Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европроекти

Моника Панайотова: Европейските пари у нас са допълнително защитени

По разплащанията в абсолютна стойност най-добре се движат ОП "Конкуретноспособност", ОП "Регионално развитие" и ОП "Транспорт"

Моника Панайотова: Европейските пари у нас са допълнително защитени

Моника Панайотова. Снимка: Личен архив

Моника Панайотова е председател на парламентарната Комисия по европейските въпроси и контрол на еврофондовете.

Има бакалавърска степен по „Международни отношения“ от Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и е магистър по „Международни икономически отношения“ със специализация „Управление на международни проекти". До 2008 г. е директор „Проекти и връзки с обществеността“ в Института за икономическа политика - София.

Моника Панайотова е мажоритарен депутат от ГЕРБ от София, избрана е на парламентарните избори през 2009 г. С нея разговаряме относно процеса и резултатите при усвояване на средства по оперативните програми и възможните законодателни промени в тази област.

- Г-жо Панайотова, как гледате на инициативата на министъра по управление на еврофондовете Томислав Дончев да се подготвят до края на годината типови документи за кандидатстване по обществените поръчки за проекти, финансирани от европейските фондове?

Категорично приветствам инициативата на г-н Дончев, като доколкото съм запозната, идеята се отнася не само за оперативните програми, които се финаннсират от Европейския съюз (ЕС), а по принцип… Стандартизацията прокарва определен тип поведение и задава ясни правила за всички заинтересовани страни - както за кандидатстващите, така и за възлагащите и контролиращите органи. Това респективно прави процесите по-ясни, по-прозрачни и не предварително предопределени.

- Към момента по кои оперативни програми (ОП) са договорени и по кои - разплатени най-голям дял от евросредствата и от друга страна, по кои – най-малък?

Важно е да се отбележи, че по данни на Информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти (ИСУН) на ЕС, с която се стремим да има по-голяма прозрачност и публичност, ако към юли 2009 г. имаме договорени 10%, днес към юли 2010 г. те са над 43% от средствата.

По отношение на разплащанията, към юли 2009 г. те са 0,67%, днес са 4,6%. Към края на 2010 г. са постижими договорени 50% и разплатени над 11% от средствата.

Ето вижте, според сертифициращия орган Национален фонд в Министерство на финансите, можете да проследите, че по разплащанията в абсолютна стойност към момента най-добре се движат ОП "Конкуретноспособност", ОП "Регионално развитие" и ОП "Транспорт".

За седемте оперативни програми, общо имаме около 7% усвояемост, което е 7 пъти повече, спрямо миналата година. Това според мен трябва да бъде отчетено като значителен напредък в резултат на работата на правителството на ГЕРБ.

Относно договарянията на евросредства, "отличници" са ОП "Регионално развитие", ОП "Транспорт" и ОП "Развитие на човешките ресурси". С най-нисък процент за разплащанията и договарянията е ОП "Техническа помощ".

- Има ли според Вас възможност по законодателен път да се улесни кандидатстването по оперативните програми от страна на бизнеса? И имате ли впечатление дали у нас необходимите документи и справки при кандидатстване са повече отколкото при другите страни от ЕС?

Всички съзнаваме необходимостта от улесняване и опростяване на процедурите и респективно набора от документация. В момента екипът на г-н Дончев активно работи в тази посока, като има вече приети редица постановления и решения на Министерски съвет, с които са променени основните правила, в посока те да са по-прости и достъпни за бенефициентите. В момента има около 20 подзаконови акта в тази връзка.

Мисля, че голямото ни предизвикателство с министър Дончев е подготовката на Закон за европейските фондове, което от своя страна ще означава регламентирането на по-силни контролни функции.

- Смятате ли, че законодателно напълно е избегната възможността за конфликт на интереси при кандидатстване по оперативните програми, що се отнася до фирми-кандидати и комисии за оценка на проектите?

Европейските пари у нас са допълнително защитени, доколкото са обект на много допълнителни проверки както от национални, така и от европейски структури.

По-скоро задачата ни е да прехвърлим строгите стандарти, които има при средствата от ЕС към останалите публични средства, тези от държавния и общинските бюджети.

- Има ли напредък по предложението на Министерството на ргионалното развитие и благоустройството (МРРБ) до ЕК, част от средствата по ОП, които има опасност да не бъдат усвоени до 2013 г., да бъдат прехвърлени към ОП „Регионално развитие“, с цел ремонт на пътища от европейско значение?

Не съм запозната с такова предложение или не по начина, по който е формулиран въпросът Ви. Съществува идея за подмяна на едни проекти от ОП Транспорт с други, а не за преместване на пари между програмите.

- Министър Дончев наскоро обяви, че съвсем скоро разплащанията по оперативните програми ще достигнат общо 1 млрд. евро. Това случи ли се вече и по абсолютна стойност по кои ОП има най-много разплащания? Как стоят нещата при плащанията по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР)?

Обявеното от г-н Дончев вече е факт, вече сме на ниво усвояване от 1,1 млрд. евро. По абсолютна стойност лидер е ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика”, със своите разплатени над 216,9 млн. евро.

По отношение на ПРСР, по официални данни към 19 юли 2010 г. са разплатени над 517,66 млн. евро, т.е. 15,7% от общия бюджет на програмата.

-Кои са първите законопроекти, които ще разгледа през септември парламентарната Комисия по европейските въпрос и контрол на еврофонодовете и лично Вие имате ли вече намерения да предложите промени в някои закони?

Преди парламентарната ваканция през август предстои представяне на междинния доклад на нашата комисия за усвояването на средствата от ЕС за първите 6 месеца на годината.

Иначе нашата комисия на този етап е широкоспектърна. Освен основните приоритети, по които смятам, че трябва да се концентрираме, а именно - субсидиарността и Лисабонския договор от една страна, и контролът върху усвояването на европейските средства, от друга, имаме много законопроекти, свързани с транспониране на регламенти и директиви, които касаят вътрешното ни законодателство.

В тази връзка през септември предстои разглеждане на законопроектите - Закон за кредитните институции и Закона за чужденците. Общо предизвикателство, както вече споменах, е изготвянето с екипа на г-н Дончев на закон. 

По статията работи: автор Мая Цветкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европроекти
Въвеждат се норми за сяра и пепел във въглищата за битово отопление