IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Има ли полза от зеления билет в София?

За четвърти пореден ден нивата на фини прахови частици в столицата са над нормата

09:25 | 04.12.18 г. 3
Има ли полза от зеления билет в София?

За четвърти пореден ден нивата на фини прахови частици в столицата са над нормата. Една от мерките на Столична община е пускането на зелен билет - еднодневна абонаментна карта на цена 1 лев за всички линии на обществения градски транспорт.

Друга мярка за борба със замърсения въздух в София са проверките за нерегламентирано изгаряне на отпадъци, каквито е имало и през изминалата нощ. Ще се обособят няколко буферни временни паркинга по десните ленти на големи столични булеварди и в близост до метростанциите.

"Никога не бих искала София да стига до момента за зелен билет. Тази мярка би имала ефект, ако поне 50% се възползват и се почувстват ангажирани", заяви Лорита Радева от Комисията по опазване на околната среда пред Bulgaria ON AIR. 

Тя подчерта, че се осъществява всекидневен контрол върху замърсяването от битовото горене и автомобилите, но няма как да бъде повлияно на климатичните промени. По думите ѝ органите проверяват автосервизите и строителните обекти, за да не се използват отпадъчните материали за отопление.

"Въздухът е на всеки един от нас, нека бъдем отговорни", призова Лорита Радева.

Фините прахови частици увреждат всички вътрешни органи. При концентрация до 50 микрограма на куб. м, което е нормата, вдишваме 20 млн. микрочастици. Това коментира специалистът по белодробни болести д-р Александър Симидчиев пред БНТ.

При ниски концентрации страдат основно хората без резервни възможности. При нива над 200 микрограма здравите хора също усещат, че нещо не е наред.

Обикновените хирургически маски не предпазват добре, нужни са специфични маски, които уплътняват добре и пречистват частици с размер под 2,5 микрона, коментира д-р Симидчиев.

Нищо не можем да направим краткосрочно, за да изчистим бял дроб, който е изложен на замърсяване с фини прахови частици, заяви той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:53 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 6 rate down comment 0
Един Българин
преди 5 години
Инвестор "завод за б0к лук" не е обидна дума. Няма нужда да я цензорирате, освен ако не сте на комисионна от 4 000 000 000 за завода.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 0
Един Българин
преди 5 години
Бих се възползвал от билет за 1 лев за цял ден, но тази мярка МНОГО ЗАКЪСНЯ. Не може да сложиш единичния билет 1,60 и да принудиш хората да си купуват коли за да им е по-евтин транспорт-а и после да им предложиш по-евтини билети при положение че са инвестирали в автомобил, застраховки, плащат му данъци и прочие. Това е крайно непоследователна политика. Докато билетът беше 1 лв еднократно бях един от малкото, които дупчеха билет. По настоящем използвам автомобил зимата.Иначе живея в Орладновци - кварталът на "миньори", "дървари" и сервизи. Не се научиха първите, че климатикът вдига по-малко прах от въглища и дърва, а и е много по-удобно и по-евтино! Сервизите масово горят отработено масло - не се чудят клъде да го хвърлят, изключително калорично е, течно е и лесно се правят печки и парни инсталции на него и не на последно място НЯМА КОЙ ДА ТЕ ГЛОБИ!Забравихте за завода за ***, който ще строим да гори отпадъци също в Орландовци, но да не забравяме че той е на 2-3 км от идеалния център на града. Ако сега има мръсен въдух представете си какво ще бъде след като този завод заработи... Може би това е стратегията на държавата за преодоляване на концентрацията на хора в София освен стратегия за бързо забогатяване чрез погребване на всички в котловината.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 2
neverland
преди 5 години
На кратко-не. Защото:- Автомобилият трафик не е най-големия замърсител на въздуха. Горенето на *** и твърдо гориво е.- Има хора, които не са качвали на "градския" от 99-а. За тях е въпрос на комфорт, престиж, социален статус и те никога не бива слезли от автомобилите- Има хора, на които не им вършат работа трасетата на градския транспорт.- Парадокс. Колкото повече автомобилният трафик се облекчава и се обновява пътната мрежа(става по голяма пропускливостта), толкова повече това стимулира и подтиква хората да използват автомобили, защото вече е спокойно и бързо. Затова всякакви мерки, целящи да намалят тапите и да се увеличи скоростта на придвижване са несъстоятелни, защото естествено, ще се появят хора, които да се възползват от това и накрая пак ще се затапи. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още