Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Над половината от българите никога не са пазарували онлайн

43% използват уреди със „смарт функции“, сочат данни от национално представително проучване

Над половината от българите никога не са пазарували онлайн

Снимка: Pixabay

Около 56% от българите никога не са пазарували онлайн. 12% от запитаните заявяват, че пазаруват винаги по интернет, когато имат възможност. Други 22% го правят само понякога. Това сочи национално представително проучване „Нагласи към покупка на смарт електроуреди и онлайн пазаруване“, проведено от социологическа агенция „Тренд“ по поръчка на Бош Домакински уреди България. 

Покупката чрез интернет има пряка връзка с възрастта, потвърждават данните. По-малко от една пета от най-младите (18 – 29 г.) не пазаруват онлайн, докато сред най-възрастните това са 96%. Регистрирана е и зависимост между онлайн пазаруването и образованието – тези с по-висок образователен статус в по-голяма степен пазаруват онлайн. Отчита се и пряка връзка с материалния статус – тези с по-високи доходи са по-склонни да пазаруват по интернет.

Пандемичната криза от COVID-19 несъмнено е оказала сериозно влияние върху навиците за пазаруване. Сред пазаруващите онлайн винаги или понякога близо половината (45%) декларират, че в последната година пазаруват по-често по интернет. Това в най-голяма степен се отнася за най-младите възрастови групи и в доста по-малка степен за най-възрастните, сочат данните от проучването. 

Още по темата

Според данните 43% от българите използват уреди с умни функции (телефон, телевизор, домакински електроуред), докато други 37% отбелязват, че не ги употребяват. Терминът „смарт функции“ остава непознат за 17% от хората. Според Димитър Ганев от агенция „Тренд“ високият процент на заявили, че не използват умни уреди, се дължи най-вече на факта, че не се отчитат смартфоните като такива със смарт функции, а за част от хората това са само мобилни телефони.

Възможността за следене на консумация на електроенергия при домакинските уреди е най-важната смарт функция, смятат анкетираните. На второ място се нарежда дистанционното включване и изключване на уреда, а на трето място – контролиране на важни функции на уреда с мобилно приложение на телефон или таблет.

Проучването определя и най-важните изисквания на потребителите при избора на електроуред. За най-голяма част от тях (74%) това е цената и дългият гаранционен срок, след това е разходът на електроенергия (64%). Само 10% от хората са посочили смарт функциите на уредите като определящи при покупка.

„Смарт функциите са от изключително значение за по-младите българи и за това откриваме пряка връзка между възрастта и значението им“, уточнява Димитър Ганев.

Близо 27 на сто от запитаните потвърждават, че биха платили по-висока цена за „умни“ уреди, докато 57 на сто не биха го направили, а 16 на сто не могат да преценят. Според данните от проучването, близо 58 на сто от изразилите готовност да вложат повече средства в умни уреди, са готови да заплатят с 10% по-висока цена за такава покупка, а 30 на сто посочват, че могат да си позволят до 20% по-висока цена.

Специализираните вериги за техника са най-предпочитаното място за покупка на домакински електроуреди като печка, хладилник или пералня, сочи проучването. От там пазаруват близо 59% от българите, а 12% от анкетираните споделят, че избират най-близкия магазин за такава техника. Само 6% от хората си купуват големи домакински уреди онлайн. По-голямата част от тях (57%) уточняват, че го правят, защото е по-удобно, по-бързо (31%) или се притесняват от заразяване с COVID-19 (5%).

Проучването е направено през юли т.г. и обхваща 1007 пълнолетни респонденти по метода пряко интервю „лице в лице“.

По статията работиха: Евгения Маринова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Мениджър: Моловете имаха един ден, за да се организират за зелените сертификати