Компаниите, засегнати от коронавируса, ще могат да получават държавни субсидии до 500 000 евро или субсидирани държавни гаранции за банкови заеми като част от нови, временни правила за държавната помощ, съобщи еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер, цитирана от Ройтерс.
По думите и този ход ще осигури ликвидност, за да продължат компаниите да работят, и съгласуваност между 27-те държави членки, тъй като някои правителства предприемат едностранни мерки за защита на своите граждани и бизнес.
„Трябва да можем да разчитаме на единния европейски пазар, за да помогнем на икономиката ни да издържи и да отскочи след това“, коментира Вестагер в изявлението си.
Съгласно предложената временна рамка, която Комисията ще въведе в следващите дни, на правителствата ще бъде разрешено да улесняват публични и частни заеми със субсидирани лихвени проценти. Временните правила ще улеснят и банките да помагат на своите клиенти, особено на малките и средните предприятия.
Подобни временни правила бяха въведени по време на банковата криза през 2008 г., когато Европейската комисия разреши на правителствата да подкрепят финансовите институции, за да ги поддържат жизнеспособни, припомня информационната агенция.
Банките обаче получиха нареждане да се преструктурират, като продадат активи, и да предприемат и други мерки за стабилизиране.
Вестагер заяви, че съществуващите правила вече позволяват на правителствата на ЕС да помогнат на авиокомпаниите, които са сред най-засегнатите от кризата с коронавируса. Те ще могат да получат обезщетения заради избухването на епидемията от COVID-19, дори и ако са получили спасителна помощ през последните десет години. С други думи, принципът „един път за последен път“ не се прилага, обяснява Вестагер.
Решението на Vestager да облекчи строгите правила за конкуренцията и държавната помощ в ЕС идва на фона на призивите от правителствата за разширяване на географския обхват на помощта за пострадалите компании. Полша например подчерта, че има ликвидни проблеми и призова за подкрепа на всички компании, включително тези от транспортния сектор.
Служители на Комисията обявиха, че скоро ще дадат насоки за обезщетенията за компаниите, които са били принудени да спрат дейност и други проекти поради форсмажорни обстоятелства.


Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана