Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Анализатори: "Лукойл" ощетява сериозно бюджета на България

Държавата е пропуснала да събере 1,145 млрд. лв. от ДДС, твърди Лабораторията за риск мениджмънт към НБУ, ръководена от Иван Костов

Налице са съмнения, че внасяният в България суров петрол от сорта "Урал" е оценяван по значително по-високи стойности от борсовата му цена, увеличена със застраховките и навлото. Последиците от това облагодетелстват "Лукойл" и нанасят значителни щети на българските домакинства и институции, а също така и намаляват конкурентоспособността на българските фирми, гласят заключенията в анализ, изготвен от Лабораторията за риск мениджмънт към Нов български университет, който е ръководен от бившия премиер Иван Костов.

Анализът на данните, озаглавен "Основателни съмнения за ощетяване на бюджета на Република България с цената на суровия петрол", е бил извършен чрез специално изработена методика в лабораторията, която позволява да се изчисли и сравни цената на доставения суров петрол сорт "Урал" с борсовите цени, да се изчислят осчетоводените разходи за суровината и разликата с тези, които би следвало да се формират при прилагане на борсовите цени. Направено е същото сравнение и по отношение на възстановения данъчен кредит по ДДС. Той е на базата на официални данни, предоставени от Агенция "Митници" за вноса и облагането с ДДС на суровия петрол в страната в периода 2006-2014 г. 

Още по темата

Анализаторите са взели за отправна точка средните цени на суровия петрол сорт "Брент" по данни на Световната банка, която смятат за по-надежден източник, като отбелязват, че Агенция "Митници" не би трябвало да приема тази цена, при положение че облага вноса на сорт "Урал". Още повече, че от 2006 до 2013 г. цената на брента е средно с 2,4% по-висока от тази на "Урал".

Според изследването на лабораторията данните от агенция "Митници" "вероятно отразяват достоверно количеството внесен в страната суров петрол, условията на доставка и приходите от събран ДДС". Същевременно обаче не бил посочен много важен показател – конкретната фактурирана цена на продукта, в случая на суров петрол сорт "Урал". Вместо това се посочвала средногодишната цена на петрол сорт "Брент", която според лабораторията няма отношение към доставката и облагането с ДДС на суровия петрол за „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД.

Но и това не е всичко – сравнение между борсовата цена на брента и доставната цена на "Урал" показала, че последният е средногодишно с 10,6 на сто по-скъп. Това обаче противоречи на съотношението между борсовите цени на двата сорта, тъй като петрол "Брент" е с по-високо качество и от него се получава по-голямо количество светли течни горива. Анализаторите стигат до извода, че доставната цена на петрола, декларирана от "Лукойл" е по-висока между 6,68% до 15,61% за различните години от 2006 до 2014 г., като средногодишното превишение е 13,27%, съпоставена с борсовата цена на сорт "Урал“.

Тъй като нефтът се доставя по море по маршрута Новоросийск – Бургас, а Черно море е вътрешен воден басейн, в транспортните разходи не се включват такси за преминаване през натоварени проливи и канали (Босфора, Гибралтар, Суецкия канал и др.). В такива случаи пък се прави и допълнителна отстъпка от цената на петрола в рамките на няколко процента под борсовата цена. "В случая с доставките за България се наблюдава точно обратното".

Използваната методика е позволила да се изчисли общият разход за суров петрол сорт "Урал" с борсови цени, карго застраховки и начислен, дължим и възстановим ДДС. Това показало, че завишените разходи за суров петрол в периода 2006 – 2014 г. са между 385,8 млн. лева и 1,039 млрд. лв.

Посочва се още, че "Лукойл" е завишавал своите производствени разходи заради приложени цени на суровия петрол, които не съответстват на борсовите за сорт "Урал", средно годишно със 763,5 млн. лв. С натрупване за анализирания период сумата възлиза на 6,871 млрд. лв. Отделно се изчислява, че държавата е пропуснала да събере 1,145 млрд. лв. от ДДС. 

