IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗП: Половината от жалбите са за неоснователно отказани рекламации

Търговци мамят потребители с нискокачествени уреди при онлайн поръчки, съобщи председателят на Комисията Димитър Маргаритов

10:13 | 03.01.18 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Поне половината от постъпилите в Комисията за защита на потребителите (КЗП) над 20 хил. жалби и сигнали за миналата година се отнасят до неоснователни откази на рекламация. В много голяма част от случаите намесата на комисията води до положително за потребителите решение на казусите.

Това коментира пред БНТ председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Според него опитите да бъдат насочвани хората към сервизи или други лица и органи, които уж трябва да съдействат да бъде извършен ремонт в случай на дефектна стока, е некоректна търговска практика.

Маргаритов подчерта, че законът гарантира правото на рекламация на дефектна стока и по безспорен начин задължава продавача за отговорността му в съответствие с договора за продажба. 

„Потребителите трябва да знаят, че там, откъдето са закупили стоката, включително ако става въпрос за голяма търговска верига, във всеки един от обектите на тази верига може да се направи рекламацията. Търговецът е длъжен да я впише в специален регистър. Ако не го направи, подлежи на санкция от нас. В едномесечен срок следва да уведоми потребителя за действията, които ще предприеме, за да бъде удовлетворена тази рекламация", обясни председателят на КЗК.

Той посочи няколко варианта, по които трябва да се процедира – може да се направи ремонт на дефектната стока или, ако бъде преценено преди първите три несполучливи ремонта, продавачът може още първия път да реши да замени стоката с нова или да върне парите на потребителя. “Има такива добри практики по-често напоследък”, отбеляза Маргаритов.

Маргаритов съобщи и за няколко случая за нелоялни търговски практики в онлайн пространството от последно време. Рекламират се битови електроуреди на доста сериозна цена с рекламни материали и снимки, които предполагат високо качество.

“При поръчка обаче пристига нещо съвсем различно. От една страна става въпрос за нелоялна търговска практика и опит за измама. От друга страна е възможно такъв тип взаимоотношения да се засягат и права, които касаят индустриален дизайн, права на интелектуалната собственост и т.н.”, смята Маргаритов. В тези случаи КЗП налага санкция за нелоялна търговска практика, като сезира и Патентното ведомство.

По думите му в последните няколко месеца има десетина такива жалби.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:08 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още