IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кои икономически дейности забранява за офшорки законопроектът „Пеевски“?

Проектът изключва офшорните компании от участие в здравните и пенсионните фондове, приватизационни сделки и кредитни институции

14:29 | 16.10.13 г. 14
Кои икономически дейности забранява за офшорки законопроектът „Пеевски“?

Забрана за офшорните компании да участват в 20 значими сфери на икономиката предвижда законопроект, внесен в Народното събрание от депутатите Йордан Цонев и Делян Пеевски на 15 октомври 2013 г. Първоначално акцентът в новините за проекта бе забраната офшорките да притежават печатни или електронни медии.

Публикуваният днес текст на сайта на парламента обаче показва, че се предвиждат забрани за много по-широк кръг икономически дейности.

С проекта се забранява дружества, регистрирани в офшорни зони, да участват в конкурси за обществени поръчки, в приватизационни сделки, в концесии, придобиване на държавно или общинско имущество. Ограниченията предвиждат тези компании да не участват в процедури за получаване на лицензии за кредитна институция, за застрахователна и хазартна дейност, пенсионен или здравноосигурителен фонд. Забранява се дейността като  мобилен оператор,  радио- и телевизионен оператор, ВиК оператор, издател на вестници, участието в спортни клубове.

Вносителите предлагат още „офшорните дружества да не могат да придобиват дружества, осъществяващи дейност в подобни сфери“, с мотива, че те са „особено чувствителни от гледна точка на защитата на обществения интерес“.

Кои са 20-те икономически сфери, изброени в чл. 3 на законопроекта:

Дружества регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим не се допускат нито пряко, нито косвено до:

1. участие в процедура за получаването на лиценз за кредитна институция по Закона за кредитните институции или участие в такава институция, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие;
2. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност по Кодекса за застраховането или участие в дружество, което извършва дейност по Кодекса за застраховането, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие;
3. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност като пенсионен фонд по Кодекса за социално осигуряване или участие в такъв фонд, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие;
4. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност като здравноосигурителен фонд по Закона за здравното осигуряване или участието в такъв фонд независимо от процента на участие и броя на акциите и дяловете, които желае да придобие;
5. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност по Закона за публично предлагане на ценни книжа или участие в дружество, което притежава лиценз по този закон, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие.
6. участие в процедура за получаване на концесия или разрешение за търсене и проучване на полезни изкопаеми;
7. участие в процедура по обществени поръчки по Закона за обществените поръчки и нормативните актове по прилагането му, независимо от характера и стойността на обществената поръчка;
8. участие в приватизационни сделки, включително и на общинско имущество;
9. придобиване на държавно или общинско имущество при продажба и/или замяна на държавна и/или общинска собственост;
10. участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за акцизите и данъчните складове;
11. учредяване или придобиване на участие в професионален спортен клуб,  лицензиран от съответната федерация;
12. кандидатстване за приоритетен инвестиционен проект по смисъла на Закона за инвестициите;
13. участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за енергетиката;
14. участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за хазарта;
15. участие в процедура за предоставяне на лиценз за търговия със стоки с двойна употреба;
16. участие в процедура за предоставяне на лиценз за мобилен оператор по Закона за съобщенията, съответно придобиване на участие в такъв оператор;
17. участие в процедура за получаване на концесия или възлагане на договор за извършване на дейност по доставяне и/или отвеждане на води;
18. участие в процедура по получаване на концесия или възлагане на договор за извършване на дейност за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци, обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци или за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване;
19. учредяване или придобиване на участие в лице,  което кандидатства или е получило лиценз за радио- и телевизионен оператор по Закона за радиото и телевизията;
20. учредяване или придобиване на участие в лице, издател на периодична печатни произведения.

