Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Как да смутим големите на пазара?

Няколко рецепти за успешен бизнес от The Next Big Thing

Как да смутим големите на пазара?

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

През 2012 г. американецът Майкъл Дъблин прави изненадващо за себе си откритие – според него се оказва, че в САЩ е по-трудно да се купи самобръсначка от супермаркета, отколкото автомат, защото трябва да направиш избор сред многобройни налични модели, а след това консултантът трябва да отключи съответната витрина, за да ти подаде избора.

И едва след това идва плащането на касата.

Още по темата

С мисълта за опростяване се ражда стартъпът Dollar Shave Club, който прави впечатляваща оферта на мъжката част от населението, предлагайки месечен абонамент за самобръсначки. Това става с поръчка в интернет и доставка на място, а срещу 1 долар на месец получавате цели 28 самобръсначки. Разбира се, за тази цена те не са гъвкави, нямат 4 ножчета и не са с енергомична дръжка, но „нима дядо ви е ползвал бръснач с 4 ножчета?"

16 месеца по-късно Dollar Shave Club изтиква от пазара конкурента Shick на гиганта Procter & Gamble Co, а след три години най-големият враг на Procter & Gamble – Unilever, купува компанията на Дъблин за 1 млрд. долара, за да изтика от пазара друга позната марка – Gilette.

Това е просто един пример за онова, което Одисеас Хараламбус, вицепрезидент на Cisco Systems за Източна Европа, нарича „смутител“.

„Дигиталното не е обратното на аналоговото, то е сближаване на множество дисциплини, които са съществували в продължение на много време. Висшата математика, интелект, мобилни и социални медии, приложения... Всичко това дава възможност за нови бизнес модели, които се превръщат в т. нар. „смущаващи сили“, каза Хараламбус в рамките на панела „Глобалните тенденции“ на организираната за втора поредна година от Bloomberg TV Bulgaria конференция THE NEXT BIG THING.

И наистина - през последните няколко години се появиха редица нови компании с оценка над 1 млрд. долара (т. нар. еднорози), а оценката на някои от тях се повиши до 13-14 млрд. долара за съвсем кратък период от време. Старите играчи биват изтиквани, идват нови, а пазарът се свива. И всичко това се дължи преди всичко на дигитализацията, се обединиха участниците в панела.

За да разбере какви са тези смутители, Cisco се обръща към известен швейцарски университет, с който е сформиран общ екип за анализ. Изводите накратко: за всеки от традиционните бизнеси ще има по около 10 "еднорози", а 4 от 10 най-големи традиционни компании във всеки сектор няма да съществуват до 10 години.

45% от анкетираните от сборния екип предприемачи казват, че не са притеснени от процеса на дигитализация, една четвърт предприемат действия за дигитализация, а другите само наблюдават.

Но смутители могат да бъдат създадени и от вече наложили се брандове, стига да яхнат актуалните тенденции. Така например брандът M-Pesa на мобилния оператор Vodafone стартира преди години в Кения и Танзания услуга за мобилно финансиране. Първоначално става дума за разплащане на микрофинансиращи заеми с лесно връщане, но впоследствие M-Pesa се превръща в най-голямата платформа за мобилни разплащания в Кения, обяви Стефан Гьошев, Глобален директор Продажби в Software Group.

По думите му именно благодарение на това приложение в Кения делът на мобилните разплащания е цели 50% спрямо едва 2,5% среден дял за света като цяло. Според Гьошев в момента над 900 млн. мобилни устройства са активни в Африка, като над 90% от населението имат достъп до мобилна мрежа.

А на фона на факта, че средната възраст на населението в Африка е 19,4 години, а над 60 на сто от населението са на възраст под 25 години, Гьошев е убеден, че Европа се нуждае от дългосрочна стратегия за развитие на бизнеса си в Африка.

Още по темата
Но според проф. Павлина Чернева, икономист и доцент в департамента по икономика на колеж Bard, следващото „голямо нещо“ в икономиката ще са макроикономическите политики.

„Технологиите и стандартът на живот ще зависят от макроикономическия контекст, а макроикономическият контекст – от монетарната политика“, заяви тя. По думите ѝ е крайно време да се обърне сериозно внимание на фискалната политика.

„Дългосрочната стагнация е една реалност, а САЩ и Европа са далеч от пътя преди кризата. За да тръгнем напред, следващото Big Thing е фискалната политика. Неслучайно и последният фискален доклад на МВФ бе озаглавен „Да действаме сега, да действаме заедно“, поясни тя. И даде ясно доказателство за визията си – за да се развива добре дадена икономика, то страната трябва да е нетен износител.

Но как страна като България да се конкурира в износа с Китай и Индия? „Невъзможно е, призовавам да се върнем към рационално – да ползваме бюджетната политика“, каза проф. Чернева, като призна, че засега на Европа ѝ липсват средствата, за да предприеме по-агресивна макроиконономическа политика за стабилизация.

От своя страна Ричард Клег, партньор в адвокатската кантора Wolftheiss, обърна внимание на начините, по които технологиите въздействат и променят енергетиката и инфраструктурата.

По думите му днес и най-добрата свързаност покрива 94% от територията на градовете и до 98% от населението, а това не е напълно достатъчно. Според Клег обаче властите оценяват тези възможности и само за последните два месеца на Стария континент са били обещани 2 млрд. долара, заделени за проекти за интелигентна енергия и транспортна инфраструктура.

И все пак – как една компания може да стане смутител и да разбърка сериозно картите на утвърдените към момента играчи?

Рецептата даде Хараламбус. „Трябва да сте добре информирани, да гледате извън фокуса си, да използвате анализа на данни, да бъдете готов да го приемате. Но най-важното – изпълнявайте бързо!“, препоръча мениджърът. 

Спонсори на The Next Big Thing - Business Transformers са Cisco, БАКБ, Allterco, Euroins, Ernst & Young, Philip Morris Bulgaria, iuvo, EKO, Sirma Group, Telelink, Opel, Индустриален холдинг България, Green Life Development & Resorts, Medical Dent.

По статията работиха: автор Бойчо Попов, редактор Деляна Петкова

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Лек спад на цените на хранителните стоки на едро