Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Българите пестят от ресторант и почивка, за да имат по-скъпи спални и телевизори

Пандемичната криза преструктурира семейните бюджети, показва проучване за първите шест месеца на годината

Българите пестят от ресторант и почивка, за да имат по-скъпи спални и телевизори

Снимка: Pixabay

По време на ограниченията, свързани с Covid-19, хората преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки, бяха инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта в дома. Това показва новото издание на а класацията „Топ 10 на изплащане“ за периода от януари до юни на БНП Париба Лични Финанси.

Още по темата

Експертите на банката констатираха, че в категория, в която търговията по традиция е основно офлайн, броят на заявките за покупки на стоки на изплащане с потребителски кредит изцяло онлайн остава стабилно висок. Тази тенденция се обяснява от една страна със социалната дистанция, а от друга – с навлизането на удобни и сигурни инструменти за пазаруване и отпускане на потребителски заеми.

В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите инвестираха повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет. Това се доказва от факта, че в новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ пет от десетте най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците. Всички тези продукти предоставят на хората повече комфорт – по-добър сън, по-приятна среда, по-лесна отдалечена работа и образование и по-добро домашно забавление.

По-голяма спалня, по-умен телевизор

Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. През първата половина на тази година, най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800-850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари-юни 2020 година. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750-800 лева, докато година по-рано струваше 600-650 лева, показва класацията.

Според експертите двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им. Това не са вече само телевизори, а центрове за забавление, които позволяват гледането на предавания и филми онлайн през стрийминг платформи, слушането на музика от YouTube, игрите с HD качество. Вторият фактор беше Европейското първенство по футбол – българските фенове на футбола искаха да гледат мачовете на по-големи екрани със страхотно качество на картината.

Хората повишават комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% до 1 050-1 100 лева и изкачването им в класацията от 10 на 7 позиция.

Най-значителен ръст в средните цени има в категория „Преносими компютри“. Обяснението за това е в дългия период на работа от вкъщи и дистанционно обучение – хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и да останат свързани с колегите си. Затова и средната цена на лаптопите нарасна с 35,7% и достигна 900-950 лева, докато година по-рано беше 650-700 лева.

В новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" се отчита спад на средните цени на стоки като смартфони - с 60% спрямо януари-юни 2020 година, перални - спад от 22% и готварски печки, където понижението е от 13%. При смартфоните през последните години се наблюдава отчетлива тенденция да се редуват флагмани от премиум брандове с бюджетни модели. Освен това, заради кризата българите подхождат по-разумно към покупки на стоки, които ще ползват година-две и затова пренасочват бюджетите си към покупка на по-висок клас продукти за дълготрайна употреба.

„Поради пандемията се сблъскахме с две предизвикателства. Първото е, че трябваше да бъдем много бързи, адаптивни и гъвкави, за да реагираме на бързо променящата се среда. Второто беше да отговорим на търсенето на хората за сигурни и удобни финансови услуги, като същевременно запазим персонализирания подход и отличното клиентско изживяване, с което са свикнали. Нашите екипи свършиха чудесна работа и много бързо успяхме да прехвърлим дейностите си в дигитална среда и предложихме редица безплатни услуги“, коментира Жозе Салойо.

Ръст на онлайн търговията

Бъдещето на прехода от офлайн към онлайн пазаруване на изплащане се потвърждава и от обзора „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur – центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance. Според експертите, само за няколко месеца Covid-19 изстреля с години напред процеса на дигитализация на търговията на дребно и на потреблението. Пандемията трансформира традиционния начин на работа в тези сектори в свързана екосистема.

Жозе Салойо, управител на BNP Paribas Personal Finance в България, съобщи, че преструктурирането на разходите и желанието за реализация на по-големи проекти са довели до ръст на средния размер на всички заявки за потребителски заеми, подадени към банката, които отбелязват ръст от 14,2% в периода ноември 2020 г. - май 2021 г., в сравнение с май-октомври 2020 г.

Цифрите показват, че средният размер на заявките за потребителски кредити за ремонт на жилища е нараснал с 24,9% в сравнение с май-октомври 2020 г. и достига 8 460 лв.

Средният размер на заявките за финансиране на покупката на автомобил втора ръка е по-висок с 19,7% до 8 596 лв. Заявленията за кредити за закупуване на мебели отбелязват ръст с 33%, достигайки 5 616 лв., а за лечение - с 27,5% до 5 067 лв.

