IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Емил Калчев: Необлагаем минимум без допълнителни стъпки е добра идея

Икономиката и публичните финанси могат да бъдат стабилизирани чрез европейските средства и чрез по-добра събираемост на данъците, смята икономистът

20:30 | 26.05.13 г. 10
 Емил Калчев: Необлагаем минимум без допълнителни стъпки е добра идея

Идеята за въвеждане на необлагаем минимум сама по себе си не е лоша, коментира в ефира на Bulgaria On Air икономистът и преподавател в Нов български университет Емил Калчев. Той обясни, че предложението няма да е добро за малкия и среден бизнес, ако ставката има допълнителни степени. При този вариант малките компании ще плащат повече, ако имат по-високи приходи.

„Най-добрият вариант е да се въведе необлагаем минимум без допълнителни стъпки. Но това означава и увеличение на ставката до най-малко 15%”, коментира Калчев. Той допълни, че в "момента в България действа един нормален пропорционален данък с няколко степени". Важният въпрос за инвеститорите е каква е данъчната рамка, уточни икономистът.

Според заместник-главния редактор на вестник „Банкер” Петър Илиев въвеждането на необлагаем минимум няма да има особено влияние върху бюджета. „Ако ставката бъде фиксирана на 450 лева,  ще засегне около 1 милион души. Лично за тях ефектът ще е голям. Приходите в хазната обаче, ще са в рамките на няколко десетки милиона лева”, заяви заместник-главният редактор на вестник „Банкер”.

И според Емил Калчев увеличението на данъците не крие голям резерв за повишаване на държавните приходи. По думите му „резерв има в събираемостта на данъците. Там обаче традиционно се поставят въпроси, които не намират решение, но имат връзка със състоянието на хазната. А именно- справяне с контрабандата, с дейността на монополите”. По думите на Петър Илиев „тези твърди структури функционират чрез държавата и именно тя може да ги принуди да осигурят повече средства в бюджета”.



Друг резерв за икономиката и за стабилизиране на публичните финанси са европейските средства, коментира Калчев.

„През последната година имаме усвоени около 2,5 милиарда лева,  което е сравнително малко по отношение на бюджетната рамка. При инфраструктурните проекти, напротив - имаме прекалено висока усвояемост. В този смисъл, ако има политическа воля, може да има успехи по тази линия”, коментира икономистът.

Според Петър Илиев избраната инфраструктурната стратегия за привличане на европейски средства от последните управляващи не е била добра. Той даде за пример, че ако с „3 милиона лева за изграждане на магистрала се ангажират 300 души, със същите пари за ремонт на второкласни и третокласни пътища ще се привличат хиляда души”.  По думите му инвестициите в пътища имат смисъл, когато има ефекти върху икономиката чрез създаване на работни места.

Решението за икономиката не е създаването на изкуствени работни места, коментира Калчев. Той отхвърли и идеята за търсене на външен кредит за подобряване на състоянието на икономиката. „По-добре е да се търсят вътрешни източници-чрез съкращаване на администрацията, чрез довършване на приватизацията на държавните предприятия и други. Нещо повече, през последните четири години България е задлъжняла с четири милиарда повече – вътрешен и външен дълг. Ако продължаваме така, може да стигнем словенския сценарий”, обясни икономистът.

Той допълни, че и в публичните финанси, и в банковата система има проблеми, но в никакъв случай не става дума за криза. Същото е и в политиката.  „След сформирането на правителство предстои много работа, която трябва да е насочена към структурни реформи. Финансовата стабилност е важна. Проблемът е защо в рамките на тази финансова стабилност, българската икономика не показа способност да произвежда, да изнася. Но ако новото правителство насочи усилията си в тази посока ще имаме повод за оптимизъм”, обобщи Калчев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:27 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

