IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Виолета Булц: Инвестициите в иновации са ключови за благосъстоянието на ЕС

За да бъдем глобални лидери, не можем да инвестираме само в нискорискови проекти, каза европейският комисар по транспорта

13:08 | 23.03.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

С инвестиции в иновации страните членки на ЕС ще увеличат благосъстоянието си, заяви европейският комисар по транспорт Виолета Булц на конференция за инвестициите в транспорта, организирана от Европейската комисия в София.

Тя коментира основните предизвикателства, пред които е изправен ЕС в момента, като на първо място посочи социалните последици от икономическата криза. По думите й тя „разтресе ЕС из основи“ и извади на дневен ред предложенията на популистите.

Комисарят отбеляза, че в момента всички страни членки регистрират растеж на БВП, еврозоната е излязла от кризата и други показатели показват, че ЕС е по пътя на устойчивото развитие. „Само инвестициите в иновации могат да помогнат всяка членка да увеличи своето благосъстояние“, каза комисарят.

Тя посочи като предизвикателства бежанската вълна, като по думите й вече е намерено устойчиво решение на кризата, както и вълната от терористични актове в Европа. „Започнахме да създаваме инструменти, с които да се справим, трябва да обединим усилията си. Вече обменяме информация чрез службите“, допълни тя.

Като следващо предизвикателство Виолета Булц посочи Brexit, като по думите й трябва да се гледа прагматично на решението на Великобритания. „От 29 март ще говорим по условията, като се спазват принципите за прозрачност, липса на дискриминация и последователност“, заяви комисарят.

Пред цял свят е на дневен ред проблемът с климатичните промени. Транспортът вече не трябва да бъде черната дупка, която замърсява планетата, а трябва да се създават устойчиви решения и здравословни условия за живот, коментира тя.

Като се позова на МВФ, еврокомисарят каза, че 1% повече инвестиции в конвенционалната инфраструктура като транспорт и енергетика води до ръст на БВП от 1,5%. Ако се направи ефективно, растежът може да е 2,5%.

Инвестиционният план за Европа може да доведе до свежи пари, които да бъдат ангажирани в тези процеси. Над 350 млрд. евро европейски инвестиции никак не са малко, допълни тя. По думите й новите транспортни дейности ще помогнат и другите стопански дейности в Европа.

„Днес живеем в цивилизация, която се движи напред от технологиите, трябва да се убедим, че ще капитализираме тези възможности“, допълни тя. И посочи, че развитието на проектите трябва да става на фона на декарбонизация на транспорта.

По темата за безопасността в транспорта комисарят коментира, че 70 души на ден умират по по европейските пътища, а тежките пътни инциденти в ЕС струват 100 млрд. евро годишно, включително с рехабилитацията на пострадалите.

Комисарят подчерта, че европейският план за инвестиции цели да мобилизира допълнителни средства и да разнообрази възможностите за ползване на финансови инструменти. За да бъдем глобални лидери, не можем да инвестираме само в нискорискови проекти, каза тя по повод възможностите на Европейския фонд за стратегически инвестиции, който е насочен към подкрепата на по-рискови проекти. Сега за тях има европейска гаранция и те могат да бъдат подходяща инвестиция за инвеститорите и банките, каза комисарят.

Що се отнася до държавите, които разчитат на кохезионната политика, те по думите й трябва да получат подкрепа, за да привлекат частни инвестиции. Това ще стане чрез съчетаването на Механизма за свързана Европа с възможностите на новите финансови инструменти. Грантовете ще останат, но само за важни проекти, които не могат да привлекат друг капитал.

Комисарят посочи още, че е важно подобряването на финансовата среда, а ЕК иска ограничаване на таксите за инвестиции в инфраструктура от страна на корпоративни субекти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:28 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още