IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ИПИ: Проектът за промени в Конституцията е със съмнителни юридически качества

Предложенията на ГЕРБ не решават констатираните проблеми на Конституцията от 1991 г., смятат икономисти

09:30 | 23.08.20 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

На 14-ти август беше извършено поредното нарушение на принципа на разделение на властите – министър-председателят Бойко Борисов, изземвайки правомощия на народните представители и президента, се обяви за свикване на Велико народно събрание с цел приемане на нова Конституция. На 17-ти август пред българското общество беше представен проект, който сам по себе си е със съмнителни юридически качества, не решава констатираните проблеми на Конституцията от 1991 г. и затова няма да го коментираме в детайли и в цялост.

Подобно пренебрежително отношение и подход лишава ГЕРБ от легитимността да се обявява за отмяната на действащата българска Конституция. Това пише в позицията на Светла Костадинова, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика, и юристите Иван Брегов и Екатерина Баксанова в позиция, изпратена до Бойко Борисов, министър-председател, и Даниела Дариткова, председател на ПГ на ГЕРБ.

Ще отбележим, че действащата Конституция има своите неоспорими достижения и ще припомним, че основните ѝ дефицити се проявяват в глава шеста „Съдебна власт”.

Именно въпросите относно независимостта на  българския съд и отчетността на прокуратурата остават нерешени, въпреки измененията на основния закон от 2003, 2006, 2007 и 2015 г. относно съдебната власт.

Престоят на ГЕРБ в законодателната власт от 14 юли 2009 г. насам е достатъчен, за да са ясни на тази партия основните недостатъци и конкретни препоръки за реформа на съдебната власт.

Липсата на адекватни законодателни инициативи относно констатациите от Парламентарната асамблея на Съвета на Европа през 2017 г. и от Комисията за демокрация чрез право на Съвета на Европа (докладите от 2009 г. насам са от 2010, 2015 и 2019 г.) по конкретни проблеми и предложени решения ви лишава от легитимността да предизвикате отмяна на действащата Конституция и да бъдете основна идейна движеща сила за приемане на нова, посочват от ИПИ.

С действията си от 14 юли 2009 г. до ден днешен Народното събрание търпи ролята на правителствена институция и губи характера си на реална законодателна власт.

Българският парламент беше последователно обезличаван и замисълът му като коректив на изпълнителната власт изцяло отпадна. На практика България престана да бъде парламентарна република, което е практическа отмяна на чл. 1 от Конституцията на Република България.

Българският парламент, и в частност 44-то НС, последователно отказва да търси отчетност по предвидения в Конституцията ред от бившия и действащия главни прокурори. Същевременно процедурата за изслушване на годишния доклад за дейността на съдилищата, представян от председателя на ВКС, се превърна в унизителен за българските съдилища процес и поставя под съмнение дължимата независимост на съда като единствен призван да приложи правото и реши правен спор. Именно това не ви дава легитимното право да инициирате отмяната на действащата Конституция.

Паралелно с това, самият законодателен процес лиши от предвидимост българския правен ред, приеманите и през трите правителства на ГЕРБ изменения на устройствения за съдебната власт закон са хаотични, в разрез с отправяните конкретни препоръки към Република България и поставящи под политическа зависимост и непрестанен натиск съдебната власт.

Станахме свидетели на липсата на мотиви по ключови изменения на законодателството и порочни практики - приемане на законови решения в последния момент с преходни и заключителни разпоредби на други закони. Лобизмът се превърна във водещ мотив за упражняване на законодателната инициатива. Именно това ви прави негодни да търсите мнозинство за отмяна на действащата Конституция и приемане на нова.

Основно правило за съществуването на една демокрация е лицата, които упражняват законите, с безспорния си авторитет, да им придават допълнителна тежест и увереност за обществото в коректното им прилагане.

Старателният отказ за провеждане в срок на редица процедури за избор на независими регулаторни органи, и в частност на административните органи на съдебната власт като ВСС и ИВСС, избирани от Народното събрание, свалиха доверието на обществото в техния замисъл и способност да изпълняват основните си функции. А отказът, без обяснение на 44-то НС вече близо година да избере нов главен съдебен инспектор и инспектори само потвърждават това.

