IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Формулярът за най-трудния участък от магистрала Струма още не е пратен на ЕК

Строителството на аутобана трябва да приключи до декември 2023 година

12:31 | 26.05.17 г.
<p>
	Строителството на магистрала &quot;Струма&quot;. <em>Снимка: АПИ</em></p>

Строителството на магистрала "Струма". Снимка: АПИ

Формулярът за финансирането на най-трудния участък от магистрала „Струма“ (лот 3.2) още не е пратен на Европейската комисия (ЕК). Той е съгласуван с програма JASPERS и след отстраняването на забележките ще бъде изпратен в Брюксел. Това стана ясно от коментар на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на парламентарния контрол.

Той заяви, че е заложено строителството на аутобана да приключи до декември 2023 година.

Министърът припомни, че строителството на магистралата е разделено на три участъка: лот 3.1 - Благоевград - Крупник (с тунел „Железница“), лот 3.2 - Крупник – Кресна (и Кресненското дефиле), лот 3.3 – Кресна – Сандански. По участъци 3.1 и 3.3 има проведени процедури, осигурено е финансиране и се работи.

По повод скандала с изчезналата документация от търга за тунел „Железница“ той припомни, че  процедурата бе прекратена през април от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), което наложи обществената поръчка да бъде обявена наново.

"Документи изчезваха, търсиха се, прокуратурата и компетентните органи провеждат разследване. АПИ работи по нови тръжни документи за участъка, като се предвижда обектът да бъде разделен на 3 подучастъка и да се съкрати с 400 дни срокът на изпълнение", каза Нанков.

За лот 3.2 Крупник – Кресна, който включва и Кресненското дефиле, той коментира, че към момента не е обявен търг. Пътната агенция е предвидила в средата на 2018 година да бъде избран изпълнител, в случай че няма обжалване.

Предстои внасяне на екооценката в Министерството на околната среда и водите, а целта е до март 2019 г. да имаме издадено строително разрешение за лот 3.2 и да не загубим нито евро европейско финансиране, каза Николай Нанков.

За строителството на 118-километровия магистрален участък Русе – Велико Търново се обсъждат различни варианти за финансиране, като според министъра най-удачният е това да стане със събирането на тол такси след въвеждането на системата. Друг източник за финансиране биха могли да са заемните инструменти, но по думите му те са вариант „на втора – трета линия“.

Нанков информира, че се очаква решение за екооценката на проекта. През април е сключен договор по оперативна програма „Транспорт“ 2014 - 2020 между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и управляващия орган на програмата за проектиране на автомагистралния участък. Очаква се строителството да струва над 550 млн. евро.

Николай Нанков не се ангажира с конкретен срок за изграждането на отсечката, тъй като процедурите се удължават при обжалване. Възлагането на строителството според него е реалистично да започне в края на 2018 година, ако има осигурено финансиране.

Нанков декларира, че този участък е приоритетен за управляващите и жизнено важен за развитието на Северна България.

С въвеждането на смесената система за тол такси и винетки АПИ ще може да финансира строителството на нови отсечки и рехабилитация. Ще имаме средства и за останалите важни и стратегически пътища в Северна и Южна България, каза министърът.

На въпрос за  неотложен ремонт на международен път II-14 Видин - Кула - Връшка чука той каза, че за свлачището в района на Бяла Рада – Войница на 12 май 2017 година е обявена тръжна процедура. Оферти се приемат до 19 юни. Срокът за укрепителните дейности е 110 календарни дни от сключването на договора. 2,35 млн. лева е осигуреното финансиране по проекта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:58 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още