Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Идеи

От другата страна на инфлуенсър маркетинга

Как инфлуенсърството се превърна от хоби в професия на новото време?

От другата страна на инфлуенсър маркетинга

Снимка: Ройтерс, архив

Александра Иванова
 

 

Между 100 000 и 500 000 долара годишно са готови да отделят собственици на различни компании за продуктово позициониране в канали и профили на инфлуенсъри според данни на маркетинговата компания Mediakix. Проучването е осъществено сред 162 участници между 15-25 януари 2019 г. Над 90% от тях са от Съединените щати, шепа са от Обединеното кралство, Австралия, Канада, Република Ирландия, Германия и Франция.

Това показва, че инфлуенсърството минава на друго ниво – губи статута си на „просто хоби“ за създателите на дигитално съдържание в мрежата, защото им генерира все повече доходи. И се превръща в истински бизнес.

От къде идват доходите?

От рекламни кампании или така нареченото продуктово позициониране. Дадена компания или бранд се свързва с инфлуенсъра и му предлага сътрудничество. Получава хонорар, за да позиционира продукта или му изпраща продукт в замяна на място в платформата му.



Монетизацията на гледанията в YouTube е друг начин за печалба в сферата на инфлуенсърството. У нас тя е доста по-оскъдна, отколкото в по-развитите пазари, защото едва през 2015 г. YouTube създаде партньорска програма с България, която позволи генерирането на пари от гледания.

Микро и макро влиянието и неговите хоризонти

Така наречените микро инфлуенсъри имат между 1000 и 100 000 последователи. Една от тях, със своите 20 000 последователи в YouTube, е актрисата Полина Недкова. Съдържанието на канала ѝ е свързано с изкуство.

"Все още не съм в етапа, в който мога да кажа, че изкарвам кой знае какви доходи от канала си", споделя тя пред Investor.bg.

„Мисля, че приходите добиват някакъв по-значителен размер след натрупването на 100 хиляди абоната. България има най-ниската възможна ставка за реклама в YouTube и не бих казала, че излиза рентабилно да стартираш канал заради евентуалните пари. Нужно е да го правиш с голямо желание и любов, защото отнема огромно време и трябва да ти доставя удоволствие", допълва още тя. 

Стъпка напред в надпреварата за влияние сред хората са макро инфлуенсърите. За да се превърнат в такива, е нужно да имат над 100 000 последователи. Със своите 200 000 последователи в Instagram Катерина Ставрева се нарежда сред тях. Тя е от Пловдив, но живее в Ню Йорк и създава травъл съдържание в профила си заедно със своя приятел Инон от Израел.

"Когато натрупах около 40-50 хиляди последователи, доста марки започнаха да се свързват с мен. Искаха да правят реклама на моя профил. Сами ме търсеха, откриваха ме по снимките ми в Instagram. И малко по малко започнах да правя пари от това", споделя тя пред Investor.bg личния си опит за преобразуването на хобито в собствен бизнес и допълва:

„Не ми стигаше времето. Имах си нормална работа на заплата и нямах време да се занимавам с всички имейли, които получавах дневно, нямах време да пиша блог и т.н. Но започна да ми става ясно, че мога да правя няколко хиляди долара на месец, ако се захвана по-сериозно. Тогава се събрахме с моя приятел и започнахме да правим всичко заедно, включително снимките в Instagram. Той ми помогна да взема решението да напусна работата си, за да се занимавам с това изцяло".

Още по темата


Подводни камъни и жертви

Така нареченото продуктово позициониране е един от главните източници на приходи в сферата, но не винаги е добре приемано от зрителите, именно защото се натрапва дадена марка. За подобен случай разказва Недкова:

„Марките знаят, че е най-добре да се рекламира при инфлуенсър, който вдъхва доверие на последователите си. Би било глупаво и за марката, и за инфлуенсъра, да предложат на публиката нещо, което тя не търси. Например не би било добре аз да започна да рекламирам автомобилни гуми, след като говоря предимно за изкуство. Зрителите реагират остро на това. Аз вече допуснах една такава грешка, позиционирайки марка, която последователите ми сметнаха за неподходяща с думите „заслужаваш повече от това!". Което значи, че те самите се оценяват по-високо и разбрах, че би трябвао да се отнасям по-отговорно с избора си какво да им "продавам". 

Марките знаят, че е най-добре да се рекламира при инфлуенсър, който вдъхва доверие на последователите си. Би било глупаво и за марката, и за инфлуенсъра, да предложат на публиката нещо, което тя не търси


За неудобствата в сферата на травъл инфлуенсърството разказват от своя страна Катерина и Инон: „Много си обичаме работата и е добър начин за изкарване на пари. Но определено изисква много пътуване, поне за нас, защото това ни е нишата. Постоянно сме нанякъде, всичко ни е в два куфара... Не бихме искали да пътуваме толкова много в бъдеще“, поясняват те.

Следващата стъпка - разширяването

Собствен продукт и вмъкване на партньорски връзки са част от подобренията, които Катерина и Инон осъществяват:
"Ние изкарваме най-много пари от реклами за различни марки в Instagram и от продажбите на нашите филтри (Lightroom presets) на сайта ни. Но напоследък започнахме да работим с affiliate programs на блога - препоръчваме хотели и различни други продукти и получаваме комисионна от всяка продажба. От там доходите ни се вдигат доста.  Понякога работим с туристическото бюро на някоя държава и те ни плащат да рекламираме туризма на страната“, добавят те.

За Катерина и Инон най-мотивиращото нещо е, че практически нямат таван на доходите, както ако биха работили за фирма и на заплата.

"Можеш да направиш толкова пари на месец, за колкото ти се работи. Можем да направим една-две бранд колаборации на месец и да си караме нормално, или пък четири-пет и да си вдигнем дохода двойно", добавят те.

За бъдещето

Катерина и Инон възнамеряват да основат собствена компания в подобна сфера и да се установят някъде за по-постоянно. Полина, от своя страна, споделя, че иска да се развива кариерно на много нива и едно от тях е YouTube. Допуска, че инфлуенсърството може да се превърне в основна професия.



И така - ще се превърне ли в професия инфлуенсърството и дали клиентът все още има доверие на инфлуенсър маркетинга? Това ще покажат само времето и законите на устойчивия бизнес модел. Но съдейки от проучването на Mediakix, това е само въпрос на време.

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов
Още по темата: Идеи

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

2
 
4
 
2
ABBA до: forexboy
преди 1 година
Ъм, щот няма 1 дума за промивач на мозъци по нашенски....
1
 
3
 
1
преди 1 година
Каква прекрасна българска дума "инфлуенсър"! О, неразумни редакторе, що се срамиш да използваш правилно родния си език?

Още от Идеи
Първата електрическа лодка с хидрофойл заплава в швейцарско езеро