Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Бизнесът не е готов за смяната на касовите апарати

Фирми настояват за разяснителна кампания и удължаване на сроковете

Бизнесът не е готов за смяната на касовите апарати

Снимка: Инвестор.бг

Според новоприетите правила от миналата година всички фирми трябва да сменят софтуера за управление на продажбите си в търговските обекти и касовите си апарати, като срокът за регистрираните по ДДС търговци е 31 март 2019 г., а за фирмите без ДДС регистрация – до края на юни 2019 г. Това на практика означава, че до началото на април над 170 хил. касови апарати трябва да бъдат сменени или софтуерът им да бъде подобрен.  

„Промяната е доста съществена. За първи път наредбата предвижда изисквания не само към фискалните устройства, но и към софтуерите, които ги управляват”, коментира в ефира на bTV Станислав Попдончев, главен финансов директор на Българската стопанска камара.

Въпреки че за промяната се знае от есента на миналата година, а новите касови апарати са на пазара от началото на декември, той е категоричен, че бизнесът не е готов, а и в голяма степен не е информиран. По думите му сроковете са изключително кратки и неизпълними.

Според Ричард Алибегов, председател на Българска асоциация на заведенията (БАЗ), е нужна отсрочка за смяната на фискалните устройства, а още по-нужна е разяснителна кампания. Малкият и средният бизнес не си дава сметка, че това не е просто подмяна на апарата, а става въпрос за подмяна на софтуера, което отнема два-три месеца, смята Алибегов. 

Още по темата

Проблемът не е единствено със срока и дали ние ще се справим в тези срокове. Ние считаме, че ни трябва допълнителен срок не само, за да се подготви бизнеса, но да се подготвят и самите контролни органи. Това каза адвокат Валентин Савов. По думите му има изключително много неясноти в наредбата, което пък позволява различно прилагане на текстовете от контролните органи.

В началото на януари от приходната администрация заявиха категорично, че хаос с новите фискални устройства и софтуера няма да има. Данъчните призоваха фирмите да започнат веднага подмяна или актуализация на касовите си апарати, а не да чакат до последния момент.

Припомняме, че с промени в законодателството от 1 април 2019 г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същи обект, без софтуерът и касовият апарат да са свързани и софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2006г. Въвежда се изискване софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Едновременно с това са въведени и нови изисквания към касовите апарати, като всяка касова бележка трябва да има отпечатан QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Новите правила забраняват издаването на т.нар. служебни бонове. 

Проблемите със софтуера са предимно за големите компании, които имат свои собствени програми за продажбите. Става дума за около 25% от бизнеса в страната. Иначе, един нов касов апарат струва между 180 и 400 лв., в зависимост от нуждите на търговеца. Софтуерът е значително по-скъп, но това касае предимно големите фирми и веригите.

От приходната агенция съветват всеки търговец, който ползва софтуер за управление на продажбите, да се свърже с производителя му и да провери дали той ще бъде доработен съобразно новите правила. Производителите на подобен софтуер, от своя страна, са длъжни да декларират съответствие на продуктите си с променените законови изисквания, а публичен списък на софтуерите е достъпен на Портала за електронни услуги на НАП.

От приходната администрация са категорични, че не се очакват технически проблеми, свързани с обработката на информацията или сървъра от страна на НАП. Според тях няма дефицит на фискални устройства и принтери, както твърдят представители на бизнеса, а 50% от съществуващите касови апарати отговарят на изискванията и при тях ще се наложи само актуализация на софтуера.

Всичко по темата с касовите апарати четете тук

По статията работиха: Ралица Пейчева, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (16)

   1| 2    
1
 
0
 
16
majnata до: lyulimaruli
преди 2 месеца
"Мен и моето време го остави,кучета ме ялли, но от 2 чужди езика все един ще свърши работа на децата. "

Поредната заблуда която ще платиш ти и впоследствие децата ти ... пазарът на роби на запад е доста нисък в момента и тенденцията е за в бъдеще постоянно да пада . Позакъснял си с някакви 20-30 годинки ...
2
 
2
 
15
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Тези калинки поставят въпросът дали фирмата да използва САП например или някоя от счетовдните програми. Защото е масово да имаш билинг система и отделно счетоводна. С глупостите в новата наредба не можеш да имаш и двете, защото се припокривали
1
 
12
 
14
lyulimaruli до: DarkStar
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Пич, не си подготвен.Иначе нека в мен да е проблема, не съм пример за "успешен" бизнесмен на 33, вярно е, но има такива по телевизора гледам. По-важното е че хал хабер си нямаш за какво говориш. Там е работата , че повечето като тебе си мислят. че не ни се дават "няколко стотин лева за нов апарат", и че новия апарат ще осмисли проблемите на фиска. Макар, че е вярно,и те не ми се дават защото знам, че след 3-4 години пак ще трябват нови то е ясно. Мога да си губя отново времето да ти обяснявам какво е СУПТО и какво значи новата наредба за собственик на няколко малки бизнеса управлявани от един офис, с повече от един касов апарат с малко, но добре платен персонал. Мога да ти обясня как няма да смогнат производителите да доставят до Март още 100 000 апарата, щото изнасят и за Румъния, и как тъкмо преплувахме GDPR промените, новите системи на митниците и т.н. и т.н. но няма смисъл . Голямата картина е, че липсва предвидима бизнес среда и грамотни, съобразени нелобистки нормативни актове, имаме неоразмерена, нереформирана администрация, тежка демогафска криза, разпилени данъци (само се усеща като корупция) и оттам друже имаме "бизнеси" а не бизнеси.Поинтересувай се колко нови фирми са открити последните 3 години със собственици м/у 25 и 35 години от които да не са толкова смотани като мен. Мен и моето време го остави,кучета ме ялли, но от 2 чужди езика все един ще свърши работа на децата. Сполай
2
 
10
 
13
преди 2 месеца
Всъщност с тази промяна държавата признава, че е безпомощна да си събира парите. Иначе Наредбата е манджа с грозде. Едни калинки помагат на едни фирми да си продават куците софтуери. А онлайн магазините просто затварят.
5
 
1
 
12
DarkStar до: lyulimaruli
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Бих искал да ти дам един приятелски съвет, без да се заяждам... ако искаш разбира се...

ако както сам казваш -
от 15 г. бачкаш
6 дни в седмицата
до 21 ч вечерта и
нямаш време за семейството си,
живееш в стрес и нямаш личен живот, дори и време за болничен...
и няколко стотин лева могат да ти утежнят "бизнеса"...

мисля, че трябва да се замислиш дали да не промениш нещо... съвсем сериозно. Времето никой няма да ти го върне ...

Още от Икономика и политика
Здравното министерство ще предложи да отпаднат лимитите за детската болница