Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

"Лукойл" държи над 90% от данъчните складове за бензин

„Нова република“ поиска КЗК пак да започне проверки, ще сезират и Европейската комисия

"Лукойл" държи над 90% от данъчните складове за бензин

Снимка: "Нова република"

„Лукойл Нефтохим" и "Лукойл България" притежават близо 92% от данъчните складове за бензин и 82% за дизела. Това показват данни на Министерството на финансите за 2015 г., предоставени на "Нова република", оповестени на пресконференция днес.

От формацията получиха данните след решение на Върховния административен съд (ВАС), с което съдът задължи финансовото ведомство да оповести публично чия е собствеността на данъчните складове.

„Ако към 2011 г. „Нафтекс” и „Лукойл” са притежавали 80% от капацитета на данъчните складове за горива, то през 2015 г. първата група е останала без лиценз и „Лукойл” вече държи 92% от складовете за бензин и 82% от складовете за дизел“, обяви Петър Славов и добави, че ситуацията от вероятен картел се е променила към дружество с ясно изразен монопол.

Останалите минимални количества са на други 35 фирми, допълни бившия депутат. "Имаме най-ниските акцизи, но за сметка на това сме с най-високите цени на горивата", каза още той.

Славов призова да се намери „някой смел народен представител”, който да поиска данни за състоянието на пазара на горива, защото ситуацията се е влошила драстично в последните години и да инициира отново промени в Закона за защита на конкуренцията, с които да се облекчат процедурите по откриване на данъчни складове за горива.

Според бившия министър на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков проблемът с данъчните складове не е само в тежките процедури и банкови гаранции за откриването им, но и в това, че при тази „свръхконцентрация“, нов играч на пазара може много лесно да бъде фалиран.

„Предпоставки за картела при търговията на дребно идват от монопола в акцизните складове. Причината е, че горивата, които се продават у нас, трябва да минат през данъчните складове, а собственикът може сам да прецени дали да допусне съответните количества и срещу каква такса“, обясни още Трайчо Трайков.

От общо 881,8 млн. литра дизел в складовете, 719,4 млн. литра са били на "Лукойл". При бензина 366 млн. литра от общо малко над 398 млн. литра са на дружествата от групата на „Лукойл“, става ясно от предоставените на "Нова република" данни. 

Още по темата

От партията обявиха още, че евродепутатът Светослав Малинов ще сезира Европейската комисия за изясняване на ситуацията и разбиването на монопола при данъчните складове в България, както и изкривяването на конкуренцията на пазара.

Припомняме, че според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на пазара за търговия на дребно на горива у нас няма ценови картел, а обмен на информация.

Формацията поиска ново разследване на антимонополния орган заради оповестените днес данни за акцизните складове и намеса на Министерския съвет (МС), който има право да въведе пределни цени на стоки и услуги.

От "Нова република" са категорични, че именно концентрацията в собствеността на данъчните складове пречи на конкуренцията на пазара на горива и така българите плащат всяка година по 1 милиард лева повече за бензин и дизел.

Крайно време е Министерският съвет да се възползва от правомощията си и да поеме на ръчно управление акцизните складове, така че по един публичен, прозрачен и недискриминационен начин да се определя цената за услугите на тези складове, подчерта Трайков.

Той припомни, че КЗК има право да налага санкции в размер на до 10% от годишния оборот на нарушителя. Това, по думите му, се равнява на 600 млн. лв. годишно.

Повече подробности от пресконференцията на "Нова република" можете да видите във видеото

По статията работиха: автор Ралица Пейчева, редактор Деляна Петкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

3
 
2
 
1
преди 3 години
Няма профилна снимка
На тези смехурковци защо им се дава думата?

Още от Икономика и политика
ВиК холдингът ще погаси дълговете на дружествата в Добрич и Шумен