IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Готви се нов закон за концесиите

Определени са последните пет ранни ВиК проекта по новата оперативна програма „Околна среда”

11:49 | 29.03.16 г.
Готви се нов закон за концесиите

Нов закон за концесиите ще влезе в Народното събрание съвсем скоро. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на годишната конференция за инфраструктура, която се провежда днес в София.

В новия закон няма да има ограничения за периода на концесията, както е в сега действащия (35 години), обясни Московски. Той посочи, че сроковете на концесиите оттук насетне ще могат да се съпоставят с вида, обхвата и обема на бъдещата концесия, което ще осигури и необходимата гъвкавост.

Що се отнася до обектите, които предстои да бъдат отдадени на концесия, това са летищата в Пловдив и София, допълни транспортният министър. Подготвят се и концесиите за пристанищата Видин-юг, Русе-изток и Русе-запад.

През втората половина на годината ще започне и подготовката за отдаване на концесия на пристанище Варна.
Московски обясни, че за интермодалните терминали се правят предпроектни проучвания за съоръжението във Видин. В Пловдив терминалът ще бъде довършен към средата на тази година, като се подготвя и концесията му с цел отдаването му на външен оператор. Обследват се и възможностите за изграждането на интермодален терминал в околностите на София.

В жп сектора фокусът остава върху довършването на коридорите от предишния програмен период – от границата с Турция към Пловдив и София и към границата със Сърбия, както и от Бургас към Пловдив и София и оттам към границата със Сърбия, коментира Московски.

През тази година се очаква да приключат търговете за направлението Септември – София – сръбска граница, допълни той и изрази надежда, че с въвеждането на тол системата товаропотокът ще се разпредели по-балансирано и към железниците.

Пътищата

И Московски, и министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова посочиха, че ресурсът за пътно строителство на новата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. е ограничен и ще стигне само за довършването на магистрала „Струма” през Кресненското дефиле и за втората фаза на Западната дъга на столичния околовръстен път.

Освен довършването на „Струма”, като основен приоритет Павлова изтъкна магистрала „Хемус”. До юни ще бъде обявен търг за участъка от Ябланица до Боаза, който няма да се препроектира. Останалата отсечка до разклона за Плевен и Ловеч ще бъде разделена на три лота от по 15-17 км всеки и предстои тяхното препроектиране с цел намаляване на разходите за изграждане, обясни тя.

Сред водещите приоритети в пътното строителство е и направлението Русе - Велико Търново, като строителството ще започне от района на Бяла. За него ще се търси финансиране от бюджета. Другите приоритетни направления са Враца – Видин, София – Калотина с фокус отсечката от Драгоман до границата със Сърбия, както и Бургас – Слънчев бряг в участъка при Ахелой, допълни Лиляна Павлова.

През тази година вероятно ще започне и рехабилитацията на пътищата, заложени в новата оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.

В следващите седмици ще бъде обявена обществената поръчка за бъдещата тол система на страната, обясни още Павлова. Предвижда се за автомобилите до 3,5 т да се запази винетната система, но с електронни винетки, чиято валидност ще бъде 12 месеца от датата на закупуване. За товарните автомобили над 3,5 т ще се въведе тол такса или предплатени маршрутни карти.

Регионалният министър обясни, че от 20-те хил. километра пътна мрежа около 17 хил. ще бъдат обхванати от новата система за пътни такси. Останалите 3 хил. км са малки общински пътища, които нямат алтернатива за по-малки населени места.

С очакваните увеличени приходи от пътни такси правителството ще подготви специална програма за рехабилитация на пътища. През тази година програмата ще е за Северозападна България, каза още Павлова. Ще се правят и промени в правилата за пътно проектиране и строителство с цел въвеждане на най-модерните изисквания за пътна безопасност.

Регионалният министър коментира, че 2015 г. е била най-силна за пътното строителство от 25 години насам заради застъпването на двата програмни периода, както и пренасочването на средства от бюджета към пътната инфраструктура. Тя посочи, че тази година може да се определи като „презареждане” и ново начало заради промяната в административното управление на сектора заради сливането на Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти” и Агенция „Пътна инфраструктура”.

Въпреки административните промени, Павлова увери, че няма да се забавя темпото по подготовката на стратегическите пътни проекти и ще се продължи с усилията България да се възползва от стратегическата си позиция на държава на кръстопът.

Околна среда

Определени са и петте последни ранни проекти, които трябва да се изпълняват съгласно договорката с Европейската комисия. Средства в общ размер от 116 млн. лева ще получат Тутракан, Чирпан, Приморско, Симитли и Айтос за модернизиране на ВиК мрежата и изграждане на пречиствателни станции, съобщи министърът на околната среда Ивелина Василева.

Поканите към тези общини ще бъдат обявени скоро, допълни министърът. Тя подчерта, че наскоро са били публикувани поканите към общините с фазирани проекти на обща стойност над 400 млн. лева, както и към общините, които осъществяват 4-те големи проекта – Асеновград, Пловдив, Добрич и Плевен.

Предстои през тази година да тръгнат процедурите за изграждане на 6 регионални центъра за реакция при бедствия и кризи и интегрирана система за управление на водите в реално време, посочи Василева.

През 2017 г. ще тръгнат и процедурите за центровете за повторна употреба и рециклиране, допълни тя. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:26 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още