IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Лъчезар Богданов: Компании с опит имат интерес към летище София

Столичният аеропорт може да осигурява връзка с хъбове за далечни дестинации, посочи анализаторът на Industry Watch

20:13 | 09.10.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: <font color="#000000"><font face="Times New Roman, serif"><font size="2">Bloomberg TV Bulgaria</font></font></font></em></p>

Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Моментът е благоприятен за отдаване на летище София на концесия. Това мнение изказа пред БНР анализаторът на Industry Watch Лъчезар Богданов.

„Видно е вече и от компании, които публично са заявили, че ще подадат оферти и ще участват, че всъщност има интерес и това е обяснимо по три основни причини”, посочи той.

Първата, според него е, че в цяла Европа, включително и в Източна Европа, “тече процес, който комерсиализира дейността по гражданската авиация – все повече се разчита на участие на частния сектор и съответно навлизат инвеститори, които създават нов вид бизнес в управлението на летищата”.

Втората причина, по думите на Лъчезар Богданов, е, че „софийско летище отбеляза много бурен растеж в последните няколко години – то на практика отвори града към голяма част от дестинации, които само допреди 4-5 години бяха труднодостъпни или достъпни няколко пъти седмично”.

“Сега имаме сериозна конкуренция. Разбира се, потенциалът вероятно още не е достигнат и това може би е стратегическото намерение на част от кандидатите – да развият летището по този начин”, смята анализаторът.

Като трета причина за интереса към столичния аеропорт, той посочи благоприятната макроикономическа среда в момента, свързана с ниските лихви.

Богданов обясни, че „бизнесите и компаниите, които искат да се разширяват чрез придобиване на възможност да управляват още едно летище и да направят нужните инвестиции, могат относително евтино да се финансират на финансовите пазари”.

“Тази достъпност до капитал позволява повече компании да се включат и, разбира се, да дадат по-благоприятни оферти“, убеден е той и потвърди, че интерес към София проявяват компании с опит в развитието на летищата, които управляват. "Последното десетилетие отчете доста сериозна промяна в начина, по който се управляват и стопанисват летищата. Нараства делът както на изцяло частните летища, така и на тези със смесена собственост. Почти половината летища в Европейския съюз всъщност са по някакъв начин с участието на частния сектор. Такива процедури оживиха много летища, които преди това не бяха особено добре развити.”

Анализаторът на Industry Watch напомни, че голяма част от ръста на въздушния трафик в Европа се дължи на нискотарифните авиокомпании.

“Трябва да приемем, че се променя изобщо моделът на този вид услуга и това предполага изключителна активност в управлението на летищните оператори, така че непрекъснато да се поддържа интереса и да се разкриват и развиват нови и нови дестинации. Конкуренцията е изключително силна. Всъщност има състезание за дестинации“, коментира експертът и заяви, че летище София трудно може да бъде, само по себе си, гигантски хъб за далечни дестинации, но може да осигурява връзка с такива хъбове, като например летището в Истанбул.”

Според Богданов нарастването на платежоспособността на българите и позиционирането на София като бизнес и туристическа дестинация са предпоставка за нарастването на броя пътници, които преминават през летището.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:55 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още