IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Летните месеци възвръщат потребителското доверие у нас

Потребителите са по-малко песимистични за финансовото си състояние към юли

13:16 | 05.08.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Waldo Swiegers/Bloomberg</em></p>

Снимка: Waldo Swiegers/Bloomberg

Въпреки негативните икономически и финансови нагласи на българите от началото на годината летните месеци успокояват потребителите,  показват данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.

На фона на ускоряващата се инфлация, очакванията за нови повишения на цените заради енергийната криза и военния конфликт в Украйна потребителското доверие у нас рязко се понижи през април. През пролетта песимизмът в оценките рязко нарасна под напрежението на инфлационния натиск.

Към юли обаче потребителското доверие леко се покачва. Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение през април.

През юли общият показател на доверие на потребителите се покачва с 3,0 пункта спрямо априлското си равнище, което се дължи главно на повишеното доверие сред градското население.

Показател на доверие на потребителите

В сравнение с април се наблюдава и намаление на песимизма в оценките им за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца  и в очакванията им за следващите дванадесет месеца.

По отношение на безработица в страната през следващите дванадесет месеца очакванията са, че тя ще остане приблизително на априлското си равнище.

Оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца обаче остават неблагоприятни. В същото време обаче инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

Последната анкета отчита малко по-позитивна нагласа в намеренията на потребителите относно извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

* Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:57 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още