"Посочената значителна добавена стойност, която е произведена и реализирана в България, не е обявена като такава, а като производствен разход, чрез завишаване на цената на суровия петрол. Осчетоводена като такъв производствен разход за суров петрол, добавената стойност е изнесена от страната. Тази добавена стойност не е обложена с ДДС и корпоративен данък", пише още в анализа.

Основните последици от всичко това са повишаване на производствените цени на рафинерията, повишаване на цените за потребителите на течните горива и "много вероятно", избягване на корпоративно подоходно облагане. Това вероятно е завишило и печалбата на компанията, която освен това е била обложена с по-ниски данъци, а същевременно потребителите са плащали необосновано високи цени за горивата.

От лабораторията предлагат на държавните институции три мерки за спиране на порочните практики. От една страна властите могат да изискат фактурите, по които "Лукойл" е плащала суровия петрол „Урал“ за последните пет години. Освен това АДФИ може да извърши пълна проверка на доставките на петрол сорт "Урал" от приватизацията на Нефтохимическия комбинат в Бургас досега, за да бъде определен размерът на умишлено занижените печалби и надвзетия възстановен данъчен кредит, а след това Министерство на финансите и НАП могат да предявят иск към "Лукойл" и дъщерните фирми на ОАО Лукойл Москва за нанесените финансови щети на бюджета.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (48)

   1| 2| 3| 4| 5    
2
 
5
 
48
преди 3 години
Няма профилна снимка
Господа коментатори,ако наистина не познавате понятието "производствени разходи",не е възможно да си отговорите на въпроса поставен от Костов.Бившият премиер пипа само около Лукойл и открива повече от милиард лева.Сложете ,моля обемите,които се въртя в т.н третичен сектор (там парите са доста повече),добавете към тях търговските вериги,веднага след това енергиините дружества и най-накрая концесионните такси.Сумата е зашеметяваща.Но Костов не е пионер в тази полезна работа.Преди него доста мащабно и в детайл това се върши от експертите на АТАКА и лично от Волен Сидеров.Да не вземе да ме обвините в привързаност към атакистите.Не знам друга българска патрия да е обхващала поставения тук проблем така всеобхватно и да го е превъщала в политически проблем.Обърнете внимание-когато над 25млд.лв. произведени в БГ ги обявим за откаднати доходи на нашите граждани,това вече е политика.В Унгария тази политика доведе на власт никому неизвестния Виктор Орбан,това се случи в Гърция и Италия.
8
 
6
 
47
преди 3 години
Костов и СДС ги няма, но чорбата дето я надробиха, няколко поколения ще я сърбат! Гола и бистра чорбица!
9
 
6
 
46
преди 3 години
Иван Костов, който унищожи селското ни стопанство оценено на минимум , казвам минимума на минимума за 30 милиарда, за да прикрие гафа си с една небеизвестна банка ни подхвъли казуса за Лукойл!



Ей, тоя Костов с краката надолу на бесилото!
И до него всички, участвали в приватизацията, дето са останали живи де!
1
 
7
 
45
преди 3 години
Няма профилна снимка
Нещо не ми се отрази поста. Ще се опитам да го повторя. Разбирам по постовете, че някои от вас са запознати с материята. Аз не съм. Как моля ще коментирате факта по време на управлението на гЕРБ1, когато ББ нареди на приятеля си Валентин Златев да не повишава (замрази) цените за един месец? Моля поправете ме, ако не е така. Как се "връзва" това с пазарната икономика, с олигарсите в нашата страна? Иначе и аз си мисля, че по този въпрос обяснението е поне в две посоки.
1
 
1
 
44
преди 3 години
Няма профилна снимка
Виждам по постовете, че има познавачи на материята. Моля коментирайте, как се свързва тази цена с приятелството на ББ и Валентин Златев. При правителството ГЕРБ1 ББ го накара да стопира цената за един месец. После и досега крият приятелството си. Това го казвам в аспекта доколко сме пазарна икономика, каква е ролята на олигарсите, на началника ни и т.н. Иначе и на мене ми се струва, че в случая се смесват поне два въпроса.

Още от Икономика и политика
Граждани блокираха автомагистрала "Люлин"