IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пакетът „Мобилност“: Какво следва оттук нататък?

Загубена ли е битката за българските превозвачи?

09:38 | 20.09.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Комисията по транспорт към Европейския парламент отхвърли в четвъртък предложението на българския евродепутат Андрей Новаков спорният пакет "Мобилност" да бъде върнат за преразглеждане в Еврокомисията.  Евродепутатите от България обещаха да търсят компромисно решение и да се опитат да извоюват поне нашите превозвачи да не се налага да се връщат до базата на всеки 4 седмици.

"Българската позиция в последната година беше доста добре координирана между отделните политически партии, а също така между правителството и бранша, което даде възможност да имаме стабилни и обосновани искания към Европейската комисия", коментира пред Bulgaria ON AIR бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев. Той допълни, че целта на българската позиция е била в Комисията да се върне пакета от трите досиета - за командировките, почивките, а също така и за каботажа - връщането на камионите в страната, в която са регистрирани.

"Вече шансовете ни са много по-малки, затова се говори и за отстъпки. Влизаме в триалог между Съвета на Европа, Европейската комисия и Европейския парламент. И имаме много малко възможности да влияем там", каза още Петър Мутафчиев.

"Първоначалната идея на пакета - единна регулация и подобряването условията на труд, е нещо добро. При дефицит на шофьори в момента в Европа, ние ще сме първите, които ще подкрепим законова регулация, която да подобри техните условия. От въвеждането на пакета до сегашния етап, той драстично се измени", коментира Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи пред репортера на Bulgaria ON AIR Стоян Тричков. 

Той допълни, че до момента нашата позиция като бранш и като държава, е в абсолютно единомислие с румънската държава и бизнес. Ако румънският комисар бъде одобрен, ще имаме по-улеснена работа с комисията, което е важно за нас, защото ние искаме да бъдем част от решението, да стигнем до балансиран мобилен пакет, стана ясно още от думите на Рашков. 

Според евродепута от БСП/ПЕС Петър Витанов все още имаме инструменти, по които да влияем на крайното решение за пакета „Мобилност“. Пред Нова телевизия той обясни, че след решението на транспортната комисия на ЕП от вчера, ще се наложи да се изплащат командировки по-стриктно, със западноевропейски ставки. Освен това ще има проблем с почивките на шофьорите. „Третото е връщането на празните камиони. Това ще е пагубен ефект върху българските превозвачи и превозвачите от периферията”, обясни Витанов.

„Много малко са възможностите в ръцете на ЕП за пакета „Мобилност”. Предстои още едно гласуване, в което ще се вземе решение дали тези файлове ще отидат на тристранни междуинституционални преговори с Европейски съвет и ЕК, където да търсим компромисни текстове. Нашата възможност, ако и там не успеем, е да търсим точно тези компромисни текстове”, заяви евродепутатът.

След вчерашното гласуване беше очертана рамката на следващите преговори. Тя не ни харесва, но ние трябва да се съобразим. Това коментира в ефира на БНТ Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Той оцени високо усилията на правителството и българските евродепутати по темата.

"Ние като бизнес провеждаме непрекъснато срещи с нашите колеги, но мисля, че освен тези страни, които сме заедно, ние трябва с аргументи и факти да привлечем и други политици, за да се убедят, че пакетът, във вида, в който е предложен към момента, не е балансиран", каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:08 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още