IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Имат ли право ресторантите да искат такса „дете“?

Две комисии излязоха с противоречиви становища по казуса

16:14 | 21.04.16 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Комисията за защита от дискриминация (КЗД) се е произнесла по жалба на жена от Стара Загора, недоволна от обявената в менюто на ресторант „такса дете“. Причината за оплакването е текст - забележка в менюто на заведението, с която се налага таксата, съобщиха от Комисията за Investor.bg.

В менюто на заведението пише: "Добре дошли! Заведение без площадка за игра! Не се допуска детска игра! При нарушение се таксува 50% надценка на сметката!".

Според КЗД в конкретния случай няма данни за ограничаване на достъпа до услуга или предоставянето й по по-неблагоприятен начин спрямо жалбоподателката. Аргументите са, че става дума за детска игра, а не изобщо за присъствие на дете с родители в заведението. От КЗД уточняват, че жената е посетила заведението сама, а не с децата си.

От заведението пък обяснили, че на нито един гост никога не е налагана въпросната такса, която била начин, избран от тях, за да не се допускат рискове за оставени без надзор деца на клиентите. Решението все още подлежи на обжалване. 

Със съвсем друго становище излизат от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

„Такса дете” е нарушение от гледна точка на Закона за защита на потребителите и е нелоялна търговска практика, която следва да бъде забранена, тъй като противоречи на изискването за добросъвестност и коректност на търговец“, коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов. 

Той уточнява пред Дарик, че ресторантът в Стара Загора искал не само клиентите му да плащат 50% надценка от сметката си, но и не по-малко от 20 лева, ако децата им играят в заведението.

„Търговец не може да въвежда санкция за нарушение, защото санкциите са въведени от закона за извършване на определени нарушения и са посочени държавните органи и институциите, които могат да ги налагат. Също така това не би могло да бъде третирано и като „такса”, тъй като такава обикновено се събира също от държавна институция, но за предоставянето на конкретна услуга, каквато очевидно в случая не е налице”, коментира Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП.

Той обяснява още, че въвеждането от търговеца на такава „такса” е нарушение и защото няма дефиниция на понятието „детска игра”.

„Детска игра може да бъде детето да стои на стола и да си играе на таблет. Детска игра може ли да бъде, например, ако то се разхожда между масите? Такива обтекаеми формулировки очевидно са насочени срещу потребителите”, твърди Маргаритов.

Неговата комисия се е произнесла по случая преди повече от месец, заповедта е връчена на търговеца и е предвидена санкция. „Санкцията в конкретния случай е 5 хил. лв. При повторно нарушение тя би могла да бъде и в по-голям размер”, казва още Маргаритов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:07 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още