Ограниченията не се прилагат, когато:

1.управителите, директорите или упълномощените удостоверят с официален документ, че акциите на офшорното дружество се търгуват на регулиран пазар в  България или друга държава-членка на ЕС;

2. офшорното дружество, притежаващо лиценз за фонд за дялови инвестиции, инвестиционен фонд или друга подобна структура, е част от икономическа група, чието дружество-майка е местно лице за данъчни цели на държава, с която България има влязла в сила СИДДО или влязло в сила Споразумение за обмен на информация;

3. дружеството е част от икономическа група, чието дружество-майка или дъщерно дружество е българско местно лице и неговите действителни собственици – физически лица са известни.

В мотивите към проекта е посочено, че в последните години световната практика показва, че офшорните дружества „се използват не само за агресивно данъчно планиране и укриване на данъци, но в тези дружества се инвестират капитали с неясен произход и придобити от престъпна дейност на международни престъпни и терористични организации“.

Вносителите посочват още, че Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), Европейският съюз и правителствата от Г20 са започнали съвместна мащабна програма за повишаване прозрачността на данъчните системи и предложените ограничения са „в пряка връзка и следствие от програмата в световен мащаб“.

В мотивите е записано още, че за лице от офшорна зона се смята и всяко юридическо лице, без значение местно или чуждестранно, което е контролирано от дружество, регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

13
rate up comment 0 rate down comment 0
STRAHO
преди 10 години
Хм ...звучи добре. Къде ли е уловката?....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 0
kaputov
преди 10 години
Нали щеше да има данък върху трансфера към од-шорките?Това,ако направят ефективно ще ограничат избягването на данъчното облагане.Ограниченията трябва да се разпрострат и върху собствениците на над 5% от публични компании,за да може да се проследи свързаност.Сега е ясно,че двете оф-шорки,мажоритари в Юрий Ггарин са свързани,ама как да го докажеш?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 1
p_trade
преди 10 години
Много е трудно да се дефинира думата офшорка и там е проблема ...Затова и на запад няма още подобен закон . Искам да попитам Кипър ,Люхембург ,Лихтенщайн офшорни зони ли са ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 14
aldy
преди 10 години
Вай, вай, вай. Изгърмя най-добрият президентин на всички времена.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 12 rate down comment 1
lazovn
преди 10 години
В тези 20 сфери ли Пеевски има бизнес?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 13
Натрий
преди 10 години
Важното е искаме ли мръсни пари в икономиката. Защото това, което се допуска в момента с всичките тези офшорки е точно такова. Всичките "Ама това не може защото..." ще си намерят решението, само ако има воля. И нетърпимост. Нали всички искаме да кажем "Стига!". Само в холдингите на БФБ колко офшорки има? А защо?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 2
tesla
преди 10 години
И как ще стане всичко това?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 17 rate down comment 3
misanthrope
преди 10 години
И аз да допълня най- сетне, ако фирмата на Усо *** със 7 клас е собственик на медийна империя, дали собствеността е ясна а? Ако че Усо е местно лице и фирмата му не е офшорна. За 2000 лева на месец Усо ше подпише всичко, още повече че той е чукчи подписател а не чукчи читател, и дори да иска да знае какво подписва, няма как щот не може да чете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 1
IQ96
преди 10 години
да допълня 4 Ако акциите са на приносител??? Кой е притежателят им, кога се е сменил и т.н. Важно е да е ясен собственика и откъде са мангизите!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 3
misanthrope
преди 10 години
Абе.. аз не разбирам много, НО 1)може ли някой да ми обясни ИЛИ да ми каже пише ли в закона, кое дружество се смята за офшорно? Как всъщност казваме е-тази фирма е офшорна, а тази е чуждестранна ама не е офшорна???? 2) Накъде в друга статия четох, че забраната се простира и за косвено участие ( и е логично да е така) сиреч, ако собственика не е офшорка, но в капитала на собственика има дял офшорка. В този смисъл, ако част от акциите на едно АД ( да кажем фонд) се държат от офшорка, а този фонд е собственик на компания, то и този фонд попада под удара на закона, което па значи че тва нема как да стане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още