Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Хардуер

Инвеститорите в стартъпи за електрически скутери стават сдържани

Lime и Bird привлякоха ново финансиране, но при значително по-ниски оценки

Инвеститорите в стартъпи за електрически скутери стават сдържани

Снимка: Ройтерс

Два стартъпа за електрически скутери успяват да наберат стотици милиони долари, предава Bloomberg, цитирайки свои източници, запознати с подробностите. Но най-новите условия за сключването на договорите за Lime и Bird Rides Inc. залагат и на двете компании по-ниска стойност от високите оценки, които стартъпите преследваха, предава Bloomberg.

Още по темата

Новите кръгове за финансиране на Lime и Bird оценяват компаниите, базирани в Калифорния, на по около 2 млрд. долара, поясняват източниците, които са поискали да не бъдат идентифицирани, защото данните са конфиденциални. Това е по-малко от сумата от приблизително 3 млрд. долара или повече, които компаниите преследваха преди няколко месеца.

Основани през 2017 г., Lime и Bird  станаха два от най-младите стартъпи, достигнали статут на еднорог (с оценка от поне 1 млрд. долара, б.ред.), след като интересът към електрическите превозни средства експлодира през миналата година. Но както свидетелстват новите оценки, „зимата“ за компаниите за скутери вече е тук.

През последните месеци, след като времето застудя, влажните и дъждовни условия отблъснаха пътуващите, принуждавайки фирмите да пренасочат скутерите към места с по-топъл климат. Градовете, от своя страна, ограничават броя на разрешените по улиците им скутери. А конкурентите наводниха много пазари, което накара инвеститорите да започнат да поставят под въпрос амбициозните финансови цели на компаниите.

Стартиращите компании в индустрията също така се оказват в конкуренция и с Uber Technologies Inc., която проучва въвеждането на пътувания с електрически мотопеди по-късно през тази година. Лидерът на пазара ще последва примери на стартиращи фирми като Scoot Networks, Scoobi LLC и испанската Sharing Muving, които вече предлагат такива превозни средства в някои градове. Предимствата на мотопеда пред скутера са, че той е по-бърз и по-полезен за по-дълги разстояния, но обикновено за карането му се изисква лиценз и може да се окаже по-рисков за някои от по-лекия скутер.

Uber и Lyft Inc. планират да станат публични компании през тази година и искат да покажат на инвеститорите, че са готови да спечелят и от новите тенденции на пазара. В допълнение към предлагането на собствени скутери, чрез своята марка Jump, Uber също така произвежда почти 1000 електрически велосипеда на ден в Китай, твърдят хора, запознати с плановете. Lyft стартира превози със скутери в девет града, включително във Вашингтон и Лос Анджелис.

Но заради наличието на толкова много компании, които се борят за едни и същи клиенти, мнозина смятат, че консолидацията в индустрията на скутерите е неизбежна. Въпреки че не е постигнато споразумение, и Lime, и Bird са обсъждали потенциално придобиване от страна на Uber. А SoftBank Group Corp., най-големият инвеститор в Uber, е говорил с повечето най-големи компании за скутери за инвестиции. Засега такава не е публично обявена.

Въпреки охлаждането на индустрията обаче все още се наливат пари в стартъпи за скутери. Lime набра поне 300 млн. долара от инвеститорите при оценка от около 2 млрд. долара, твърдят трима души. Оценката се е удвоила от юни насам. Общите инвестиции в този кръг могат да се увеличат до 400 млн. долара, твърдят източниците.

Съществуващите инвеститори на Lime Андерсен Хоровиц и GV на Alphabet Inc. участват и в този кръг на финансиране. Bain Capital Ventures, нов инвеститор в Lime, също се присъединява към вложителите. Запитан за сделката, говорител на Lime отказа да коментира темата пред Bloomberg.

Междувременно Bird набра 300 млн. долара, пояснява източник, запознат с въпроса. Компанията набира пари при оценка от приблизително 2 млрд. долара, непроменена спрямо миналата година. Fidelity Investments участва в първата половина на последното финансиране. Сега Bird е в процес на завършване на втората част от кръга на финансиране. Axios, Recode и Wall Street Journal съобщиха по-рано подробности за сделките.

Новите кръгове за финансиране показват, че инвеститорите остават оптимисти за бизнеса със скутерите. Много вероятно е все още да се купуват просто предположенията, че малките електрически превозни средства могат да трансформират градския трафик. А има и друг плюс за Bird и Lime: пролетта идва след няколко месеца.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Хардуер
Световният пазар на дронове ще нарасне тройно през следващите 10 години