Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Новата програма „Околна среда” се очаква да бъде одобрена през април

Продължават преговорите между България и ЕК кой да е бенефициент по програмата – ВиК дружествата или общините

Новата оперативна програма „Околна среда” (2014-2020 г.) вероятно ще бъде одобрена от Европейската комисия (ЕК) през април или късната пролет. Това коментира вицепремиерът Томислав Дончев по време на Деветата годишна среща между бизнеса и правителството в отговор на въпрос от участник в дискусията.

Той посочи, че споровете между София и Брюксел са на ниво политики.

По думите му България е съгласна с искането на ЕК инвестициите във водния сектор да са регионални, а не на ниво отделни населени места. Дискусиите са по въпроса кой да бъде бенефициентът по програмата.

Още по темата

Брюксел настоява бенефициенти по новата програма „Околна среда” да са ВиК дружествата, докато България защитава тезата, че промяната на ниво бенефициент не може да се случи лесно.

Томислав Дончев посочи, че ВиК дружествата са доказали техническата си експертиза от гледна точка на мрежата. „Нямаме доказателства за капацитета им да възлагат обществени поръчки и да осъществяват проекти”, допълни той.

Според него в момента се търси компромисен вариант в някаква комбинация между местните власти и ВиК дружествата, още повече, че съгласно Законът за устройството на територията пряката отговорност за строителните дейности е на местните администрации.

Още по темата

Що се отнася до пътните проекти, включени в новата оперативна програма „Транспорт”, лот 3 на магистрала „Струма” е неотменим приоритет. „Ако не бъде изграден, трябва да върнем цялото финансиране”, посочи Дончев.

„Ако има икономии, а по всяка вероятност ще има, те ще могат да бъдат използвани за магистрала „Хемус“ – нямаме амбициите тя да бъде изцяло финансирана от оперативната програма, и тунела под връх Шипка”, поясни вицепремиерът.

Припомняме, че Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти” вече обяви обществена поръчка за доизграждането на участъка от магистрала „Хемус” от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч. Търгът ще бъде на два етапа, с предварителен подбор на участниците в процедурата. Финансирането ще е с пари от бюджета или със заем.

Също в отговор на въпрос Томислав Дончев посочи, че когенерацията като метод за производство на електрическа енергия ще продължи да бъде третирана приоритетно, но подчерта, че трябва да се направи цялостна ревизия на ценообразуването в енергийния сектор.

Той обаче беше категоричен, че мораториумът върху проучването и добива на шистов газ ще бъде запазен, докато не се намери технология, която не предизвиква безпокойство у експертите и гражданите.

Според Дончев предварителните проучвания на находищата от конвенционален газ в Черно море показват, че залежите са значителни. „Имаме обещаваща перспектива в сферата на конвенционалния газ, преди да започнем да говорим за алтернативни технологии”, каза той.

Вицепремиерът припомни, че в новата оперативна програма „Конкурентоспособност” е заложено финансиране за газовата връзка със Сърбия. Частично е осигурено от Европейската комисия и финансиране за интерконектора с Гърция, като в момента се търсят допълнителни средства за проекта.

По статията работиха: автор Миглена Иванова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
К. Петков: Започнахме промяната, искаме да я продължим в следващите 4 г.