Промяна в поведението на клиентите

„Българите реагираха много гъвкаво на новата ситуация, породена от пандемичната криза, и бързо се адаптираха към новите начини на работа, обучение и ползване на финансови услуги. 53% от българите заявяват, че „домашният офис“ работи добре и само 27% предпочитат да работят само от офиса. Същата тенденция се наблюдава и при дистанционното обучение - 57% от хората в България заявяват, че е лесно да помагат на децата у дома“, твърди  Салойо.

Той допълни, че в периода ноември 2020 г. - май 2021 г. над 75% от исканията за потребителски кредити към банката са подадени онлайн или по телефона, а делът на интернет заявленията надхвърля 50%.

Банкерът обърна внимание на факта, че все повече от клиентите оценяват персонализирани оферти, съобразени с техните проекти и личен бюджет.

Пазаруване от дивана

Пандемията доведе до значителна промяна в начина, по който хората пазаруват на изплащане. Традиционно този сегмент в търговията се доминира от офлайн покупките, тъй като клиентите желаят да докоснат и тестват продуктите. Заради новата ситуация, броят на заявките за потребителски кредит за покупки на изплащане изцяло онлайн остава стабилно висок в първата половина на 2021 година.

Доставки с роботи и дронове

Изцяло онлайн пазаруването на изплащане е само първата стъпка към огромната промяна в света на търговията, на която ще станем свидетели в следващите години, прогнозират експертите на центъра за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance L’Echangeur. Те очакват, че секторът на търговията на дребно ще отчете потребителското поведение и благосъстоянието на хората.

Изводите са, че сме изправени пред нова ера, в която основна роля играе кръговата икономика. Например към 2030 година роботизираните доставки се очаква да бъдат пазар на стойност 33 милиарда евро, което ще отговори на търсенето на хората за бърза доставка до входната им врата.

Проучване на „Евромонитор“ показва, че за 55% от потребителите роботизираната доставка не би трябвало да отнема повече от два часа, докато към момента само 19% от търговците на дребно могат да доставят стоките за по-малко от 48 часа.

Друга промяна ще бъде движена от усилията за по-отговорно потребление. Това ще засегне дизайна на опаковките и веригите на доставка. Стартъп, наречен Repack, вече предлага отстъпки при еднократна употреба на опаковките на онлайн поръчки. След като пратката е достигнала крайната си дестинация, куриерът може да вземе опаковката и безплатно да я върне към онлайн търговеца за рециклиране.

„През следващите години конкуренцията между банките няма да бъде само в областта на продуктите или лихвените нива. Успешните финансови институции ще трябва да предоставят страхотно клиентско изживяване и удобство на своите клиенти базирани на дигитализация, персонализация и гостоприемство, прогнозира  Жозе Салойо. – Това означава, че хората трябва да могат да проверяват бързо информацията за своите кредити."

Банкерът информира, че клиентите оценяват възможността да плащат вноски без такси. "Те търсят достъпност и затова инвестираме във финтех решения и ги прилагаме на всички етапи от пътуването на клиентите с БНП Париба Лични финанси“, обобщи Салойо.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

1
 
1
 
5
NoPanic до: Varfor
преди 3 дни
Няма профилна снимка
Паникьорите могат да вдигат цените до време, после остават без клиенти. В момента ръст на заплатите няма, а спекулантите вършеят. Автомобилите на старо се внасят на тройно по-ниска цена от Европа. Германците са спрели да продават и имало дефицит? Да бе, сякаш не пътувам до там. Ами панелките, по каква пазарна логика им растат цените от 2014г. насам? Ще вземат да свършат? Населението на София намалява и през 2021г., за провинцията да не говорим. Проблемът в България е тарикатския манталитет, той убива всякаква инициатива и живот, а не инфлацията. Без инфлация валутите щяха да са... Биткойн. Невъзможни за разплащания.
0
 
3
 
4
преди 3 дни
Няма профилна снимка
ТелевизорЪ в спалнята, е върхЪ на интериорения дизайн.
1
 
3
 
3
zelka007 до: Varfor
преди 3 дни
това са кредитни интервали , а не цена за една и съща стока ... :)))
2
 
0
 
2
преди 3 дни
Няма профилна снимка
Телервизор иди- дойдиМа Чак пък спалня...Не се вързва
2
 
4
 
1
преди 3 дни
Няма профилна снимка
Интересно дали тези увеличения с по 100-200 лева са причинени не от нещо друго, а от инфлацията?

Още от Икономика и политика
ИТН: Съставът на новия кабинет се очаква до края на седмицата