Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

БПГА: Липсата на големи разлики в цените на горивата не е признак за картел

Над половината от цената на бензина са данъци и акцизи, печалбата е 1%, заяви Валентин Златев

Липсата на големи разлики в цените на горивата, продавани по бензиностанциите, не е признак, че на пазара в страната има картел. В това са категорични от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). По време на семинар в Пловдив от организацията посочиха, че няма големи разлики в цената на горивата, продавани в Европа. "Това означава ли, че в цяла Европа има картел?", коментира председателят на Асоциацията Валентин Златев.

Той направи и коментар относно структурата на цената на бензините и дизела у нас. С уговорката, че данните са осреднени (обединяват няколко вида бензин) и са само за една верига бензиностанции у нас, Златев посочи, че почти 52% от цената на бензина са данъци и акцизи. Под 27% е делът на себестойността на петрола в цената на бензините, 6,2% - за преработката му, 12,2% са разходите за маркетинг и дистрибуция и 2,4% - на биокомпонента, който по закон се влага в горивата. Печалбата е 1,1%, посочи Златев.

Аналогични са и данните за дизела, където печалбата е дори под 1 на сто от цената - 0,7%. Делът на данъците и акцизите в цената на дизела е 49%, а стойността на петрола - 28,3%.

Още по темата

Данните действително са за една верига бензиностанции, но те са много подобни и за останалите членови на БПГА, обясни още председателят й.

Тази структура дава обяснение и защо цената на горивата у нас намалява с по-малък процент, отколкото поевтинява петролът на световните пазари.

Валентин Златев призна още и че цената на един от водещите производители на горива у нас - рафинерията „Лукойл Нефтохим” в Бургас, чийто ръководител е, не е оптимална. Рафинерията работи под капацитета си от 7,5 млн. тона, а разходите й са постоянни. В момента „Лукойл Нефтохим” работи при капацитет от 5,5 млн. тона.

От бранша коментираха и масовата вече практика за издаване на карти с отстъпки при покупката на бензин. По този начин бензиностанциите едновременно стимулират лоялните клиенти и се борят с нелоялната конкуренция, категорични бяха от Асоциацията. Като източник на нелоялна конкуренция те посочиха ведомствените бензиностанции в страната.

По статията работи: Деляна Петкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (10)

0
 
7
 
10
преди 4 години
Няма профилна снимка
Картела се поддържа лично от баце.
Не случайно условията за внос на горива са утежнени и усложнени до дупка.
Целта е да няма конкуренция на Лукойл. А КЗК естествено си затваря очите.
0
 
11
 
9
bgMan до: Jorkata
преди 4 години
Счетоводно може и да я докарват печалбата 1%, обаче как да им повярваш, когато повече се плашат от фискални устройства на складовете си, отколкото от трета световна война?
1
 
7
 
8
преди 4 години
Обаче липсата на пазарни цени при променяне цената на сорт Брент в значителна степен е точно як картел. А когато това продължава повече от няколко месеца означава че с участието и на правителството.
Долу ГЕРБ!
0
 
13
 
7
преди 4 години
Щом чак Златев изпълзя да обяснява и днес са залели медиите с платени репортажи и статии - загубите на дебелите, мазни китове са в милиони.
0
 
14
 
6
преди 4 години
Няма профилна снимка
Естествено че се ебава, както се ебават и политиците с целия народ. Не народ - а ***.

Още от Икономика и политика
БСП избра националния си съвет