Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

България тръгва на лов за световен автомобилен производител

Първоначално ще се преговаря с водещите европейски автомобилни концерни, съобщи министърът на икономиката Емил Караниколов

България тръгва на лов за световен автомобилен производител

Снимка: Ройтерс

В края на февруари делегация с участието на президента Росен Плевнелиев (2012 -2017 г.) и на министъра на икономиката Емил Караниколов ще тръгне на международно роудшоу с цел привличането на световен автомобилен производител, който да изнесе производството си в България.

Това стана ясно по време на събитие, организирано от Аутомотив Клъстер България.

„Ще почукаме на вратите на всички големи автомобилни производители, ще преговаряме, ще се борим, както другите го направиха“, каза Плевнелиев, който е член на Управителния съвет на Аутомотив Клъстер България. 

Още по темата

По думите на министъра на икономиката Емил Караниколов първоначално ще се преговаря с някои от водещите европейски автомобилни производители. Сред предимствата на България министърът посочи евтината работна ръка, висококвалифицираните кадри и географското разположение на страната. 

Преди седмица в разговор с Automedia.bg Росен Плевнелиев разкри, че вече е имал такива разговори с главния изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер. Според него успехът на Словакия в привличането на инвеститори се дължи до голяма степен на много активната работа и лична ангажираност с проблема на министър-председателя Роберт Фицо. 

BMW за момента няма интерес към разширяване на производствената си база в Източна Европа, заяви обаче неотдавна директорът на групата по развойната дейност Клаус Фрьолих пред камерата на "КОЛЕЛА", автомобилното предаване на Bulgaria ON AIR

По време на форума стана ясно, че у нас работят над 140 компании, включително доставчици от първо, второ и трето ниво. Заетите в автомобилната индустрия в страната са 37 000 души, а общите приходи от продажби на компаниите възлизат на над 2,5 млрд. евро през 2016 г. Делът на автомобилния сектор от БВП на страната достига 4,5%.

30% от компаниите в автомобилния сектор у нас смятат да инвестират в следващите години в нови площи с цел разширяване на производството, а 62% планират да остана в същите сгради, сочат данните от анкета на консултантската компания Colliers International, представени от изпълнителния директор Иглика Йорданова. Към края на миналата година 26% от компаниите наемат имоти за производствените си дейности, а 74% са собственици на имотите.

По думите на Йорданова ниският дял на наетите площи се обяснява отчасти с ограничените съществуващи модерни и големи площи. Ясна тенденция в последно време е ориентирането на компаниите към т. нар. build to suit проекти, които адектавно да обслужват производствените им нужди, посочи Йорданова.

До 2030 г. 55% от автомобилите в ЕС ще са електромобили.

68% от компаниите, участвали в допитването, смятат и през 2018 г. да инвестират в ново оборудване спрямо едва 59% през 2016 г. 85% от компаниите в автомобилната индустрия планират разширение, като 55% смятат да го направят на същото място в страната, а 32% искат да разширят дейността си в друга локация, стана ясно от анализа.

41% от компаниите планират да наемат допълнителна работна ръка, 43% смятат за запазят броя на служителите си и само 2% считат, че ще имат нужда от съкращаване на служители.

Арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България, очерта пет тенденции в съвременната автомобилна индустрия. Първата са електромобилите, като по думите му до 2030 г. 55% от автомобилите в ЕС ще бъдат такива. Втората тенденция са автономните коли, третата – споделените автомобили, четвъртата – свързаните автомобили, а петата – автомобили, които могат да се ъпдейтват. По думите му във всяка от тези области има българска компания с революционно изобретение.

Сред проблемите, с които се сблъсква автомобилната индустрия у нас, са недостигът на квалифицирана работна ръка, тежката бюрокрация и необходимостта от допълнително развитие на инфраструктурата, особено в Северозападна България, стана ясно още по време на форума.

По статията работиха: автор Божидарка Чобалигова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Икономика и политика
Задават се облаци над българската икономика