IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

МЗ: Бавно стартират електронните направления и рецепти, но всяко начало е трудно

За около месец издадените електронни рецепти са 1886 от близо 260 лекари

16:56 | 03.02.21 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Бавен е стартът на системата по издаване на електронни направления и рецепти, но всяко начало е трудно. Така заместник-министърът на здравеопазването Жени Начева коментира вече стартиралите функционалности от бъдещата електронната система в здравеопазването.

„Здравната каса работи вече 20 години и е нормално след толкова години работа на хартиен носител хората и самите изпълнители на медицинска помощ, общопрактикуващите лекари, още да не са достатъчно информирани. Наша задача е постепенно този механизъм на действие да добива популярност", посочи Начева по БНР.

Електронните направления, издадени досега от личните лекари, са 34 000, а лекарите, които са издали такива направления за преглед в лаборатория или диагностика, са близо 2300. Издадените електронни рецепти са 1886, като близо 260 лекари са използвали и приложили тази възможност. 

Системата за издаване на електронни направления и рецепти е възможна от края на миналата година.

„Пациентът трябва да отиде на преглед при общопрактикуващия лекар, защото електронната рецепта няма за цел да елиминира прегледите при лекар – тя се издава след преглед в общия случай", коментира Начева. Допуснати са известни изключения (при коронавирус и др. специфични).

„Предвидена е възможност ние, като пациенти, при спазване на определен ред, да делегираме възможност на нашите общопрактикуващи доверени лекари също да достъпват в нашето досие по определен ред и условия. В бъдеще може да се мисли за единен идентификатор към базите на всеки един от нас. Дотогава най-сигурният начин е електронна идентификация. За лицата, които нямат такава, сме предвидили и други възможности", посочи тя.

За да издадат електронна рецепта, личните лекари трябва да имат въведена възможност за назначаване на лечение чрез техните информационни системи. Издаденото предписание за лечение се въвежда електронно.

Пациентът се идентифицира в аптеката чрез специфичен номер, издаден от общопрактикуващия лекар, или чрез своето ЕГН или лична карта. Аптеката влиза в своята информационна система, проверява дали е издадена такава рецепта на ваше име и съответно изпълнява предписанието. Пациентът не носи хартиен носител, обясни Начева.

„Защита на данните в електронното медицинско досие се осъществява чрез квалифициран електронен подпис“, обясни Начева. По думите ú на този етап е преценено и консултирано с компетентните институции и органи, че без електронен подпис няма как да се гарантира сигурността на данните и използването на информацията.

Целта на електронизацията е отразяване на всички медицински дейности и манипулации в реално време, улесняване дейността на изпълнителите на медицинска помощ - съхранение на хартиената информация. Така става възможно всеки един от нас да проследи своя здравен статус, да разполага във времето с всички извършени дейности и процедури - за вземане на важни решения, свързани със здравето, коментира заместник-министърът.

Проектът на Министерството на здравеопазването за дигитализация на направленията за медицински преглед е с продължителност две години. Решено е новите функционалности да бъдат пускани в експлоатация в момента, в който бъдат завършени и минат сертификация на качество.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:26 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още