10
rate up comment 3 rate down comment 0
nobel
преди 10 години
Очаквам скоро да прочета, че ще приемем лошо построените пътища като антикризисна мярка. И че трябва да строим много, много лошо построени пътища с мноооого големи дупки и така ще отворим Мноооого работни места. Целта на големите дупки е да се трошат колите възможно най-често, та да има работа и за автосервизите. Сега сядам на чертожната маса и ще изобретявам асвалтополагаща машина, която ще полага асвалта заедно с дупките, за да не се губи време да ги чакаме да се образуват сами.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 1 rate down comment 0
deant
преди 10 години
Жалко,че немога да ти сложа повече от 1 плюс ..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 0
CGY
преди 10 години
И аз се съгласявам. Това за инвестициите го написах по- скоро като пожелание, отколкото като прогноза. Също съм по- скоро скептично-реалистично настроен. Проблем пред ПЧИ няма да са толкова повишаващите се заплати (те и не са толкова повишаващи се), колкото слабата съдебна система, непредвидимата политическа среда (и висок риск) и нещо, което упорито се премълчава - дълбоките структурни проблеми в образованието. Дори в IT сектора, където заплащането е много над средното за България, разходите за труд са все още значително по- ниски от тези в Западна Европа, САЩ, че и Азия. Батакът в образованието, обаче, води дотам, че дори някой да иска да инвестира тук, то може да няма достатъчно подготвени кадри. Този процес се наблюдава с пълна сила в малките и средните градове, където се е заформила страшна спирала надолу. Проблемът се отразява и на безработицата, която според мен, дори при ръст на икономиката няма да върне предишните си нива, поради сериозните структурни разминавания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 0
deant
преди 10 години
Процеса може да е двустранен, стига да е постоянен. Т.е. днес строим пътища, утре ги ремонтираме. Пътищата се износват и трябва да се ремонтират. Работните места остават, защото пътищата за ремонт СА МНОГО. Единствения проблем е .... няма пари. Защо няма пари? Защото няма приоритети. Или по точно има сбъркани приоритети.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 0
deant
преди 10 години
Иначе необлагаемия минимум, е силен ляв инструмент, за печалба на временна подкрепа от общество от ниско образовани хора, като им ликвидира и малкото желание да подобрят положението си. Това важи за опредена група малцинствени граждани, към които се присъединяват все повече от останалите граждани.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 0
deant
преди 10 години
За повечето съм напълно съгласен с теб, обаче чужди инвестиции няма да има. Защо ли? Корупцията е голям проблем, но не е единствен. Тенденцията за покачване на средната раб. заплата, не вика инвеститори. Нека да не се заблуждаваме, инвеститорите освен ниски данъци искат и ниски заплати. До някое време, ще са тук, но после когато някое правителство реши, че е време да настигнем Западна европа по доходи и ще излетят от тук. Не, че не искам да се увеличават заплатите, даже напротив, но имам наблюдения върху някои инвеститори... А колкото до съпътстващите технологии.. Много хубаво нещо, но всяка година технологиите правят работните места за хора все по-малко, особено за ниско квалифицираните такива. В интерес на истината сме със закопчани и извити ръце в момента. Дори да имаме някакъв път за бягство той, ще е доста труден и много болезнен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 0
mehudi
преди 10 години
т.е. според петър илиев строим пътища за да създаваме работни места, а не за да имаме свястна инфраструктура - егати тъпотията !!! добре, че не си купувам отдавна в-к "банкер"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 4
CGY
преди 10 години
Намалението на прихода от данъка върху доходите няма да е толкова значимо, а и би трябвало да се компенсира от увеличени приходи от косвени данъци. Такава мярка би имала положителен социален ефект. Аз, обаче, съм против по- скоро по психологически причини. Най - накрая трябва да се култивира усещането, че публичното произлиза от тези данъци, а освобождавайки хора от това задължение, все едно се освобождават от отговорност към обществените услуги и среда! Колкото до икономиката, тя ще се раздвижи от мащабни чужди инвестиции (съпътстващите ги технологии и know-how) и повишаване на вътрешната икономическа активност. Европейските средства могат да помогнат много, но не и да са двигателят!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 11 rate down comment 2
Mesoiadess
преди 10 години
Прехвърлянето на средства от едно на друго място си е чисто залъгване и губене на време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 0
arco
преди 10 години
Европейските средства са целеви и няма как да компенсират намалените приходи от един необлагаем минимум.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още