IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електронният регистър за обществените поръчки ще заработи отчасти

До края на 2020 г. ще бъдат разработени, тествани и пуснати в експлоатация всички модули на системата, обяви Владислав Горанов

15:29 | 19.04.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП) се изгражда на модулен принцип, като в пълната си функционалност ще съдържа 32 модула. Първият етап от рaзработване на системата включва 16 модула, част от които са служебни, а друга част включват основните функционалности, необходими в процеса на възлагане. До края на 2020 г. ще бъдат разработени, тествани и пуснати в експлоатация още 16 модула, с което ще се електронизира целият процес на възлагане на обществени поръчки. Тези модули ще се включват в продукционната система постепенно, като се осигурява необходимата информация на потребителите. Това стана ясно от отговор на министъра на финансите на депутатско питане по време на петъчния парламентарен контрол.

Той припомни, че Законът за обществените поръчки въвежда изискване след 1 ноември 2019 г. всички обществени поръчки да бъдат възлагани чрез електронни средства посредством използване на централизирана електронна платформа. Ангажиментът за нейното въвеждане и поддържане е на Агенцията по обществени поръчки.

Централизираната електронна платформа е разработена по проект „Разработване, внедряване и поддръжка на единна национална електронна уеб-базирана платформа: Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП)“, финансиран от Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. 

Съгласно европейските разпоредби страната ни трябва да осигури електронно обявяване, изцяло електронна комуникация в процеса на възлагане и възможност за подаване на електронна оферта като минимално ниво на услугата, обясни още Горанов. В допълнение, европейската директива за електронно фактуриране при обществените поръчки регламентира задължение за възложителите да приемат електронна фактура, ако тя отговаря на приетия европейски стандарт и е изпратена в съгласие с одобрен електронен формат.

Финансовият министър обясни още, че работата в новата среда ще изисква използване на квалифициран електронен подпис за всички действия с правно значение, като решенията за откриване на поръчка, за удължаване на срокове, за прекратяване и пр. В системата е вградена услуга за удостоверяване с времеви печат на важни действия като изпращане или оттегляне на оферта, публикуване на разяснение и др. Времевият печат гарантира точното контролиране на сроковете, добави Горанов.

„От особена важност е осигуряването на конфеденциалността на офертите и предложенията на кандидатите преди настъпване на срока за отваряне на офертите. Реализирани са високи степени на защити по отношение на сигурността на информацията. Системата не позволява неправомерно манипулиране на документите от страна на възложителите и участниците. Заявленията за участие и офертите на стопанските субекти в ЦАИС ЕОП са максимално защитени и преди да изтече срокът за тяхното отваряне се съдържат в базите данни само в криптиран вид. Те ще бъдат двойно криптирани - с уникални ключове, генерирани автоматично от системата. Те от своя страна ще се криптират чрез уникален ключ, генериран в интернет браузъра на потребителя. Този ключ ще бъде известен само на участника. Технически е невъзможно да се отвори заявление или оферта в системата, без изрично допълнително действие по предоставяне на ключа за декриптиране от страна на стопанския субект – участник в процедурата“, стана ясно още от отговора на финансовия министър.

Той увери, че електронната платформа е преминала през оценка на информационна сигурност и са взети всички необходими мерки за ограничаване на рисковете от злонамерени атаки или загуба на информация. Данните се архивират периодично, като са предвидени и процедури за тяхното възстановяване при необходимост.

От изявлението на финансовия министър става ясно още, че участниците в пазара на обществените поръчки в страната включват повече от 6500 възложители и над 29 хил. изпълнители и всички те следва да бъдат обучени за работа със системата. Това е огромно предизвикателство, което следва да бъде преодоляно с провеждане на разяснителни кампании, подходящи обучения, издаване на указания и др, каза Горанов.

Той съобщи още, че системата е разработена от Консорциум „ЕОП България“. „Изпълнителят предоставя експертиза и опит в областта на електронното възлагане чрез участието на българския клон на холандската компания „Негометрикс“, която е утвърден доставчик на услуги по провеждане на обществените поръчки по електронен път в Европа и в света. Софтуерните решения на фирмата вече се използват от възложители в Холандия, Белгия и Германия, а извън рамките на общия европейски пазар – в САЩ, Австралия и Македония“, обясни Владислав Горанов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:18 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още