IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Може ли да ни измамят с промоциите по празниците?

В празничната еуфория потребителите да внимават със сключването на договори за дългосрочни услуги, призова Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“

09:00 | 13.12.13 г.
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Тазгодишните коледни и новогодишни празници вече са пред вратата ни. Много хора правят планове как да направят изгодни покупки и да използват промоциите, които търговците у нас (а и по света) традиционно обявяват през празничните дни.

За повечето хора настъпва и отпускарски период, време за почивка и позитивни емоции. За маркетолозите, рекламните корифеи това е идеалното време за продажби. Но някои търговци се опитват да се възползват от ситуацията и да продадат лесно стоки с изтекъл срок на годност или с недоказано качество.

Улеснява ги фактът, че потребителите в еуфорията си не отделят нужното внимание да разчетат условията на промоцията, не обръщат внимание на етикетите и бързат, смята Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители“. Той допълни, че хората се впускат в пазаруване, което често може да доведе до закупуване на нежелан артикул или такъв, който е некачествен, а „вайкането“ и притеснението започват, след като празниците са приключили.

Той призова всички потребители да внимават, когато сключват договори и да четат внимателно детайлите: “Тук не говорим единствено за текстовете с малък шрифт. Говорим за това, че е важно да бъдат четени дори общите условия за сключването на договора“, коментира той пред Investor.bg

Около празниците потребителите е добре да бъдат внимателни с покупките на телефони и други продукти на изплащане, както и когато се обвързват с дадена услуга дългосрочно.

„Обикновено около Коледа и Нова година мобилните оператори дават изгодни предложения, които важат за някакъв промоционален период. Добре е да се провери какви ще бъдат условията след изтичането на този период. Много често в техните рекламни брошури липсва пълната, изчерпателна информация“, препоръча той.

Неатрактивните стоки често са в промоция по празниците

„Промоциите и облекчените продажби у нас са такива, че разчитат повече на ръст на потреблението. В масовия случай, когато в Европейския съюз се правят промоции, те са финансово изгодни за потребителя. У нас най-често промоциите се правят на продукти, които не са толкова атрактивни и търсени. По този начин търговците се опитват да стимулират потреблението на стоки, които остават или не се търсят толкова много“, смята Михаил Шишков, главен секретар на Независимия съюз на потребителите в България.

Според него около Коледа и във всеобщата вълна от еуфория и бързи продажби търговецът лесно може да пласира стоки със съмнително качество. По негови думи подвеждащите реклами също не са малко, като са изготвени специално за тези периоди, в които хората се отдават на повече пазаруване от обичайното.
„Клиентът трябва да чете абсолютно всичко и да знае, че евтините артикули, особено що се отнася до техниката, често на по-късен етап могат да му излязат скъпи“, изтъкна той.

Кои са най-честите нелоялни практики?

Investor.bg се свърза и с Комисията за защита на потребителите (КЗП), откъдето коментираха кои са най-често срещаните нелоялни търговски практики по празниците, а и не само тогава.

„Най-често в периодите на големи промоции се наблюдават редица нелоялни търговски практики. Те може да са свързани с обявяването на цената – дадена верига разпространява свои рекламни материали, в които за определен артикул е посочена цена, която при проверка в магазина на място не е същата“, посочват от КЗП.

Има случаи търговци да твърдят в своите брошури, че даден продукт или гама продукти при тях са с най-ниска цена на пазара. При проверка обаче се оказва, че даденият продукт не е с най-ниска стойност на пазара и КЗП счита това за злоупотреба от страна на търговеца.

Не трябва да се забравя и  практиката да се напише, че определен продукт има дадени характеристики, а това да не отговаря на истината. Това се е случвало при продажбите на техника.

Търговците си позволяват да предоставят и карти за намаление, които да важат в техните вериги. Често обаче не става ясно тези карти за коя гама от продукти важат.

Един от основните съвети на КЗП към потребителите е - когато търговецът обявява промоции, внимателно да се проследят условията - за кои стоки става въпрос, в кои дни важи промоцията и има ли лимит за закупените артикули.
Когато потребителите пазаруват онлайн, е важно предварително да проверят дали в електронния магазин има посочени адрес и телефон за контакт с продавача. Това е от изключително значение в случай, че клиентът иска да върне обратно закупеното.

Припомняме, че всеки клиент на онлайн магазин има правото в рамките на 7 работни дни, без да дължи обяснение на търговеца, да върне закупената стока.

Заради нелоялните практики от страна на някои туристически агенции, от КЗП предупреждават всички, които планират организирани почивки през подобни фирми, да проверят дали те са включени в регистъра на Министерството на икономиката за лицензираните туристическите компании.

Има ли незаконни промоции?

Има едно ограничение при промоциите, за което следи Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Според антимонополния орган продажбите не бива да се стимулират като се предлага за подарък нещо, което е различно от продаваната стока или услуга.

Например, ако един производител на хляб иска да стимулира продажбите си, той може да предложи на дистрибутор да купи от него 1000 хляба и да получи  100 допълнително. Това се смята за отбив от цената и не е нарушение. Ако за 1000 хляба подари мобилен телефон, това ще е нарушение на закона.

Ограничението за промоциите не е ново – през 2008 г. беше приет Законът за защита на конкуренцията в сегашния му вид. Около празниците обаче продавачите търсят начини как покрай една стока да продадат и втора, а така да увеличат продажбите си.

 

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:44 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още