Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

КФН: Възможно е "бонус-малус" да влезе в сила поетапно

Остава още седмица, в която регулаторът ще приема и дискутира различни предложения за промени по наредбата

КФН: Възможно е "бонус-малус" да влезе в сила поетапно

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Системата "бонус-малус", от която ще зависи цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", може да влезе в сила поетапно, като първо започне да се прилага за леките автомобили, а по-късно и за автобусните и тежкотоварните автомобили. Това коментира пред bTV председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов.

Остава още седмица, в която регулаторът ще приема и дискутира различни предложения за промени по наредбата, изготвена от КФН, МВР и транспортното министерство.

Според застрахователите чрез системата отстъпки в цената на задължителната полица ще има за 80% от шофьорите. Анализите сочат, че от максималния бонус ще се възползват около 1 милион 550 хиляди водачи. За другите намаленията ще варират. 

Още по темата

Според Бойко Атанасов системата е балансирана за водачите. По думите му справедливостта идва от това всеки да носи своята лична отговорност. „Трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или водач, да носи своята отговорност. Собственикът извън това правило ще носи отговорност, ако позволи на водач, който не е вписан в гражданска отговорност, да шофира автомобила“, обясни той.

Шефът на КФН беше категоричен, че няма да има унаследяване на „малусите“ при продажба на даден автомобил.

Към момента най-силен отпор дават превозвачите, които обясниха, че системата ще се отрази много тежко на сектора и че предложенията са "пладнешки грабеж" и "лобизъм" в полза на застрахователите.

Застрахователите пък обявиха, че промяната няма как да увеличи приходите им по "Гражданска отговорност", защото 80% от водачите ще попаднат в бонус класовете и ще получат отстъпка в цената. Атанасов обаче увери, че специално за тежкотоварните автомобили и автобусите ще бъде „проактивен“ и ще организира среща със съответните асоциации. Той изрази увереност, че ще се намери диалог към правилното решение. Възможно е системата „бонус-малус“ да влезе в сила поетапно, ние сме готови на всякакъв вариант, важното е системата да бъде работеща“, заяви председателят на КФН.

Предложението на регулатора е нарушителите на пътя да плащат до 400% по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори ще ползват отстъпка до 25%. Предлагат се две алтернативни скали за бонус-малус: едната с 15 класа при базов „неутрален“ клас 6, пет класа „бонус“ и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия „бонус“ клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия „малус“ клас се реализира увеличение от 400 % на базовата премия. Втората скала съдържа 20 класа при базов „неутрален“ клас 8, седем класа „бонус“ и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия „бонус“ клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия „малус“ клас се реализира увеличение от 400 % на базовата премия. 

Малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%, защото системата трябва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети, обясняват от регулатора относно критиките, че поощрението на съвестните е твърде минимално, на фона на оскъпяването за нарушителите. Действително около 80% от шофьорите са добросъвестни. Останалите 20% ще попаднат в класовете с по-скъпа задължителна полица, като от тези 20% едва 0,6% ще получат максималното оскъпяване от 900 лв. като тяхната полица ще достигне 1200 лв. (ако приемем, че средната застрахователна премия е 300 лв.).

Към момента най-предпочитаният вариант е този с 20 класа, тъй като е най-плавен. При него се очаква 77,6% от хората да плащат по-ниска цена, попадайки в „бонус“ класа, 4,1% ще бъдат в неутралния клас, а 18,4% ще в „малус“ класовете.

При варианта с 15 класа се очаква, че 79,7% от полиците ще са в „бонус“ класа, 4,9% ще бъдат неутрален клас (няма да има промяна на цената), а 15,4% ще са в „малус“ класовете.

Според предложението на КФН бонус-малус класът на водач на МПС се променя като се начисляват съответния брой наказателни точки с влизането в сила на всяко наказателно постановление, фиш/електронен фиш и присъда за извършените от него административни нарушения и престъпления. Всяка една наказателна точка води до преминаване с един "бонус-малус" клас в по-негативен. Описани са 15 нарушения от общо 247, които ще водят до преминаване от един клас в друг. Казано иначе, наредбата обхваща около 6% от нарушенията на пътя, предимно тежките.

По статията работиха: Ралица Пейчева, редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Бедните българи са се увеличили с 28 хил. в периода 2008 - 2020 г.