IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Опашките от камиони по границите в Европа не секват въпреки "зелените коридори"

Ограниченията, въведени от няколко държави, заради мутациите на коронавируса водят до струпвания на транспортни средства и дълги часове чакане

11:40 | 25.02.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Akos Stiller/Bloomberg</em></p>

Снимка: Akos Stiller/Bloomberg

Ето че отново се озовахме на същото място. Новите гранични ограничения, наложени от няколко държави в Европейския съюз (ЕС), хвърлиха в хаос трансграничните товарни превози.

Една година след като първите потвърдени в Европа случаи на коронавирус накараха страните да затворят границите си, шофьорите на камиони отново понасят тежестта на ограниченията за пътуване, този път заради мутациите на коронавируса, пише онлайн изданието Politico.

Това се случва въпреки непрекъснатите обещания на Брюксел да защитава свободното движение.

„Миналата година с нас се отнасяха като с герои, а сега – като с говеда“, коментира Константин Костаче, румънски шофьор на камион, пред изданието. „Това е кошмар“, казва още той, докато чака на опашка от камиони в Германия на път за Болоня, Италия.

По-рано този месец Германия определи Чехия, Словакия и австрийския Тирол като високорискови „зони за мутация на вируси“. Това означава, че шофьорите на камиони, които влизат в страната от тези райони, трябва да имат отрицателен тест за коронавирус непосредствено преди влизането. Чешките и тиролските власти незабавно въведоха подобни ограничения от своята страна на границите.

Германия е една от седемте държави в ЕС, както и Франция и Нидерландия, които изискват тестване за транспортните работници. Има "значителни различия между различните режими", казва Матю Болдуин, заместник-генерален директор на отдела за мобилност на Комисията, пред Европейския парламент (ЕП).

Германските препятствия нарушават обещанието за „зелени коридори“, така че чакането на границата да се ограничи до 15 минути, подчертава Болдуин. „Всеки един ден от миналата седмица виждахме дълги редици камиони“, посочва той.

Данните показват, че шофьорите на камиони не представляват голям риск за COVID-19, посочва още Болдуин. Малцина се оказват положителни при масово тестване в Ирландия и още няколко държави. От 17 000 теста за шофьори, проведени от чешките власти, само 34 са били положителни например.

Италианските власти побързаха да създадат съоръжения за бързо тестване близо до австрийската граница. Шофьорите обаче все още чакат, понякога с часове, при това на минусови температури. Костаче казва, че никой от властите и полицията не ги пита имат ли вода и храна, дали са здрави и как се чувстват. „Като овце сме, рамо до рамо“, посочва той.

Същевременно при тестването по границите понякога се създават рискови за заразяване ситуации, защото хората чакат на тълпи.

Очаква се днес лидерите на ЕС да обсъдят ограниченията за пътувания на видеоконференция. В понеделник Комисията изпрати писма до шест държави, включително Германия и Белгия, с искане да облекчат ограниченията.

Мерките на Германия противоречат на насоките за пътуване, за които страните от ЕС се договориха. Насоките предвиждат да не се правят тестове на транспортните работници, както и всякакви ограничения да отпаднат, ако причиняват смущения.

Същевременно от германското външно министерство посочват, че ограниченията ще бъдат удължени поне до 3 март. Министърът по европейските въпроси на Германия Михаел Рот посочва, че рестрикциите причиняват напрежение във вътрешния пазар, но здравето на гражданите е приоритет за страната и властите.

Някои страни искат да се въведат изключения за транзитния трафик и да се удължи валидността на тестовете на 72 часа или повече. В Германия валидността на тестовете за коронавирус е 48 часа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:20 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още