Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Фаталната отсечка на "Струма" не е нито магистрала, нито скоростен път

Участъкът, където загинаха 45 души, е без Акт 16. Скоростта в тази отсечка е трябвало да бъде до 90 км/ч

Фаталната отсечка на "Струма" не е нито магистрала, нито скоростен път

Регионалният министър Виолета Комитова представи резултатите от възложената проверка на пътния участък Драгичево – Долна Диканя. Снимка: БГНЕС

Проектът на фаталния пътен участък на "Струма", където катастрофира автобус и загинаха 45 граждани на Република Северна Македония, не е бил нито за магистрала, нито за скоростен път. Участъкът, в който стана тежката катастрофа, все още няма Акт 16. Причината е, че не са приключили отчуждителните процедури. Това заяви на пресконференция служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.

Тя представи резултатите от възложената от нея проверка на пътния участък Драгичево - Долна Диканя, в който стана катастрофата с автобус от Република Северна Македония. Проверката на участъка беше възложена след открити проблеми в инфраструктурата на пътя, които биха могли да са допринесли за фаталния инцидент.

Историята на този път започва от 2002 г. с одобрен технически проект и разрешение за строеж. Първоначално е ставало въпрос за рехабилитация на път Е79. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. Акт 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост до 90 км/ч.

"До ден-днешен пътят няма Акт 16, защото не са приключили отчуждителни процедури", обясни Виолета Комитова. През 2012 г. Министерски съвет обявява участъка Даскалово - Долна Диканя за национален обект и АПИ подписва нов договор с "Пътинвест инженеринг". Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътната инфраструктура. Незнайно защо през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч, макар че няма "габарити за магистрала", каза министърът.

Още по темата

Не можем да твърдим, че вдигнатата скорост на 120 км/ч е основната причина за катастрофата, допълни Комитова.

Като грапавост пътната настилка е добра, в доста добро състояние. Относно маркировката - тя е възложена чрез ин хаус процедура на две фирми с един и същ собственик. Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около шест месеца забавяне на изпълнение на маркировката.

Мантинелата, наречена "рибена опашка", е поставена през 2007 г. и тогава отговаря на нормите. Към 2021 г. обаче има нови норми, обясни още регионалният министър.

"Очевидно катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие - пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус“, допълни тя.

Това, което МРРБ може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч, каза Комитова.

Средносрочни мерки са подмяна на опасните мантинели, но само в срещупосочното движение, изготвяне на финансова обосновка за извършване на необходимите работи по обезпечаване на пътната обстановка, допълни арх. Калинов.

"Този проект нито е проектиран за скоростен път, нито за автомагистрала", коментира регионалният зам.-министър Иван Шишков.

Според арх. Влади Калинов при промяната на ограничението е променена само маркировката на пътя и пътните знаци, но виражите не отговарят за движение с такава скорост.

"Бяхме изненадани, че този път няма Акт 16, каза Шишков. Оттук нататък започваме първо да инициираме завършването на процедурите и Подробните устройствени планове, допълни той. Максимално бързо ще искаме да приключим всички процедури и да въведем този път в експлоатация, но не очаквайте, че това ще бъде автомагистрала“, подчерта той.

Този път не е проектиран никога да бъде автомагистрала и не отговаря на изискванията. За да се поддържа скорост на един път, не е достатъчно само той да е широк. Има норми и при превишаването им се счита, че това не може да бъде магистрала.

"Аз също като вас години наред съм се заблуждавала, че това е магистрала, защото виждам един широк път, път като слънце", заяви Комитова. "Има обаче изисквания, които не се виждат с просто око, и те не отговарят. Това е", допълни тя.

Мантинелата, която отделя отбивката от главния път, ще остане, но ще бъде от друг тип. Каквото можем да направим тази година, ще го направим, заявиха ръководителите на министерството.

"Имаме нощно каране, имаме дъжд, имаме път, имаме водач, който може би му е станало лошо... Имаме възникнал пожар и ситуация, в която не можем да обясним как този автобус е изгорял за толкова кратко време. Имаме много фактори. Това е участък, в който няма концентрация на ПТП, така че много са факторите, които са съдействали за този случай. Няма еднозначен отговор", посочи Комитова.

По статията работиха: Евгения Маринова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Да погледнат хилядите километри пътища без никаква маркировка и храсталаци на по 1 метър вътре в платното. Канавки никакви. От там да започнат. Този път където е станала катастрофата в сравнение с другите е просто цвете.
1
 
2
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Пътят не бил автомагистрала, но указателните табели са на зелен фон. И всеки що-годе нормален водач ще реши, че пътува по магистрала. Дори когато влиза от отбивката към кариерата. А някои разсъждават "мъдро" - "Кой нормален шофьор ще кара срещу мантинелата". Като забравят, че мантинелата влиза в действие, когато настъпват извънредни обстоятелства - катастрофи, подхлъзване при занасяне при поледица, засипан със сняг път, където никаква маркировка не може да се види и пр. случаи, когато мантинелата трябва да ограничи възможността за фатални последици.

Още от Икономика и политика
Кадър на деня за 26 януари