Поне половината от постъпилите в Комисията за защита на потребителите (КЗП) над 20 хил. жалби и сигнали за миналата година се отнасят до неоснователни откази на рекламация. В много голяма част от случаите намесата на комисията води до положително за потребителите решение на казусите.
Това коментира пред БНТ председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Според него опитите да бъдат насочвани хората към сервизи или други лица и органи, които уж трябва да съдействат да бъде извършен ремонт в случай на дефектна стока, е некоректна търговска практика.
Маргаритов подчерта, че законът гарантира правото на рекламация на дефектна стока и по безспорен начин задължава продавача за отговорността му в съответствие с договора за продажба.
„Потребителите трябва да знаят, че там, откъдето са закупили стоката, включително ако става въпрос за голяма търговска верига, във всеки един от обектите на тази верига може да се направи рекламацията. Търговецът е длъжен да я впише в специален регистър. Ако не го направи, подлежи на санкция от нас. В едномесечен срок следва да уведоми потребителя за действията, които ще предприеме, за да бъде удовлетворена тази рекламация", обясни председателят на КЗК.
Той посочи няколко варианта, по които трябва да се процедира – може да се направи ремонт на дефектната стока или, ако бъде преценено преди първите три несполучливи ремонта, продавачът може още първия път да реши да замени стоката с нова или да върне парите на потребителя. “Има такива добри практики по-често напоследък”, отбеляза Маргаритов.
Маргаритов съобщи и за няколко случая за нелоялни търговски практики в онлайн пространството от последно време. Рекламират се битови електроуреди на доста сериозна цена с рекламни материали и снимки, които предполагат високо качество.
“При поръчка обаче пристига нещо съвсем различно. От една страна става въпрос за нелоялна търговска практика и опит за измама. От друга страна е възможно такъв тип взаимоотношения да се засягат и права, които касаят индустриален дизайн, права на интелектуалната собственост и т.н.”, смята Маргаритов. В тези случаи КЗП налага санкция за нелоялна търговска практика, като сезира и Патентното ведомство.
По думите му в последните няколко месеца има десетина такива жалби.


Вдигат учителските заплати с 10 процента
Николай Младенов ще управлява изпълнителния комитет за Газа
Зверско убийство на сина на зам.-кмета на Харков във Виена
Тарикати продават стартови пакети евро от по 20 лева за 50
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
И. Шнабел от ЕЦБ подкрепя прогнозите за повишение на лихвите
САЩ създадоха новия си план за национална сигурност спрямо капризите на Тръмп
Deutsche Bank: Бумът на AI продължава, няма балон
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 3
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 2
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Размяна на "любезности" между Мъск и ЕС заради глоба от 120 млн. евро
Франция представи мощна нова система за борба с дронове
Откриха нови доказателства за селективен канибализъм сред неандерталците в Европа
Мутация на грипа във Великобритания може скоро да дойде у нас