IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големите авиокомпании в Европа са по-несигурни за бъдещето от всякога

Търсенето на полети ще се върне на нивата от 2019 г. най-рано през 2023 г.

19:36 | 07.05.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Jason Alden/Bloomberg</em></p>

Снимка: Jason Alden/Bloomberg

Германската авиокомпания Lufthansa съобщи, че преговаря за „стабилизационен пакет“ с германския Федерален фонд за стабилизиране на икономиката, предава Ройтерс.

Спасителната помощ включва увеличаване на капитала с акции без право на глас, известно като мълчаливо участие, гарантиран заем и участие на германското правителство с дял до 25% плюс една акция, съобщи компанията.

„Изпълнителният борд на Deutsche Lufthansa продължава преговори с цел да гарантира бъдещата жизненост на компанията за доброто на клиентите и служителите си“, съобщи компанията в комюнике до регулаторите.

Обсъждат се различни алтернативи за увеличаване на капитала, включително повишаване на номиналната стойност на акцията, ако е необходимо, допълва Lufthansa.

Като условие за получаване на спасителната помощ компанията може да бъде принудена да се откаже от плащане на дивиденти в бъдеще и да предостави представителство в надзорния съвет на членове на германския стабилизационен фонд, обяви авиокомпанията.

Миналия месец Ройтерс съобщи, че компанията иска спасителен пакет от 9 млрд. евро, след като забраната за пътувания приземи 700 от самолетите й и доведе до спад с 99% на броя на пътниците.

Междувременно Air France-KLM предупреди, че възстановяването на търсенето на пътувания по въздух ще отнеме години, предава Bloomberg.

Базираният в Париж авиопревозвач оттегли прогнозата си за цялата година и прогнозира „значително по-голяма“ загуба през второто тримесечие в сравнение с първите три месеца на годината. Нетната загуба през първото тримесечие е достигнала 1,8 млрд. евро (1,94 млрд. долара), съобщи компанията в комюнике.

„Намираме се в разгара на най-голямата здравна криза в историята на нашата индустрия“, а активността на повечето пазари е близо до нулата, заяви главният изпълнителен директор Бен Смит. Компанията ще започне преговори с френски профсъюзи през юни за адаптиране на служителите към по-нисък капацитет през тази и следващата година, допълни той.

Авиопревозвачът очаква капацитетът да остане надолу с 95% през това тримесечие и с 80% по-малко през третото тримесечие при бавно възобновяване на полетите през лятото. Смит заяви, че „оптимистичната“ прогноза е капацитетът да достигне около 60% до края на годината.

За 2020 г. Air France-KLM очаква печалбата преди лихви, данъци и амортизации да бъде „значително негативна“, което ще бъде първа годишна загуба по този индикатор от сливането на френската и холандската авиокомпания през 2004 г.

Авиокомпанията, която е на второ място по големина в Европа след германската Lufthansa от гледна точка на пътническия трафик, трябва да получи 11 млрд. евро под формата на кредити и гаранции от Франция и Холандия, които са акционери в нея. Спасителната помощ трябва да помогне за оцеляването на компанията на фона на най-тежката криза в историята на авиоиндустрията. Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) счита, че тя може да предизвика фалита на половината авиокомпании в света без помощ от правителствата.

„Много сме несигурни за това, което предстои“, каза главният финансов директор Фредерик Гаги. Държавните кредити и гаранции ще осигурят „относително голям“ марж на спокойствие за авиопревозвача, въпреки че продължителна и дълбока криза „неизбежно ще предизвикат въпроси за капитала ни“, допълни той.

Компанията-майка на British Airways IAG е получила гарантирани от британското правителство заеми, за да засили ликвидността си, предава Bloomberg.

IAG е получила 300 млн. паунда (371 млн. долара) от фонда за финансиране на корпорациите за справяне с последиците от коронавируса през втората седмица на април, с което кредитите с държавни гаранции са достигнали 1,45 млрд. долара, включително средства от Испания. Авиокомпанията, която първоначално обяви, че няма да иска помощ, уточнява, че почти всичките й самолети ще останат приземени до юли.

Главният изпълнителен директор Уили Уолш заяви, че базираната в Лондон IAG трябва да се преструктурира във всички области, тъй като очаква по-тежко бъдеще на фона на „безпрецедентния“ спад. British Airways планира да съкрати 12 хил. работни места, или 30 на сто от служителите си, и обмисля планове за затваряне на втория си хъб на летище „Гетуик“ в Лондон.

„Не очакваме търсенето от пътниците да се възстанови до нивото от 2019 г. преди 2023 г. най-рано. Счетоводните баланси ще бъдат много различни, когато излезем от това. Ще са необходими структурни реформи в индустрията, а не само на ниво отделни авиокомпании“, посочи Уолш.

Резервите на IAG са нараснали до 10 млрд. евро (12,4 млрд. долара) в края на април. Това поставя компаниято в „много силна ликвидна позиция“ и означава, че тя ще може „да изпревари много конкуренти“ при продължителен спад, отбелязва Даниел Роеска, анализатор в компанията Sanford C. Bernstein.

Свиването на размерите на IAG ще включва доставка на едва 75 самолета през идните три години спрямо планираните 143. Компанията ще обмисли и по-ранно оттегляне на неефективните самолети 747 на Boeing и А340 на Airbus. Тя също така може да изтегли още самолети с договори за наем, които трябва да бъдат подновени през идните две години.

IAG потвърди, че е твърде рано да дава прогнози за печалбата си, след като миналата седмица обяви оперативна загуба от 535 млн. евро за първото тримесечие и предупреди, че резултатите за настоящите три месеца ще са още по-лоши.

Уолш, който ще се оттегли на 24 септември, след като отложи пенсионирането си, прогнозира, че повече авиокомпании ще фалират, а консолидацията ще се засили, тъй като авиопревозвачите не могат да се приспособят към новата среда и ще имат затруднения да възстановят помощта, която са получили.

Главният изпълнителен директор съобщи, че писмото с намерение за закупуване на пътнически самолети 747 MAX на Boeing остава в сила, а AIG напредва с плановете за придобиване на испанската авиокомпания Air Europa, въпреки че сделката включва механизъм за коригиране на цената, който може да бъде приложен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още