Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европроекти

Девет държави скочиха срещу германските ограничения за дизеловите коли

Страните от Източна Европа имат сериозни опасения за чистотата на въздуха

Девет държави скочиха срещу германските ограничения за дизеловите коли

Снимка: МОСВ

Девет държави срещу Германия – това противопоставяне се очерта вчера в Люксембург на Съвета по околна среда на ЕС. Девет държави поискаха мерки срещу притока на замърсяващи автомобили от западните страни, които ограничават колите на дизел заради замърсяването на въздуха.

Министърът на околната среда и водите Нено Димов представи пред Съвета информационна нота от името на българската, полската и словашката делегация, съобщи екоминистерството. В документа се посочва необходимостта да бъдат предприети мерки на ниво ЕС срещу замърсяването на въздуха от очаквания внос на употребявани автомобили от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението след забраната за използването на такива автомобили в някои европейски градове.

Инициативата обединява девет страни – съвносителите  България, Полша и Словакия, както и Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария. 

Още по темата

„Темата за двойните стандарти беше широко обсъждана през последните месеци. В първоначалния си обхват тя се отнасяше само до качеството и стандартите на хранителните продукти. Притеснение буди обстоятелството, че този подход намира отражение и в други области, които също имат пряко отношение както към здравето на хората, така и към околната среда“, заяви Нено Димов пред Съвета.

Той посочи, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат вече е факт напливът на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с ниски. Това създава риск и от т.нар. „вътрешно изтичане на въглерод“ в рамките на транспортния сектор.

"В момента, в който забраните дадена стока на една територия, цената й пада и тя става привлекателна за други пазари. Проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса в съответната държава членка, защото това автоматично означава нарушаване на един от основните принципи, на които се гради Европейският съюз – свободното движение на стоки. Това, от своя страна, би подкопало вътрешния пазар като фундамент за Съюза", обясни министър Димов.

Според него прагматичният подход изисква онзи, който изкривява пазара, да поеме отговорността за това. Това означава държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да „изнасят“ коли, които не отговарят на определени стандарти. За да бъде работеща, тази отговорност трябва да бъде закрепена на наднационално, европейско ниво, защото касае целия ЕС, призова Нено Димов.

„За постигането на правна сигурност и предвидимост е необходима по-голяма яснота и категоричност с оглед защита от вноса на автомобили втора употреба, в унисон с правилата на вътрешния пазар, и с цел по-голяма защита на здравето на гражданите на Европейския съюз и на околната среда“, заяви Димов.

Той обясни, че именно затова, съвместно с Полша и Словакия, България иска да привлече вниманието към сериозността на проблема и към необходимостта да бъдат обсъдени и предприети мерки, в т.ч. и законодателни, за справяне с проблема на европейско ниво.

По статията работиха: Надежда Бочева, редактор Магдалена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (12)

   1| 2    
0
 
1
 
12
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Пффф, лобизма си личи от километри. ... що не забранят само производството и готово...
15
 
3
 
11
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Ами не е толкова сложно забраняват се сделки с МПС по стари от 5 години и забраняваш движението на МПС по стари от 15 години. Решава се проблема в рамките на 10 години.
2
 
17
 
10
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
В предвид, че на запад се забраняват дизели с Евро 5, т.е. коли 2008-2012г. това, че ще са по-евтини само ще улесни обновяването на авто парка ни. В БГ масовия дизелов автомобил е 2000-2005г и е с доста по-лоши показатели.
6
 
2
 
9
KMETA до: bgMan
преди 2 месеца
Тръгваш подир парите и намираш истината.
https://www.youtube.com/watch?v=5aIWTxrYl5Y
А - заек що си с шапка или що си без шапка. В случая заека е дизела.
2
 
11
 
8
bgMan до: KMETA
преди 2 месеца
Инженер химико - проблема в големите градове с много задръствания са концентрацията на азотните окиси и ФПЧ изхвърляни главно от дизелите защото те са сигурно някъде към 60-70% от общия брой МПС.
Чия химия и физика променя този факт и в чии глави не знам но съм сигурен, че ще обясниш по-подробно.

Още от Европроекти
ЕК одобри още 210 млн. лв. за ремонт на училища по програма „Региони в растеж“