Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Как едно българско консервно предприятие постигна стабилен износ за ЕС и Русия

"Булгарконсерв Рупите" планира сериозен ръст на производството след обновяване на техниката

Как едно българско консервно предприятие постигна стабилен износ за ЕС и Русия

Снимка: bulgarconserv.bg

Как българско консервно предприятие започва от нулата, а днес вече има стабилен износ в ЕС и е един от най-големите износители на плодови и зеленчукови консерви за Русия? Възможно е да се случи, а тази история разказва как става това. 

"Булгарконсерв Рупите" ООД е създадено край Петрич през 2007 г. Идеята възниква през 2006-2007 г. заради засиленото търсене на руския пазар на български консервирани плодове и зеленчуци, които са добре познати там и до днес са синоним на вкусна и качествена храна.

Компанията е с управител Йордан Вятров, който по образование  е икономист и специалист по финанси. От 2000 г. той живее и работи в Русия, където основава фирма за производство и търговия с консерви и готови ястия. Тя работи по изцяло българска технология с наети 350 човека и достига обем на продажбите от 22 – 24 млн. евро годишно.

В България през 2007 г. дружеството строи цялата инфраструктура върху празен терен – инсталации, съоръжения и сгради. Първата продукция е произведена през пролетта на 2008 г. с машини основно  „втора ръка” от Гърция и от България. Тогава там работят 50-60 човека.

В началото продукцията е предназначена основно за руския пазар и само 1-2% за България. Преработват се череши, вишни, кайсии, праскови, сливи, домати и краставички, разказа пред Investor.bg Мила Минковска, която работи в компанията и е дъщеря на собственика Йордан Вятров.

През годините асортиментът се запазва горе-долу същият. Акцентът е върху компотната група, но се произвеждат и различни зеленчукови консерви: домати, краставички, капия, чорбаджийски чушки, както и продукти, предназначени за типичния руски вкус – асорти домат и краставички, мариновани домати, маринована капия. От 2015 г. се включва нов асортимент – печена белена капия.

Компанията се изправя и пред сериозни трудности през годините. През август 2012 г. в разгара на производствената кампания голям пожар унищожава почти напълно сградата, голяма част от оборудването и готовата продукция. Това налага почти всичко да се изгражда наново – производствен цех, складове, инсталации, машини.

„През 2014 г. предприятието заработи отново. Беше голямо предизвикателство, но се справихме и истински се гордеем с това“, разказва Мила Минковска.

Обемът постоянно расте, като с най-голям дял е компотът от белени праскови. 

Още по темата

За да бъде модернизирано производството и да отговори на нарасналото търсене, предприятието кандидатства с проект по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) и през октомври 2016 г. е сключен договор с Държавен фонд „Земеделие“.

Междувременно всички налични средства са инвестирани в нови машини и така проектът се осъществява с кредит от Българската банка за развитие (ББР), допълва Мила Минковска. Общо инвестицията е 3,8 млн. лв., от които 1,9 млн. лв. е одобрената евросубсидия, а останалите средства са от компанията.

Година след началото на проекта е приключил първият му етап и това позволява производството на прасковени компоти да достигне 4,5 млн. опаковки годишно (при 3,5 млн. преди да започне модернизацията). На финала на проекта се очаква производство от 7 до 10 млн. опаковки от прасковените компоти, в зависимост от организацията на работа.

В рамките на проекта компанията е закупила две машини за вадене на костилки, машина за миене на буркани, друга за подаване на метални кутии и фолираща машина за опаковането. Почти са довършени два нови склада - за готова продукция и за амбалаж, закупени са електрокари, системи за контрол на теглото, лабораторно оборудване.

„При всички положения го правим за увеличаване на обема произведена продукция, защото имаме клиенти и капацитетът не ни достига за задоволяване на пазарното търсене“, допълни Минковска.

Тя очаква заетите хора в предприятието да се увеличат. Тъй като работата е сезонна, в рамките на 4 – 5 месеца се наемат много временно заети  работници. С увеличаването на капацитета се очаква в склада да работят повече целогодишно заети работници и мотокаристи.

„Друга трудност, с която се сблъскахме, е започналото от края на 2014 г. постепенно, но прогресивно намаляване на обемите консервирани продукти, реализирани на руския пазар. Усложнената геополитическа и икономическа обстановка, както и нестабилността на местната валута, се отразяват върху потребителското търсене. Това, от своя страна, води до свиване на пазара и засилване на конкуренцията между местните производители и вносителите, всеки от които се стреми да запази пазарните си позиции“, допълва тя.

Така през последните години значително се увеличават продажбите в Европа и в България, включително на новия асортимент – печена белена капия. „Сега сме по-съсредоточени върху европейския пазар“, казва още Мила Минковска.

Тя изтъква, че от основаването си до днес фирмата вече има репутацията стабилен преработвател, един от най-големите износители на плодови и зеленчукови консерви за Русия, стабилен търговски партньор на редица крупни дистрибутори и търговски вериги в ЕС.  „Успяваме успешно да се конкурираме с преработвателни комбинати от бранша с дългогодишна история и опит. Успех е и непрекъснатият ръст, който ежегодно отчитаме в увеличаване на обемите на произвежданата продукция“, допълва тя. 

По статията работиха: автор Екип на Investor.bg , редактор Надежда Бочева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Хора с увреждания ще получат допълнително над 125 млн. лева