IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС ще поставя нова правна рамка на цифровия пазар в защита на потребителите

Предизвикателствата в отношенията в цифровата икономика обсъдиха експерти в Деня на потребителите

18:01 | 20.03.18 г.
<p>
	Министърът на икономиката Емил Караниколов. <em>Снимка: Министерство на икономиката</em></p>

Министърът на икономиката Емил Караниколов. Снимка: Министерство на икономиката

Потребителите трябва да имат достатъчно знания и умения да посрещат предизвикателствата на цифровия пазар с информиран избор, а органите да са компетентни, за да защитават правата им. Това е мнението на участниците в 20-то издание на Европейския ден на потребителите на тема „Цифровата икономика – какви са ползите на потребителите“, организирано от Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) и българския Икономически и социален съвет (ИСС).

“Българското председателство на Съвета на ЕС ще положи необходимите усилия за изграждането на цифровия единен пазар по двете ключови за него законодателни предложения в областта на договорното потребителско право – Директивата за договорите за предоставяне на цифрово съдържание и предложение за Директива на договорите за продажба на стоки”, заяви министърът на икономиката Емил Караниколов.

Двете законодателни предложения имат за цел премахване на основните пречки, свързани с договорното право, затрудняващи трансграничната търговия между потребители и търговци.

„Вярвам, че приемането на предложенията ще допринесе за увеличаване на доверието на потребителите чрез установяване на единни, ясни и хармонизирани правила за предоставяне на цифрово съдържание и за продажбата на стоки на европейския пазар“, поясни Караниколов.

Според него с тяхното приемане ще се подпомогне укрепването на доверието в цифровата икономика в рамките на ЕС, което ще увеличи икономическия растеж и ще осигури по-добро функциониране на европейския пазар.

Икономическият министър информира, че българското председателство ще даде приоритет на работата по законодателния пакет „Нова сделка за потребителите“, с която ще се постави стабилна и модерна правна рамка, адаптирана към новите пазарни развития, осигуряваща високо ниво на защита на потребителите, с по-добро правоприлагане в областта на защитата на потребителите, в това число и на цифровите им права.

„Министерството на икономиката и Комисията за защита на потребителите работят усилено за гарантиране правата на потребителите, за повишаване на тяхната информираност и защита на икономически интереси в дигиталния свят“, заяви Караниколов и потвърди, че расте броят на хората, които се обръщат към институцията, като за година те надхвърлят 20 хиляди.

Нова визия за цифровите потребители

„В становище до Европейската комисия ще настояваме за за ясни дефиниции в директивите, които се отнасят до отношенията на бизнеса с дигиталните потребители в икономиката на споделянето“, подчерта Мартин Зикер, президент на секция „Единен пазар, производство и потребление“ в ЕИСК. 

По думите му потребителите все повече предпочитат да използват цифровата и дигиталната икономика.

„Но използването на изкуствен интелект може да има както положителен, така и отрицателен ефект върху обществото от морална гладна точка. Затова ние в Комитета ще настояваме водещият принцип да е свързан с човешкото отношение, което се провява при киберсигурността“, коментира Зикер.

Председателят на ИСС Лалко Дулевски е категоричен, че при преминаването от аналоговата в дигиталната сфера акцентът трябва да е върху потребителите и най-вече върху образованието на децата.

„Важно е как това поколение ще излезе на пазара и как ще се справи с новите условия, затова са нужни нови политики“, настоя Дулевски, като изрази опасенията си, че задълбочаването на социалното разслоение  може да доведе до още по-голямо разделение и социална изолация в обществото.  

Той е на мнение, че трябва да има механизъм, който да гарантира, че ще са защитени правата на потребителите. 

Предизвикателствата на дигиталния свят

„Ще дадем права на потребителите, когато услугите не съответстват на договорите“, обяви Франсиско Фонсека Морийо от Генерална дирекция „Правосъдие и потребители“ на Европейската комисия.

Той обясни, че компенсациите ще са целеви, договорите ще са уеднаквени, като по този начин ще се улесни трансграничната търговия.

„Оценката  на законодателството при прилагането на защитата на потребителите ще засили капацитета на националните органи, които ще работят по-бързо и ефективно при прилагане на онлайн практиките“, увери експертът.

Това според него ще стане с по-добра пропорционалност между нарушения и санкции.

След три седмици ЕК ще е готова с пакета за промени в защита на европейските потребители, като от началото на май започват национални дискусии, като първата от тях ще е в София. В диалог между заинтересованите страни на тези дискусии ще се коментират какви са очакванията на потребителите и какво може да подобри средата.

Мориийо обяви, че едва девет от 28-те държави членки на ЕС досега са приели европейските колективни искове, които се завеждат при нарушени права на потребителите, но очаква, че с промените в законодателството ще се възложат допълнителни правомощия на националните органи.

Той даде пример със забавени и отменени полети на авиокомпании и „Дизелгейт“.

„Потребителите на трябва да се давят в море от информация – тя трябва да е кратка и ясна“, смята експертът и за пример посочи дребния шрифт в много от означенията на производителите.

Последна актуализация: 07:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още