Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Унгария остана с един опозиционен вестник по-малко

80-годишният ежедневник Magyar Nemzet е собственост на магната Лайош Шимичка

Унгария остана с един опозиционен вестник по-малко

Снимка: Архив Ройтерс

Един от двата национални опозиционни ежедневника в Унгария прекратява излизането си от днес заради финансови проблеми, съобщи издателството му. Това е признак за бързо влошаване на перспективите за свобода на медиите след убедителното преизбиране на премиера Виктор Орбан, съобщава Ройтерс.

Затварянето на Magyar Nemzet ще бъде крайъгълен камък в постепенното изчезване на независимите медии в Унгария, което според лидерите на ЕС и международни правозащитни групи подчертава залитането на страната към авторитаризъм.

80-годишният ежедневник е собственост на магната Лайош Шимичка, който преди време беше съюзник на десния премиер националист, но впоследствие се разграничи от него и стана един от най-острите му опоненти в предизборната кампания.

Медийните компании на Шимичка, които преди време бяха много доходоносни, натрупаха тежки загуби след конфликта му с Орбан и изданията му бяха лишени от реклами от правителството.

„Заради финансовите проблеми на Magyar Nemzet собствениците решиха да прекратят дейността по производство на медийно съдържание от 11 април 2018 г. Следователно Magyar Nemzet и онлайн версията му mno.hu ще спрат работа“, съобщи издателството в публикация на сайта си.

Моментът, в който идва съобщението, два дни след като Орбан спечели мнозинство от две трети за трети път с възможност да промени Конституцията, за да затвърди властта си, показва, че затварянето на вестника има политически измерения.

„Миналата година Шимичка се посвети на идеята да отмъсти на Орбан и медийното му портфолио беше проводник на тези усилия. Сега, когато Орбан отново постигна мнозинство от две трети, той разбира, че вече не си струва времето. Той разбира резултатите, очаква отмъщение от правителството и затваря недоходоносни медийни организации“, казва анализаторът от Policy Solutions Тамаш Борош.

Още по темата

Издателят на Magyar Nemzet ще затвори и дъщерната радио станция Lanchid Radio, която спря излъчване в полунощ, и търси купувачи за други медии от групата на Шимичка.

Орбан се превърна в доминиращ лидер на централноевропейската страна, представяйки се като спасител на християнската й култура срещу мигрантите мюсюлмани в Европа. Този имидж му донесе подкрепата на над 2,5 млн. избиратели в неделя.

Партия Фидез на Орбан, която е на власт от 2010 г., превърна държавните медии в послушни говорители, а най-близките му съюзници купиха големи дялове в частни медии и рекламите бяха канализирани, така че да осигурят сериозна печалба на подкрепящи правителството медии.

Бизнесмени, близки до премиера, купиха водещия опозиционен вестник Nepszabadsag през 2016 г. Те също така се сдобиха с почти всички регионални издания и с десетки радио лицензи, покриващи цялата страна.

Единствените останали независими издания с обхватно влияние са телевизия RTL, притежавана от германската компания Bertelsmann, и новинарският сайт Index.hu, където близък сътрудник на Шимичка е член на Борда на директорите на фондацията, която притежава компанията.

Другият независим национален вестник Nepszava е собственост на бившия касиер на Социалистическата партия Ласло Пух чрез австрийска компания, но има далеч по-малко читатели от Index.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Деляна Петкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европа
С проявата на сила в Средиземноморието Ердоган отклонява вниманието от кризата