Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Анализатор: Едрият бизнес ще е най-големият печеливш от Закона за горивата

Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем - защо на пазара от години има един играч на едро, който налага марж по-висок от средните цени в региона

Анализатор: Едрият бизнес ще е най-големият печеливш от Закона за горивата

Снимка: Ройтерс

Най-големите печеливши от Закона за горивата ще бъдат представителите на едрия бизнес, заяви Мартин Владимиров, анализатор от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), пред БНР. 

Още по темата

Неговият коментар идва на фона на подготвяния протест през тази седмица на „жълтите жилетки“, организиран от Националното движение на търговците и превозвачите на горива, като по думите на неговия говорител Симо Симов това действие ще обхване всички големи градове и е израз на отчаянието на хората, които „трябва да се борят за хляба си“ заради „неизпълнимите условия“, поставени от Закона за горивата.

„Законът беше прокаран с изключително голямо мнозинство. Изглежда, че там буквално всеки депутат поотделно беше уговарян да гласува за приемането на закона. Ролята на патриотите беше изключително активна. Не е случайно, че и лицензионната дейност сега се премества в Министерството на икономиката. Има синхрон на действието, което може да говори за някакъв вид лобизъм. Ние в ЦИД наричаме това завладяване на държавата. Решенията в държавата и промяната на законите стават не за да се защити конкретен национален или публичен интерес, а интереса на големите компании, които са в тесни връзки с политически партии“, коментира Владимиров.

Според него дори не е направен предварителен анализ за ефекта от закона. Той изказа мнение, че проблемът е по-скоро в прилагането му, а не непременно в закона.

„Не че в сърцевината на текста има нещо, което е противоконституционно или дискриминиращо. Начинът на прилагане и това, че се отсяват едни групи срещу други групи – това води до монопол и липса на прозрачност. Проблемът е, че при прилагането на законите вече липсва всякакво доверие, че институциите действат честно“, подчерта още анализаторът.

Ако малки дистрибутори излязат от пазара, ефектът от закона ще е повишаване на цената на горивата, предупреди Владимиров.

„Не е проблемът в малкия пазарен дял, който имат селските бензиностанции. Проблемът е в доставчиците на едро, които захранват тези малки бензиностанции. Въпросът е там дали играта не е по-голяма“, коментира той.

Според него решенията често се взимат на личностна основа, има субективен елемент и частен интерес през един по-общ закон.

Липсата на адекватни действия от страна на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е основният проблем на пазара на горивата, смята анализаторът от ЦИД. Според него не се прави нищо за противодействие на доминиращо положение на пазара на горивата:

"Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем - защо на пазара от години има един играч на едро и той успя да налага марж по-висок от средните цени в целия регион", заключи Владимиров.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Източници от германското правителство: VW избра Измир