Напротив, с поведението си процедурните гаранции за демократичен избор на членове на ВСС и КПКОНПИ се превърнаха в отрицание на демократичните стандарти и затвърдихте усещането за намиране на удобни и негодни кандидати, близки до партийните централи. Именно това затвърждава убеждението, че вие сте лишени от легитимното право  да искате отмяната на действащата Конституция на Република България и приемането на нова такава.

Централният за съдебната власт въпрос за това кариерните и дисциплинарните въпроси на българските съдии да се решават без политическо влияние и от съдии, избирани пряко от съдиите, стоеше най-силно на дневен ред с конституционното изменение от 2015 г. Тогава, с политически ход в деня на гласуване на промените, осуетихте тяхното провеждане.

Дългогодишният проблем с безотчетния статут на главния прокурор и липсата на процедура за неговото ефективно разследване, отстраняване и освобождаване са констатирани в осъдително решение на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) от 2009 г.

С редица преднамерени и вредни действия, особено на министрите Цецка Цачева и Данаил Кирилов, осуетихте търсенето на работещо и вярно решение. Това отново затвърждава убеждението ни, че с искането на отмяна на действащата Конституция не преследвате легитимна цел, а печелите време за престоя си във властта.

Напомняме ви, че загуба на легитимност на един правен ред е мнозинството да налага такъв тип закони и политики, които то не би понесло като репресия спрямо себе си в случай на загуба на властовата си позиция.

Употребата на основния закон за печелене на политическо време в борбата за оцеляване на власт и злоупотребата с основни демократични институти ви лишава от легитимността пред българското общество да инициирате отмяната на действащата Конституция и приемане на нова.

Считаме, че нямате моралното право и не заслужавате обществено доверие да предлагате изцяло нов обществен договор, затова настояваме да не представяте на вниманието на 44-то НС нов проект на конституция на Република България и да се възпрете от злоупотреба с института на ВНС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:14 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
крас
преди 3 години
ВСЯКА НОВА КОНСТИТУЦИЯ Е С НОВ ЧЛЕН ПЪРВИ И НОВ ПОДМЕНЕН СУВЕРЕН!!Кой ще е СУВЕРЕНА в новата Конституция, с който ще бъде подмененна парлементарната представителност на НАРОДА декларирана в настоящата конституция?!!С КАКВО ЩЕ БЪДЕ ЗАМЕНЕНА ПАРЛАМЕНТАРНАТА РЕПУБЛИКА ?????В момента РЕПУБЛИКАТА си има ЦАР на чиято 80 годишнина се стекоха да го поздравят на опашка целият политически елит в т. ч. и ПРЕЗИДНТА. В света не съществува ТАКАВА ФОРМА ДА ДЪРЖАВНО УПРАВЛЕНИЕ ПРИ КОЯТО ИМА РЕПУБЛИКАНСКА КОНСТИТУЦИЯ и ПРЕДСТАВИТЕЛ НА КОНСТИТУЦИОННАТА МОНАРХИЯ на когото се кланят не само политическите представители , но се възпява и от ДУХОВНЕТА ВЛАС.Въпроса с новата конституция минава през РЕФЕРЕНДУМ в който сегашният СУВЕРЕН - НАРОДА да се произнесе коя от двете хформи на управление - РЕПУБЛИКА или МОНАРХИЯ е избрал. АКО БЯХМЕ 1996 НЯМАШЕ ДА СЕ СЪМНЯВАМЕ КАКЪВ ЩЕ Е ИЗБОРА. ТОГАВА НАРОДА КРЕЩЕШЕ - "Искаме си царя". След неговото министърпредседателстване и председателстване на ТРОЙНАТА КОАЛИЦИ, желаещите да гласуват за него ще са малко. Ще успеят ли да възродят тези които докараха от МАДРИТ крупието САКСКОБУРГГОТСКИ , и ще стане ли това с нова предложена ни от агент БУДА конституция ?!!ЗАЩО ДА НЕ ГО НАПРАВЯТ. НАЛИ ЗА ТОВА НЕ НИ СЪОБЩАВАТ КОЙ Е НОВИЯТ СУВЕРЕН, КОЙТО ЩЕ ЗАМЕНИ НАРОДА И РЕПУБЛИКАТА.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още