Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Комитова: Министри на ГЕРБ са раздали авансово 1 млрд. лв. за „Хемус“

Не е ясно кой е работил по отсечка 4 на магистралата

Комитова: Министри на ГЕРБ са раздали авансово 1 млрд. лв. за „Хемус“

АМ "Хемус". Снимка: АПИ

За магистрала „Хемус” са раздадени 1 млрд. лв. като аванси на фирми, които ще участват в строителството. Парите са в дружествата и са дадени преди 2 години по времето на министрите Николай Нанков и Петя Аврамова. Това каза пред Нова телевизия регионалният министър Виолета Комитова. Тя добави, че тепърва ще се изяснява коя фирма представлява протестиращите строители, които са се събрали днес пред Народното събрание. Според нея не е и ясно от кого протестиращите си търсят парите – дали от регионалния министър или от работодателите.

Кой е работил в отсечка 4 на магистрала „Хемус“, попита още Комитова. По думите ѝ строителят не се е легитимирал, защото реално процедурата е незаконна и няма разрешение за строеж. Тя призова строителят да се представи в публичното пространство, дори и за да му се наложи акт за незаконно строителство.

„Слушах в предишната политическа кампания, че АМ „Хемус” ще се завърши до 2024 г. Търсех документи в Регионалното министерство за този срок. Накрая установих, че имаме договори за строителство на отсечките 1-3. Г-н Нанков и г-жа Аврамова са сключили договори тези 51 км да се построят за 60 месеца. Тоест, това е по 1 км на месец. При останалите отсечки обаче нямаме разрешение за строеж. В последните три участъка дори не е ясно откъде ще мине трасето”, каза още Виолета Комитова.

„Дори да питаме кой работи по отсечка 4, няма да получим отговор. Лъжите на Нанков започват да ми идват в повече. Той не опроверга моите твърдения, а се опитва да ме обижда в лично качество. Нанков се държи като дете, на което сме му изяли десерта, защото му прекъснахме пътя на парите от МРРБ към АПИ и фирмите”, заяви регионалният министър. Комитова официално покани Николай Нанков на публичен диспут по инфраструктурните проекти. 

Още по темата

Регионалният министър коментира и казуса около „Автомагистрали - Черно море”. „Имаме 56 милиона лева, осигурени на нашето държавно търговско дружество „Автомагистрали - Черно море” за ремонт на „Тракия” – от Чирпан до Стара Загора. По този договор бившият шеф Стоян Беличев възлага на девет фирми работа на стойност 199 милиона. С едни измамни договори ангажира фирмите да работят и днес този проблем изскача, каза Комитова.

По-късно пред Нова телевизия бившият директор на „Автомагистрали” Стоян Беличев категорично заяви, че не е имало незаконно строителство на „Хемус”.

„Г-жа Комитова говори за анонимен строител на автомагистрали. Има един-единствен строител и това е държавното дружество „Автомагистрали”, допълни той.

Междувременно арх. Влади Калинов, началник на ДНСК, коментира пред БНТ, че проверката е показала, че от девет проверени участъка от АМ „Хемус“ при три са установени липси на необходими разрешителни за строеж.

„За мен обяснение няма, аз никога не съм си представял, че държавата може да бъде в ролята на нарушител и то в такива мащаби. Направихме проверка по искане на министъра, на строежа на цялата АМ „Хемус“, на всички участъци. За първи, втори и трети участък установихме, че има наличие на устройствени планове, отчуждаване на терени, разрешения за строеж, инвестиционни проекти и строителни книжа. Четвърти и пети лот имат подробни устройствени планове, не навсякъде приключили процедури по отчуждаване, масово не са приключили процедурите, няма одобрени инвестиционни проекти и разрешения за строеж и въпреки това, на място са установени строително-монтажни работи, които се нуждаят от разрешения за строеж. Описали сме в големи подробности кое, как и защо“, обясни Калинов.

По думите му ситуацията, която в момента се случва, е извънредна.

„Има два основни договора за обезпечаване на магистралата - те са сключени между АПИ и „Автомагистрали", като и двете са държавни. Има и договори с 10-15 други фирми за доставка на материали и наем на техника, големите пари са заложени по тези договори“, обясни още арх. Калинов.

„АПИ се води за основен изпълнител, така е направено по всички документи, които открихме, формален изпълнител би трябвало да са "Автомагистрали", но ние не можем досега точно да установим кой е основният строител. За нищожност на договори с подизпълнители категорично в момента не мога да говоря, това е съвсем различна част от това, което ДНСК прави“, уточни архитектът.

В своя защита бившият министър на регионалното развитие от ГЕРБ Николай Нанков обяви пред bTV, че ако има незаконно строителство на АМ „Хемус“, то е извършено от „Автомагистрали“. Магистралата е цялостно планирана с обозримия срок 2024 г. Подготвителните дейности в един огромен линеен строителен обект отнемат около 80% от времевия етап за завършването на проекта, обясни той.

„За 4, 5 и 6 участък има готови проекти, приети в АПИ. ДНСК са подали грешни данни. За 7, 8 и 9 също има готови идейни проекти, там ще се променя трасе. В рамките на две години предстои завършването на четирите важни процедури по ПУП, отчуждаване, проект и разрешение за строеж в участъка между Велико Търново и Търговище“, каза Нанков.

По статията работиха: Ралица Пейчева, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Кой е работил в отсечка 4 - кой ми *** в гащите :)
1
 
2
 
1
преди 1 месец
Не е ясно кой е работил по отсечка 4 на магистралата > Комисията Калашников би разбрала за минута...

Още от Икономика и политика
Андрей Бунджулов: Пандемията катализира в България кризи от проваления преход