IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

53% от фирмите у нас са дали на служителите си преносими устройства с интернет

52% от предприятията имат собствен уебсайт, отчете НСИ

16:47 | 11.12.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Фирмите в България, които са предоставили на служителите си преносими устройства с мобилна интернет връзка през тази година, са 52,9%, което е с 6,5 процентни пункта повече в сравнение с 2019 година, показват резултатите от изследване на Националния статистически институт за използването на информационни и комуникационни технологии (ИКТ). Този ръст може да се обясни и с разпространението на коронавируса, което наложи много от хората да останат да работят вкъщи.

Проучването показва, че 95,5% от фирмите с десет и повече заети лица имат достъп до интернет, а при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял е 100%.

С фиксирана интернет връзка разполагат 86,1% от предприятията, като при 78,6% договорната максимална скорост за сваляне на данни е по-висока от 30 Mbps. Повече от половината предприятия с 250 и повече заети лица (51,7%) разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps.

Относителен дял на предприятията с достъп до интернет по големина на предприятията и икономически дейности през 2020 г.

Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 33,7%, а 14,3% използват преносими устройства с мобилна интернет връзка за служебни цели, показват статистическите данни.

Относителен дял на заетите лица, които имат достъп до интернет и използват преносими устройства с мобилна интернет връзка, по големина на предприятията през 2020 г.

Използване на уебсайт

От проучването на НСИ се разбира, че през тази година 52% от предприятията разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при фирмите от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (84,4%), а най-малък - в сектор „Транспорт, складиране и пощи“ – 40,7%.

На своя уебсайт предприятията основно предоставят следните функционалности: информация за предлаганите стоки или услуги – 78,4%; връзка или препратка към профила си в социална медия – 35,9%; възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки и услуги – 24,3%; проследяване или проверка на статуса на направените поръчки – 14,2%.

Относителен дял на предприятията, които имат собствен уебсайт, по икономически дейности през 2020 г.

Относителният дял на предприятията, които предлагат чат услуга, при която служител отговаря на въпросите на клиенти, е 9,9%, а на тези, при които виртуален събеседник (чатбот) или виртуален асистент отговаря на клиентите, е 1,9%.

Използване на компютърни услуги в облак (cloud computing)

През 2020 г. 10,9% от фирмите използват платени компютърни услуги в облак, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия с повече от 250 заети лица (39,3%).

Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са: електронна поща - 72%; съхранение на файлове – 68,2%; офис софтуер – 58,5%.

Относителен дял на предприятията, които използват платени компютърни услуги в облак, по цели на използване през 2020 г.

Анализ на „големи данни“ (big data)

Терминът „големи данни“ се отнася за големи количества от различни видове данни, произведени с висока скорост от голям брой различни източници. През миналата година 6,3%  от фирмите извършват анализ на „големи данни“, като при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял е 21,4%.

Източниците на „големи данни“, които използват предприятията, са: данни за географското местоположение от преносими устройства – 64,4%; данни, генерирани от социални медии – 39,2%; данни от интелигентни (смарт) устройства или датчици – 31,6%.

ИКТ специалисти

През тази година 15,9% от предприятията имат заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения. Най-висок е относителният им дял сред предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (67,2%), а най-нисък - в сектори „Строителство“ и „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 9,3%.

В НСИ отчитат, че през миналата година 8,7% от фирмите са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като 3,1% са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри.

Интернет на вещите (Internet of Things)

Интернет на вещите се отнася до взаимносвързани устройства, наричани още интелигентни или смарт устройства, които събират и обменят данни помежду си и могат да бъдат наблюдавани или контролирани дистанционно по интернет. През тази година 12,3% от фирмите използват различни видове взаимносвързани устройства или системи с цел оптимизация на бизнеса.

Електронна търговия

Електронната търговия представлява покупка или продажба на стоки и услуги по интернет и може да бъде осъществена чрез уебсайт, уебприложение или чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI), покочват от НСИ.

През 2019 г. 10,9% от фирмите продават стоки и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 6,1% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 7,6%, а на тези, използващи електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет – 4,7%. Електронни продажби чрез съобщения от тип EDI извършват 1,9% от предприятията.

За последния петгодишен период най-голямо увеличение на относителния дял на предприятията, които продават онлайн, се наблюдава при големите предприятия с 250 и повече заети лица (с 5,3 процентни пункта), следвани от средните предприятия с 50 - 249 заети лица - с 5 процентни пункта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:46 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още