IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗП съветва пенсионерите да не сключват договори с телекоми само с устни разяснения

Съдът е потвърдил определения на Комисията за нелоялни практики, насочени към възрастните хора

11:00 | 04.05.16 г.
КЗП съветва пенсионерите да не сключват договори с телекоми само с устни разяснения

Комисията за защита на потребителите (КЗП) отправя препоръка към по-възрастните хора да не се предоверяват на устните разяснения на консултанти и да не се съгласяват да подписват документи в офисите на мобилните оператори, преди да се уверят с какво точно ще се ангажират, какви услуги ще получат и колко ще заплатят за тях.

Експертите на КЗП ги съветват да прочитат внимателно и изцяло предложените им договори и общите условия към тях, а ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист или поне със свой близък, преди да положат подписа си.  

Повод за това напомняне са поредни две окончателни решения на съда, които потвърждават произнасяния на КЗП за забрана на насочени към хората от третата възраст нелоялни практики на доставчици на телекомуникационни услуги, информира Комисията.

Комисията дава следния пример - при посещение в офис на мобилния оператор за плащане на сметки възрастен потребител е атакуван от консултантите с устни обещания за намаляване на сметките или за увеличаване на безплатните минути. Клиентът бива подвеждан да подпише, без да разбере, документи, с които удължава срока на действащите си договори и се обвързва с нови за услуги, които не са му необходими. В резултат на това сметките му към телекома се увеличават, а не намаляват.

Пример за това е случаят с 66-годишен гражданин, който е имал два договора с мобилен оператор и е плащал за тях общо 17,89 лв. месечни такси. Консултант в офиса на телекома му е обещал отстъпка от 10%. Той умишлено не го е информирал, че за да я получи, е необходимо да подпише сертификат, който удължава срока на двата му настоящи договора с още две години и го обвързва с два нови договора.

Поради това потребителят е останал с впечатлението, че след отстъпката ще плаща 16,10 лв. месечни такси за двата си стари договора. На практика обаче той ще дължи месечни такси по четири договора на обща стойност 31,30 лв. (вместо 34,78 лв.) след калкулираната отстъпка. Спестено е и важното условие, че при прекратяване на който и да било от четирите договора абонатът губи отстъпката.

Друг пример е със 72-годишен гражданин, който е бил подведен да подпише, без да обърне внимание, четири документа – нов договор за мобилни услуги, допълнително споразумение към действащия му към момента договор и две заявления за смяна на SIM карта, която да обедини двата му номера. Той е получил обещание от консултантите за повече безплатни минути.

Обстоятелството, че не е подписал своите екземпляри и не е ползвал новия номер, свидетелства за това, че не е прочел поднесените му документи и не е разбрал, че се е сдобил с още един договор. Следователно сделката е сключена набързо, без служителят да му предостави необходимата информация.

Втората нелоялна практика е свързана със сключването на договори за цифрова кабелна телевизия, като консултантите са посещавали възрастните хора в дома им и са злоупотребявали с тяхното влошено здравословно състояние или неспособност да четат. Потребителите не са били предварително запознати с условията за предоставянето на услугата – цена на абонамента, включени канали в ценовия пакет и пр.

В поднесените им за подпис договори са се съдържали само препратки към публикуваните на интернет страницата на доставчика общи условия, където тази информация е посочена. Освен това, договорите са сключени толкова набързо, че не са попълнени имената на клиентите, датата на полагане на подписа и други важни реквизити.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:48 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още