Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

КЗК поиска да отпадне максималната цена за автогарово обслужване

Антимонополният орган видя несъвършенства в изготвената методика към Закона за автомобилните превози

КЗК поиска да отпадне максималната цена за автогарово обслужване

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Комисията за защита на конкуренцията предлага да отпаднат предвидените в Закона за автомобилните превози изискване за определяне на пределни (максимални) цени за автогарово обслужване. Според антимонополния орган това трябва да се отрази в проекта на методиката за ценообразуване.

Аргументът на Комисията е, че е възможна злоупотреба с господстващо положение на автогарите, които да наложат необосновано високи цени за автогаровите услуги. От КЗК посочват, че в практиката вече са установени такива случаи.

КЗК отчита, че превозвачите задължително използват автогарите срещу заплащане. В населените места с повече от една автогара кметът на съответната община определя автогарата, която е начална, междинна или крайна спирка по маршрута. Като се има предвид, че по-голямата част от собствениците на автогари осъществяват дейност и като автобусни превозвачи, те биха могли да се възползват от своето положение и да наложат по-високи цени, посочват от Комисията.

В КЗК са категорични, че трябва да се регулират цените на автогаровите услуги, но без да се ограничава конкуренцията.
               
Според проекта на методика, цената за преминаване през автогара се определя на база на разходи и разумна печалба, а в същото време са предвидени максимални цени за съответната категория автогара.

В Комисията са пресметнали, че автогарите от една и съща категория нямат едни и същи разходи, като се имат предвид разликите в нивото на заплатите в различните населени места, както и фактът, че предвидените в нормативната уредба изисквания към съответната категория автогари са минимални.

Максималните цени са предназначени да предпазят автобусните превозвачи от заплащане на необосновано високи цени за автогарово обслужване, но това не е необходимо, след като има начин за изчисление на разходоориентирани цени, убедени са в КЗК.

От Комисията смятат, че максималните цени ограничават конкуренцията, тъй като са предпоставка за понижаване на качеството на автогаровите услуги, както и възможността всички автогари да определят цена, която е близо до максималната.

В КЗК определят като ограничаване на конкуренцията текст в проекта „превозвачите да заплащат за услугата „продажба на билети“ чрез гише на автогарата при заплащане на услугата „преминаване през автогара“.

Експертите на Комисията са на мнение, че по този начин превозвачи, които не използват услугата по продажба на билети или са избрали опцията с наемане на гише, заплащат без основание за услуга, която не ползват.

Обвързването на два продукта или услуги от страна на предприятия с господстващо положение, каквито са собствениците на автогари, може да представлява злоупотреба с господстващо положение, категорични са в КЗК и посочват, че подобно обвързване може да доведе до увеличаване на разходите за преминаване през автогара.

От Комисията прогнозират, че при възможността за продажба на билети без допълнителни разходи всички автобусни превозвачи  могат да започнат да предлагат билетите си чрез автогарите вместо чрез агенции и други посредници и това да ги постави в неблагоприятно положение.
 

По статията работи: Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
От 1 юли тръгва десета конкурсна сесия на Националния иновационен фонд