Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Богомил Николов: Развихме потребителска култура на търсене на най-евтиното

Освен цената, понякога самата форма на търговия създава риск, предупреди председателят на Асоциация „Активни потребители“

Богомил Николов: Развихме потребителска култура на търсене на най-евтиното

Снимка: Pixabay.com

Хората в България развиха потребителска култура на търсене на най-евтиното. Забелязваме това не само когато говорим за фалшиви стоки и ментета, а въобще. Много потребители гледат единствено цената. Това коментира по БНР Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители“.

Още по темата

„Фалшивите стоки винаги разчитат на атрактивна цена“, посочи Николов. По думите му, когато е в пъти по-евтино, това е индикатор, че стоката няма как да е оригинална.

По данни на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост българите купуват най-много некачествени стоки, като 19% от тях са подведени от търговците. Сред най-разпространените сред ментетата са козметични продукти, електроника, дрехи, дори лекарства.

Според Богомил Николов, освен цената, понякога самата форма на търговия създава риск.

„Купуването на лекарства и хранителни добавки в интернет създава риск, защото може да си купите бял прах или някакъв вид плацебо, които няма да ви навредят, но няма и да ви помогнат“, предупреди председателят на „Активни потребители“.

Той припомни, че онлайн аптеките са белязани със зелен знак – с кликване върху него трябва да се намери страницата на Министерството на здравеопазването със списъка с лицензирани аптеки.

„Всяка друга оферта крие риск, защото най-вероятно ще пазаруваме от нерегламентиран търговец“, посочи Богомил Николов.

Той е категоричен, че схемите за измами нямат край, постоянно се появяват нови и нови сюжети. Сред тях той посочи фалшиви здравни сертификати, покупки на техника без гаранции, фалшиви имейли за доставка от името на „Български пощи“, при които се теглят пари от сметките.

Според него е важно да преценяваме риска.

„Първи такъв индикатор е цената. Вторият е, че в по-голямата част от случаите ние сме търсени от тези т.нар. „търговци“, а не сме ги потърсили ние. Третият „златен“ индикатор е в съответствие с онази известна поговорка, че евтиното излиза скъпо или пък „звучи твърде хубаво, за да е истина“. В повечето случаи тези предложения наистина звучат много примамливо и това е сиренцето в капана“, обясни Богомил Николов.

Председателят на „Активни потребители“ е на мнение, че промяната на правилата на движение в ЕС засяга потребителите, които се затрудняват да купят пакети за почивка и пътуване.

Той обърна внимание на хората да преглеждат условията при преминаване на границите ни, които поставя нашата страна при връщане от чужбина.

Председателят на „Активни потребители“ предлага да се смени моделът при санирането на сгради, като се направи така, че той да е децентрализиран, но с грантови и заемни механизми.

„Хората да кандидатстват, за да получат подкрепа, но сами да правят реновирането на къщите си“, категоричен е Николов. Той пресметна, че с по-малък ресурс може да се обезпечат повече сгради.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
България е предпоследна в ЕС по иновации