IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Закъсняла иновация на Apple: Ремонт на iPhone от потребителя

Продуктите на концерна никога не са били проектирани с мисъл за поправки от любители, което може да наложи нови дизайни за някои устройства

08:36 | 18.11.21 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Поправка на модел на&nbsp;iPhone. <em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Поправка на модел на iPhone. Снимка: Bloomberg LP

Преди години, много преди появата iPhone, никой не се нуждаеше от професионален техник, за да смени батерията на телефона си. Просто отваряше задната част, поставяше новата и работата беше свършена. Първият iPhone промени всичко. Сега може да се нуждаете от отвертка, мини клещи, пинсета, поялник и може би 40 минути свободно време. Днес много собственици на iPhone разглеждат умиращата батерия като просто подкана за надграждане към следващ модел, пише в свой коментар за Bloomberg Адам Минтер.

В сряда Apple Inc. обяви, че дава на потребителите нов избор. От следващата година ще им позволи достъп до части и инструменти на Apple, за да се справят с най-често срещаните ремонти, като смяна на батерия и екран.

За да се гарантира, че клиентът може безопасно да извърши поправка, първо ще разгледа ръководството за поправка. След това ще направи поръчка за оригинални части и инструменти на Apple чрез онлайн магазина за самообслужване на Apple. След ремонта клиентите, които върнат използваната си част за рециклиране, ще получат кредит за покупката си. Новият магазин ще предлага повече от 200 отделни части и инструменти, което ще позволи на клиентите да извършват най-често срещаните поправки на iPhone 12 и iPhone 13.

Self Service Repair е предназначена за индивидуални техници със знания и опит в поправката на електронни устройства.

Това е монументално решение: то ще обърне дългогодишната опозиция на компанията срещу саморемонтa, ще разшири избора на потребителите, ще намали вредните емисии и потенциално ще постави основата за революция дори в дизайна на продуктите, за да са по-лесни за поправка от неспециалисти.

В исторически план потребителите купуват скъпи дълготрайни продукти с очакването за ремонтопригодност. Ако не могат да поправят уредите си у дома, тогава най-близкият магазин обикновено можеше да свърши работата. Обектите за ремонт на близкия ъгъл бяха обичайни за повечето градове още преди 25 години. Те не само поправиха телевизори и стерео уреди; те помогнаха за запазването на значителните инвестиции, които представляваха такива продукти.

Няколко фактора промениха тази динамика. Първо, благодарение на глобализираните вериги за доставки и производството реалната цена на дълготрайни стоки, като телевизори, намалява от десетилетия. За много потребители вече е по-лесно и по-евтино да изхвърлят плосък екран за 200 долара и да надградят, отколкото да се опитват да го поправят. В резултат на това производителите имаха малко причини да изграждат вериги за доставки на скъпи резервни части.

Apple вижда различна възможност. Въпреки че продуктите ѝ почти не са за еднократна употреба, компанията ограничава достъпа до части, ръководства за потребителя и специализирани инструменти изключително до оторизирани сервизи. Това повиши разходите за ремонт и подтикна потребителите да купуват нови джаджи, вместо да поддържат тази, която имат. През 2019 г. главният изпълнителен директор Тим Кук призна, че приходите са пострадали, когато потребителите започнаха да избират възможността за замяна на батериите на компанията вместо нови iPhone. През цялото време Apple активно се бори срещу законодателството, предназначено да предотврати подобни практики, като се аргументира, че саморемонтът застрашава потребителите, заплашва интелектуалната собственост и подпомага престъпните хакери.

Тези решения имаха последствия. Потребителите нямаха голям избор кой да поправи продукта им и в резултат често плащаха повече. В развиващите се пазари липсата на оторизирани центрове за ремонт прави поддръжката на устройства особено предизвикателство. И накрая, решението на Apple срещу разрешаването на ремонтните дейности подкопава ангажимента ѝ към устойчивост: както самата компания отбеляза, повече от 80% от въглеродните емисии, свързани с iPhone, се отделят по време на етапа на производство (действителната употреба представлява 16%). Ремонтът всъщност означава по-малко емисии.

Затова и решението на Apple от тази седмица беше неочаквано, но следва ясна логика. Повече от десетилетие активистите за предоставянето на „правото на ремонт“ лобират държавните законодателни органи и федералните служители да забранят практиките срещу ремонта. През март тези активисти постигнаха голяма победа, когато президентът Джо Байдън издаде изпълнителна заповед, призоваваща за прекратяване монопола над ремонтните дейности. За Apple заповедта на президента вероятно би звучала така: Разширете опциите за ремонт доброволно или водете битка, за да се противопоставите. Битка, която ще загубите.

Въздействието на всичко това ще бъде голямо. Продуктите на Apple никога не са били проектирани с мисъл за поправки от любители, а не професионалисти. Препятствията пред поправките у дома бяха значителни, вариращи от залепени батерии до собствени винтове, които изискваха специални глави за отвертки. Сега дизайнерите на продуктите в Купертино ще трябва да вземат предвид всичко това. Това би трябвало да доведе до производството на по-лесно поправими продукти - може би дори батерия, която може лесно да се сменя и изважда. Последното нещо, което Apple иска сега, са клиенти, които се оплакват, че неговите (вероятно скъпи) комплекти за ремонт не работят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:54 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Хардуер виж още
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.
Финанси виж още