IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Едва 1,3 млрд. лв. е получила България по оперативните програми досега

Проектите по повечето програми напредват бавно, а търговете често се бавят с години заради обжалвания

15:37 | 22.06.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Към края на май страната ни е получила малко над 1,3 млрд. лв. (или под 15%) от Брюксел по оперативните програми на Европейската комисия за програмния период 2014-2020 г. Получените средства от ЕК на основание изпратени заявления за плащане към 31 май са в размер на 884 млн. евро, а общата сума на получените средства от ЕК като предварително финансиране към същата дата е 468 млн. евро. Общият бюджет на всички оперативни програми възлиза на 8,8 млрд. евро. Това става ясно от отчет публикуван на сайта на Министерство на финансите (МФ).

Общо платените средства по програмите (национално и европейски финансиране) са в размер на 1,84 млрд. евро – 1,56 млрд. евро от ЕК и 271 млн. евро от България.

Проектите по повечето програми напредват бавно, а търговете често се бавят с години заради обжалвания.

Близо 419 млн. евро са платените до 31 май средства по една от най-големите оперативни програми - „Транспорт и транспортна инфраструктура“. 356 млн. евро са дошли от Брюксел, а 63 млн. лв са от национално финансиране. 

Срокът на програмата е до 2020 г., а общият бюджет е над 1,89 млрд. евро. Според данни на транспортното министерство вече са договорени 86,8% от средствата, или 1,540 млрд. евро, но сроковете за реализирането на програмата остават притеснителни. Платените от ЕК заявени публични разходи до момента са 285 млн. евро.

Тепърва предстои в началото на 2019 г. ЕК да направи оценка на междинните резултати, постигнати по оперативните програми, които касаят напредъка на проектите и сертифицираните средства към края на 2018 г. 

В транспортния сектор към момента е идентифициран риск за неизпълнение на сертифицираните средства по Приоритетна ос I, която финансира жп проектити. Най-рисков е проектът за линията „София-Волуяк“ и „Костенец-Септември“ на стойност 227 млн. евро, като по второто направление вече 11 месеца тече процедура по обжалване.

В същото време системните обжалвания на обществените поръчки за големите жп проекти също поставят под риск програма „Транспорт“, обяви преди седмица ръководителят на Управляващия орган на програмата Галина Василева по време на деветото заседание на Комитета за наблюдение на ОПТТИ 2014-2020, цитирана от БТА. До момента няма сключен договор за строителство в участъка Елин Пелин – Костенец, а проектът е в процес на обжалване вече 11 месеца.

Галина Василева призова за спешни промени в Закона за обществените поръчки, тъй като времето до края на програмния период не е достатъчно за приключване на мащабните строителни дейности по някои от линиите.

Плащанията по програма „Околна среда“ изостават още повече. От отчета на МФ става ясно, че платените до края на май средства са в размер на 127 млн. евро. 19 млн. евро са национално финансиране, а 108 млн. евро са платени от ЕК. Общият бюджет на програмата обаче надхвърля 1,77 млрд. евро, а срокът също изтича през 2020 г. Проблемът с тази програма е, че проектите по нея са огромни, а процедурите по стартиране на обществени поръчки за изграждане на водни цикли и пречиствателни станции са изключително тромави.

В 14 области в страната, за да тръгнат водните проекти, трябваше да бъдат направени Регионални прединвестиционни проучвания (РПИП)  преди да бъдат обявени търговете за самото строителство. По процедура Министерството на околната среда и водите (МОСВ) тепърва трябва да се произнесе дали е необходимо да се извърши оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на изготвените РПИП за всяка една от 14-те обособени територии. Очаква се строителството на някои от обектите да започне още в края на 2018 г., а за други - през 2019 г.

Всъщност, 14 водни проекта по оперативна програма „Околна среда“ са в процес на изпълнение, а едва три са приключили – тези за пречиствателните станции на Шумен, Раднево и Банско. Информацията съобщи в края на май министърът на околната среда Нено Димов, цитиран от екоминистерството. В сектор „Води” е насочен най-големият ресурс на оперативната програма. Към момента по водното направление са подписани 24 договора за 946 млн. лв. 17 проекта са инфраструктурни на стойност 836 млн. лв., а безвъзмездната помощ по тях е 620 млн. лв.

По програма „Наука и образование за интелигентен растеж" са изплатени 94 млн. евро към края на май. От тях 14 млн. евро са по линия на национално финансиране, а 79 млн. евро – от ЕК. Общият бюджет на програмата е 701 млн. евро.

Как вървят плащанията по останалите програми, може да видите от таблицата.

ОП ОП

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:15 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още