Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Нено Димов: България ще иска по-висока концесионна такса за Банско

Министърът обвини зелените, че бавят важни проекти

Нено Димов: България ще иска по-висока концесионна такса за Банско

Министърът на околната среда и водите Нено Димов. Снимка: БТА

При всички случаи България ще иска увеличаване на концесионната такса за ски зона Банско в преговорите с концесионера „Юлен”. Това стана ясно от интервю на министъра на околната среда и водите Нено Димов за bTV.

Той обясни, че на последната среща  с представители на концесионера е разбрал, че скиорът Марк Жирардели е 100% собственик на „Юлен” и е видял представената от него декларация за това.

„Дали това да бъде декларирано или не, е негова добра воля, той няма задължение да го направи“, каза министърът и потвърди казаното от скиора, че преговорите са започнали през 2012 г. и са приключили „някъде през 2015 – 2016 г.“

„Нямам компетенции в тази сфера“, каза Димов на въпрос дали има конфликт на интереси между Жирардели и министъра на туризма Николина Ангелкова, която го обявяваше за свой съветник.

Водещият пусна откъс от интервю с премиера Бойко Борисов от февруари миналата година по същата тема.

Там на въпрос „Знаете ли кой е реалният собственик на Юлен?“ Борисов казва: „Всички знаят, независимо че го крият. Ако ме питаш, за Цеко Минев става въпрос, сега да не ме съдят утре, защото сигурно има някакъв друг формален собственик, но омразата между Цеко Минев и зелените поражда всичко това, което се случва в момента“.

„Собственикът да излезе, да се разкрие, да сложи картите на масата и да приключим с това. След като Цеко Минев движи всичко на Банско, най-вероятно той е ако не собственикът, близо до собственика да взема решения“, казва Борисов.

В друго интервю за телевизията главният прокурор Сотир Цацаров казва за концесията: „Ако бездействието на съответните компетентни органи, Министерството на околната среда и водите и като цяло Министерски съвет продължи, очевидно е, че Прокуратурата ще бъде принудена да предприеме други действия, независимо кой как ни прехвърля проблема“.

Димов подчерта, че концесионното възнаграждение за ски зона зависи не от площта, а от приходите на „Юлен“, затова в различни години варира около 350 хил. – 450 хил. лева за държавата.

„При всички случаи България ще иска увеличаване на концесионната такса“, декларира министърът. Той допълни, че построените там писти и съоръжения са държавна собственост.

За казуса с концесионната площ, по който той наскоро обяви, че е грешно заложена в договора и така никой не знае колко точно е, Нено Димов днес каза: „Площта очевидно е грешно написана в първия член на концесионния договор и трябва да бъде поправена“. Той допълни, че това е станали през 2001 г. при правителството на Симеон Сакскобургготски.

Той припомни, че работна група през 2015 г. се зае с проблема. По думите му групата е изляза с конкретно предложение към МС, но прекратяването на мандата спира процедурата. 

Още по темата

Вероятно международен консултант ще прегледа цялата документация, защото има редица пропуснати изисквания, които също трябва да бъдат заложени в концесионния договор. Засега се изчаква решение на съда, „което предполагам ще излезе всеки момент“.

„Витоша има същите проблеми, каквито има в Банско, свързани със Закона на горите. Планината е абсолютно замряла като курорт“, каза Нено Димов.

Той заяви, че местните общности в плининските и полупланинските райони имат му шанс да печелят много повече, както в алпийските държави.

Нено Димов обвини екорганизациите, че бавят важни инвестиционни проекти и даде пример с Миджур, който има окончателно решение на ВАС за разрешаване на ски зона в Северозападна България.

Според него е налице опит да се провалят инвестиционни проекти. Той посочи, че проектът за Миджур се бави от 2012 г., като може да създаде работни места във Видинско и Монтанско.

Той даде пример и със съдебните спорове с природозащитни организации за магистрала „Струма“ и магистралата „Русе – Велико Търново“. И цитира доклад на Красен Станчев, според който от забавените проекти България губи по 1 млн. лв. на ден.

На въпрос дали кметове ще бъдат глобявани заради мръсния въздух той обясни, че законът влезе вчера в сила, там са разграничени отговорностите на национално ниво и на кметовете. „И гражданите имат своята отговорност“, каза министърът.

Санкцията за кметовете при неизпълнени задължения е от 5 до 10 хил. лв.

По статията работиха: Надежда Бочева, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Бъдещето на енергийната система - гражданите като производители на енергия