, особено при превоза на един-единствен вид стока.

Обхванатите от картела линии на маршрутни влакове — Balkantrain и Soptrain — са експлоатирани съвместно от Kühne+Nagel, Express Interfracht и Schenker. С Balkantrain се осигурява връзка на Западна и Централна Европа с Югоизточна Европа. Със Soptrain се осигурява връзка между Централна Европа и Румъния.

За да намалят конкуренцията помежду си, предприятията са се договорили за няколко ограничителни практики. Те са си разпределили съществуващите и новите клиенти и са създали схема за разпределение на клиентите, включваща „система за уведомяване“ за нови клиенти. Освен това те са обменяли поверителна информация за конкретни искания на клиенти. Споделяли са и обеми товари, обект на договори с клиенти надолу по веригата.

Компаниите са координирали цените пряко чрез допълващо офериране по отношение на клиентите, обхванати от техните схеми за разпределение на клиентите, и са координирали продажните цени, предлагани на клиентите надолу по веригата.

Всички компании са извършвали тези нарушения от юли 2004 г. до юни 2012 г. Разследването на Комисията е започнало с внезапни проверки през юни 2013 г.

По статията работиха: Десислава Попова, редактор Петър Нейков

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европа
KPMG: Не бихме одитирали Wirecard така, както го е направила EY